اظهارات استاندار خوزستان در مورد موسسهٔ مالی و اعتباری آرمان

خورنا|احمدرضارستمی_در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش استان دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در مورد مسائل و مشکلات بوجود آمده برای سپرده‌گذاران موسسهٔ توسعه آرمان خوزستان گفت: متأسفانه این موضوع از معضلات اجتماعی جامعه ماست که استانداری اصلا در بوجود آمدن آن به هیچ‌عنوان نقشی نداشته است.

وی افزود: این عزیزان زمانی که پول خود را در حسابهای چنین موسساتی سپرده گذاری میکردند و از قِبَل آن دریافت کننده سود‌های نامتعارفی بودند، باید فکر اینروزها را نیز می‌کردند که ممکن است زمانی با این موسسات که بیش از بانکهای دولتی سود میدهند به مشکلاتی هم برخورد کنند.

شریعتی بیان کرد: این سپرده‌گذاران عزیز در موقع افتتاح حساب، نه از ما اجازه‌ای گرفتند و نه هیچ توصیه‌ای برای انجام این‌کار از ما شنیدند.ولی اکنون که پول آنها گیر کرده استانداری را می‌شناسند، استانداری ظاهرا مانند مرغ عزا و عروسی شده که هر اتفاقی می‌افتد به استانداری مراجعه می‌شود.

استاندار خوزستان با بیان این مطلب که اکنون وظیفه خود می‌دانیم تا مسائل مردم را پیگیری کنیم، گفت: ساعت یک بامداد امروز با آقای حیدری معاونت نظارت بانک مرکزی کشور تماس گرفته و به صورت جدی خواستار حل مشکل مردم شدم. همچنین با نماینده شعب موسسه توسعه آرمان جنوب غرب کشور صحبتی نیز داشتم که گزارش‌های آنها هم به من ارائه شد. همچنین امروز مسئولان موسسه آرمان، قوه قضائیه و نیروی انتظامی، جلسه‌ای را بدین منظور برگزار می‌کنند و قرار است در این جلسه تصمیماتی اتخاذ شود و انشالله تا همین امروز نتیجه نهایی جلسه و جمع بندی آن را به ما اعلام می‌کنند.

شریعتی خاطر‌نشان کرد: یک ماه پیش با جناب آقای سیف رئیس بانک مرکزی در این خصوص صحبت‌هایی نیز کرده بودم و به ایشان هم عرض کرده بودم که برخی از این مؤسسات فاقد مجوز لازم برای فعالیت می‌باشند (البته منظور این مؤسسه نیست )ایشان هم در جواب گفت ما هم طی مکاتباتی با آنها به این مسئله اعتراض کرده‌ایم، ولی هیچ اهمیتی داده نشد‌. زیرا این مؤسسات از برخی ارگان‌ها مجوز خود را دریافت می‌کنند و تابلوی خود را بالا می‌برند.

وی ادامه داد: در عین حال اگر کسانی ناراحت نشوند باید بگویم که این مسائل هم به دولت نهم و دهم برمی‌گردد. در آن زمان یک سری تعاونی‌های اعتباری بودند که افراد تشکیل دهنده آنها بودند و متاسفانه با سر کار آمدن دولت قبل، به آنها فشاری زیاد و اصرار فراوانی برای ادغام کردن آنها تحت عنوان مؤسسات مالی و اعتباری وارد شد .

استاندار خوزستان تصریح کرد: این ادغام نیز مانند ادغام وزارت راه و شهرسازی با مسکن یا ورزش با جوانان بود. نمی‌‌خواهم بگویم که این کارها بد یا خوب بوده ولی به صورت دستوری انجام شده است و حتی این تعاونی‌های اعتباری هم زیر بار نمیرفتند و این کار را قبول نمی‌کردند ولی آنها اصرار می‌کردند که باید انجام بشود.

وی ادامه داد: سپس تعاونی‌های اعتباری نیز هر سه یا چهار مورد با هم یک مؤسسه مالی اعتباری را تشکیل دادند، ولی یکی نشدند، تنها فی‌مابین قراری را بین هم گذاشته و استان‌ها را نیز بین‌هم تقسیم کردند و گفتند هرکسی کار خود و حسابرسی خودش را به صورت جداگانه انجام دهد.

شریعتی تصریح کرد: بنابراین مؤسسه آرمان در خوزستان و لرستان با موسسه ایلام و استان‌های دیگر کاملا جدا از هم می‌باشند، هرچند که در بانک مرکزی با یک نام و یک تابلو شناخته می‌شوند، ولی سهامداران در هر استان جدا، گردش مالی آنها نیز جدا و اعتبارشان هم مجزا از هم و هیچ ربطی به هم ندارند که این یعنی صورت مسئله را پاک کردن و کلاه سر خود گذاشتن است.

استاندار خوزستان در پایان با بیان اینکه در حال حاضر موسسه آرمان خوزستان هیچ مشکلی ندارد، گفت: در حال حاضر این موسسه آرمان ایلام است که مشکل پیدا کرده و مؤسسه آرمان خوزستان هیچ مشکلی نداشته و جذب و گردش مالی خوبی هم دارد. وقتی بانک مرکزی اعلام کرد که مؤسسه آرمان مشکل دارد همه در خوزستان برای دریافت پول خود از این مؤسسه به آن رجوع کردند و چنین مسائلی پیش آمد در صورتی که هیچ ارتباطی در دو استان بین این مؤسسه وجود نداشته، سهامدارانشان مختلف بوده، ولی هر دو در پشت یک تابلو می‌باشند و الا همه چیز آنها از هم جدا بوده و هیچ ارتباطی با هم ندارند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *