مظفر افشار پدر بلوط ایران به قلعه‌تل آمد

شاید نام " پدر بلوط ایران" را بسیار شنیده باشید؛ فردی که بیش از 30 سال از عمر خود را بدون هیچ چشم داشتی برای حفاظت از جنگل ها و درختان بلوط صرف کرده است و در خانه آن به جز گل، نهال و گلدان­های بلوط جای سوزن انداختن نیست.

خورنا – مظفر افشار از جوانی به کاشت درخت،نهال و پرورش بلوط مشغول بوده و به پدر بلوط ایران مشهوراست ،بلوط درخت مناطق زاگرس است. علاقه او به کاشت نهال تا حدی است که نام خانوادگی خود را به افشار بلوط کار تغییر داده است. اولین خزانه های بلوط ایران توسط وی احداث شد. افشار پارکینگ و حیاط منزل خود را به خزانه بلوط و پرورش گل و گیاه اختصاص داده و این مکان را وقف کاشت نهال بلوط و آموزش مردم برای حفاظت از محیط زیست و کاشت درخت کرده است، خزانه منزل او روزانه شاهد بازدید کنندگان فراوانی است که افشار با صبر و حوصله فراوان برای تک تک بازدید کنندگان نحوه حفاظت از جنگل و کاشت نهال را شرح میدهد.او نهال ها را در دور ریختنی ترین ظروف پرورش میدهد تا سادگی این امر را به همگان گوشزد کند. وی هر ساله نهال های بلوط فراوانی را برای کاشت به مردم اهدا میکند و خود نیز در کنار آنها به کاشت بذر و نهال بلوط می پردازد. امروز به همت او و تشکل های مردم نهاد اکثر اراضی بام لرستان پوشیده از درخت است.

مظفر افشار پدر بلوط ایران به دعوت انجمن دوستداران محیط زیست  قلعه ­تل به مناسبت جشن روز جهانی تنوع زیستی به منطقه آمد و در جشن زیبای این انجمن در مال آقا که با حضور مسئولین استانی، شهرستانی برگزار شد شرکت و به شدت تحت تاثیر عملکرد این انجمن و مردم فهیم قلعه ­تل قرار گرفت.

وی در گفت­گو با خبرنگار پایگاه خبری خورنا در خصوص اهمیت محیط زیست و وضعیت محیط زیستی منطقه قلعه ­تل، ایذه و باغملک ابراز امیدواری کرد و گفت به حمدالله وضعیت را بحرانی نمیبینم و با فرهنگ­ سازی از سوی انجمن­ های مردم نهاد و همیاری خانواده­ ها انشاالله روز به روز شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود. وی ادامه داد به یک مورد اساسی بنده خیلی اهمیت می­دهم، آن هم آموزش پایه­ ای در مدارس که سعی ما آن بود که آموزش به همراه کارگاه آموزشی باشد و سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰مدرسه را آموزش می­دهم. تا قبل از عید آموزش و کار دادن بذر به دانش­ آموزان را انجام می­دهیم و بعد از عید هم که فصل کاشت است اقدام به دادن نهال بلوط می کنیم.

افشار ادامه داد: سالانه به طور متوسط بین دوهزارپانصد تا سه هزار نهال بلوط را پرورش دادو به شکل رایگان در اختیار مردم قرار می­دهیم، غالبا از گونه­ های بومی زاگرس هستند و بلوط نیز طول عمری حدود دو هزار سال دارد.

افشار تصریح کرد: در محدوده باغملک طبق مشاهداتی که انجام داده­ ایم، بیشتر تخریب برای بدست­ آوردن زغال بود و بخشی نیز برای تبدیل عرصه جنگلی به عرصه کشاورزی بود. ایشان در خصوص بیماری های بلوط نیز گفت: بیماری یا زوال بلوط در مقایسه با تخریب انسانی درصد بسیار پایینی دارد و از عوامل مهم بیماری بلوط در محدوده نوار مرزی مثل ایلام، بخشی از لرستان و هرجایی که ما نزدیک به ریزگرد­ها بودیم، گردوخاک می­باشد.

مظفر افشار فعال محیط ­زیستی در خصوص پیشنهادات به دوستدارن، فعالان محیط زیستی و مسئولین نیز گفت: در حال حاضر از جمله موارد مهم می­توان به بحث فرهنگ سازی، تهیه مواد سوختی برای روستاهای جنگل­ نشین تاکید کرد. وی قویاٌ گفت به شدت مخالف آن دستگاهی هستم که مجوز ساخت ویلا در دل جنگل و طبیعت را می­ دهد هستم چرا که اینها بصورت مستقیم و غیر مستقیم جنگل ها را به سرعت  و بی رویه تخریب می­ کنند.

در پایان این مراسم زیبا نیز هدایا و لوح تقدیرهایی به فعالان محیط زیست شهرستان قلعه تل اهدا شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کوروش بسیار عالی و آموزنده بود. ای کاش از این اقدامات در شهر ما نیز برای حفظ گونه های زیستی در معرض خطر انقراض صورت بگیرد.نه تنها بلوط که حیوانات و پرندگان بومی نیز نیاز به توجه ویژه دارند. زنده باد و سپاس فراوان
  • amir mahdavi من تلفن آقای مظفر افشار رو می خوام و از تهران مزاحم میشم اگر کسی شماره ایشون رو داره ممنون میشم به من ایمیل بزنه amirmahdavi8525@gmail.com