گفتگوی خورنا با عوامل برگزار کننده نمایشگاه عکس در ستاد جوانان و دانشجویان دکتر روحانی در خوزستان

خورنا|احمدرضارستمی: به بهانه پایان‌کار نمایشگاه عکس انتخاب، کاری از کمیتهٔ تشکلهای غیر سیاسی ستاد جوانان و دانشجویان حامی دکتر روحانی در خوزستان که از تاریخ ۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه در محل این ستاد برپا بود، تیم رسانه‌ای پایگاه خبری خورنا خوزستان گفتگویی دوستانه‌‌ای را با عوامل و دست‌اندرکاران جوان برپا دهندهٔ این نمایشگاه عکس ترتیب داد.

در ابتدای این گفتگو شاهین پدرام فعال فرهنگی، دانشجوی ترم‌آخر کارشناسی حسابداری دانشگاه شهیدچمران و مسئول کمیتهٔ تشکلهای غیر سیاسی ستاد جوانان و دانشجویان حامی دکتر روحانی در خوزستان گفت: در ستاد جوانان و دانشجویان حامی دکتر روحانی در خوزستان، براساس رسالتی که در زمینه کار فرهنگی بر عهده داریم، در این نمایشگاه سعی کرد‌یم با کمک سایر دوستان و همکاران در ستاد، شرایطی را فراهم کنیم که هنرمندان، هنردوستان و سایر فعالین فرهنگی بتوانند در این ستاد به راحتی فعالیت داشته باشند. براین اساس برنامه‌هایی از قبیل شب‌شعر، تئاتر خیابانی و این نمایشگاه عکس که نامش انتخاب است را تاکنون برپا داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ایدهٔ اولیه این نمایشگاه از جانب او و سایر فعالین فرهنگی و هنری این ستاد بوده در ادامه عنوان داشت: موضوع این نمایشگاه عکس مرتبط با رأی‌گیری و ارائه تصاویری مستندی از شور و حال اقشار مختلف مردم جامعه در رویارویی با پدیده انتخابات است. بنابراین در این راستا علاوه بر انتشار یک فراخوان رسمی از طرف ستاد، به صورت کلامی هم، دیگر دوستان و اطرافیان علاقمند و فعال در زمینه عکاسی را برای شرکت در این نمایشگاه ترغیب نمودیم.

پدرام در جواب سوال خبرنگار خورنا، محرک اصلی خود در اقدام به این حرکت را چنین برشمرد: ما در طی چهار سالی که از عمر دولت دکتر دکتر روحانی می‌گذرد، شاهد کسب موقعیت‌های بی‌نظیری از لحاظ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره برای کشور هستیم و هر چند که تا رسیدن به سطح کشورهای مترقی دنیا هنوز باید مسافت طولانی‌تری را طی کنیم، ولی میتوانیم در چهارچوب نظام مقدس جمهوری‌اسلامی و با تلاشی مستمر و پویا در انتخاب مسیر صحیح ، همچنان امیدوار به رسیدن به این مهم باشیم. براین اساس ثبت شور و اشتیاق مردم در این حرکت که نمونه بارز آن را چندی پیش در گردهمایی بزرگ یاران دکتر‌روحانی در اهواز مشاهده کردیم، برایم بسیار جذاب است. یعنی با مشاهده عکس یک بچه کوچک در آغوش والدین خود که شاید تا ده سال دیگر هم شرایط رأی دادن نداشته باشد ولی در این فضا که در آن روح امید به فردایی بهتر موج میزند برایم بسیار دلنشین است که به همین منوال، در دیگر عکسهای این نمایشگاه هم میتوان امیدواری‌ به تحقق آرزوهایمان را تا افق ۱۴۰۰ با تداوم دولت تدبیر و امید دید.

او در رابطه با میزان تاثیرگذاری‌ که می‌تواند هنر و فعالیت‌های فرهنگی در جامعه داشته باشد گفت: شاید در جاهایی بتوان گفت که کار در فضاهای فرهنگی و هنری، می‌تواند ارزش افزون‌تری تا فعالیت در زمینه سیاسی داشته باشد، زیرا ماهیت هنر بگونه‌ای است که توانایی دارد در بلند مدت انسان را در مسیر کمال به رشد و تعالی سوق دهد. بنابراین در این راستا اطمینان دارم در زمینه‌های فرهنگی و هنری اگر فضاها به همین منوال البته به تدریج باز و بازتر شود، در آینده بسیار نزدیکی شاهد پویایی‌‌هایی در جامعه فرهنگی و هنری ما میشود و این جامعه میتواند به رشد و پیشرفتهایی که شایسته این کشور و نظام است، دست یابد. بنابراین امیدوارم جامعه ما نیز بتواند ضمن شرکت در انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه، با رأی حداکثری که به دولت تدبیر و امید دکتر روحانی می‌دهد، شرایط حرکت در این مسیر را تسریع بخشد.

در ادامه مهرزاد کرامتی‌منش، دانشجوی کارشناسی رشته عمران در دانشگاه شهید چمران اهواز و یکی از عکاسان صاحب‌اثر در این نمایشگاه را مخاطب گپ و گفت خود قرار دادیم. وی در مورد انگیزه‌‌ای که باعث شد در این نمایشگاه شرکت کند، گفت: به دلیل علاقه بسیار زیادی که به عکاسی دارم سعی میکنم در اکثر نمایشگاههایی که دایر میشود شرکت داشته باشم و این نمایشگاه هم بدلیل موضوع جالبش که انتخابات و ثبت حس و حال مردم در ایام انتخابات است، مرا بیشتر ترغیب کرد که در آن شرکت کنم.

وی در ادامه بیان داشت: من عکاس پرتره و مُدلینگ هستم و در بیشتر مواقع از مدل یا سوژه خود بنوعی میخواهم که حالتی از غم و اندوه را در چهره خود نشان دهد، تا از این حالت عکس بگیرم. از موقعی هم که وارد عکاسی خبری شده‌ام، همیشه بدنبال به تصویر کشیدن مشکلاتی بودم که در جامعه وجود دارد .البته این به معنای سیاه‌نمایی و داشتن نگاه منفی از جانب من نیست بلکه نگاه کنجکاوم همیشه به دنبال کشف وقایعی، از دردهای درونی نهفته در پشت چهره‌هاست که شاید در نگاه معمولی نشود به عمق این غم‌های پنهان در چهره‌ها پی‌برد. ولی یک تصویر که ثبت لحظه‌ای یک زمان و به نوعی توقف تیک تیک ساعت در یک لحظه خاص هست، با دیدن مداوم آن می‌شود، آن احساسات نهفته در اعماق چهره‌ها را استخراج کرد.

این فعال فرهنگی و هنری در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت یازدهم همچنان که در چهار سال اول خود توانست با مباحثی چون برجام تا حدی وضعیت نابسامان اقتصادی کشور را سامان دهد، در دوره بعدی نیز بتواند با ادامه این روند بذرهای امیدی را که در دلهای ایرانیان کاشته است، با تدبیر خود، در افق ۱۴۰۰ به ثمردهی برساند و او دیگر از این به بعد ثبت کنندهٔ، تصویر زیبای لبخند، در پُرتره‌های هم‌میهنان خود باشد.

یکی دیگر از عکاسانی که در نمایشگاه عکس انتخاب، تصاویر زیبایی را در معرض دید عموم قرار داد، انیس وحدتی‌فر فعال سیاسی و دانشجوی کارشناسی فلسفه بود که با وی در این مورد به گفتگو پرداختیم. او در ابتدا ضمن بیان اینکه عکاسی را بصورت آماتور از مهرماه سال گذشته شروع کرده، در ادامه در بیان انگیزه اصلی خود برای شرکت در این نمایشگاه گفت: من در کنار فعالیت‌های مستمر در انجمن اسلامی دانشگاه به کار عکاسی هم می‌پردازم، پس قطعاً علاقه به عکاسی در کنار اهداف سیاسی، یکی از اولویت‌های اصلی من برای شرکت در این نمایشگاه بوده است.

وی عکاسی را تبادل یک حس دوطرفه در بین عکاس و سوژه نامید و عنوان داشت: در بیشتر مواقع علاوه بر دیدگاه‌های شخصی که میتواند در ثبت یک تصویر مثمرثمر باشد، خود سوژه هم سیگنالهایی برای جلب توجه ما نیز از خود نشان می‌دهد، که در این زمره از عکس‌های جالبی که در این نمایشگاه ارائه دادم، میتوانم به عکس یک زن و شوهر میانسال در گردهمایی بزرگ ۲۱ اردیبهشت‌ماه یاران دکتر روحانی در اهواز اشاره کنم. در این عکس یک خانم میانسال در حال بستن یک دست‌بند سبزرنگ برای شوهر خود است، مشاهده این عکس که حس همراهی دوطرفه را در یک خانواده نشان می‌دهد، بسیار برایم جالب است.

او گفتمان اعتدال و اصلاحات را عاری از انحصارگری دانست و یادآور شد: در کار عکاسی به عنوان یک اصلاح‌طلب به هیچ عنوان سلایق شخصی سیاسی را لحاظ نمیکنم و همیشه سعی داشته‌ام، تمامی وقایع پیش‌روی لنز دوربین را مستند و بدون حذف واقعیت‌های ملموس در جامعه ثبت کنم.

وی با اشاره به گردهمایی یاران دکتر روحانی در خوزستان افزود: حضور چشمگیر اقشار و احاد مردم از اقوام و گروههای مختلف در گردهمایی اخیر حامیان دکتر روحانی در اهواز را میتوان مهر تائیدی بر عملکرد دولت تدبیر و امید در خوزستان و خط بُطلانی بر سیاه‌نمایی‌های گروه رقیب دانست.

این عکاس و فعال سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: در سایه اقدامات مثمرثمر دولت تدبیر و امید، وضعیت کنونی جامعه زنان بسیار بهتر شده است که به جرأت میتوان گفت که این وضعیت مطلوب اصلا قابل قیاس با دولت گذشته نیست و نیز هر چند تا رسیدن به تمام خواسته‌‌ها و حقوق تضیع شده بانوان، فاصله‌ها وجود دارد، ولی من بعنوان عضوی از جامعه بانوان کشور معتقد هستم ادامه مسیر دولت دکتر حسن‌روحانی در چهارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی میتواند ما را در نیل به این هدف یاری کند.

وی سپس سخنان خود را با این شعر از احمد شاملو پایان داد: روزی ما دوباره کبوتر هایمان را پرواز خواهیم داد و مهربانی دست زیبایی را خواهد گرفت. روزی که کمترین سرود بوسه است و هر انسان برای هر انسان برادری است. روزی که دیگر درهای خانه‌شان را نمی‌بندند. قفل افسانه‌یی ست. وقلب برای زندگی بس است….و من آن روز را انتظار می‌کشم حتی روزی که دیگر نباشم.

بهراد سبزی‌پور فارغ‌التحصیل کارشناسی ماشین‌های کشاورزی دانشگاه چمران، از دیگر عکاسان این نمایشگاه بود که در گفتگو با خبرنگار خورنا عنوان کرد که علاوه بر کار عکاسی، که آن را از سال ۹۳ و به صورت آکادمیک شروع کرده، در زمینه محیط زیست نیز نزدیک به چهار سال است که فعال می‌باشد.

وی تصریح کرد: پس از گردهمایی باشکوه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون که با حضور دکتر کواکبیان و سرکار خانم هاشمی برگزار شد، طی فراخوانی که ستاد منتشر کرد، عکسهایی را که در این مراسم گرفته بودم، برای شرکت در نمایشگاه عکس انتخاب، ارائه کردم.

سبزی پور سبک‌کاری خود در عکاسی را براساس کشف سوژه‌های خاص برای عکس عنوان کرد و افزود: در حدود هشت عکس خود را از گردهمایی مذکور برای شرکت در این نمایشگاه ارائه داده‌ام.

وی افزود: در عکاسی به هیچ‌عنوان سلایق شخصی و سیاسی خود را لحاظ نمیکنم و معتقدم که عکاس کسی است که خوب ببیند و خوب ثبت کند و اینکه خوب ببینیم و سلیقه‌ای ثبت کنیم برخلاف رسالت واقعی عکاسی میباشد.

او معتقد است که هنر در همه زمینه‌ها و بخصوص در سیاست میتواند ورود کند و تاثیرگذار هم باشد و عکاسی هم به عنوان یکی از شاخه‌های هنری، میتواند بیشترین تاثیر‌گذاری را بر روی افراد داشته باشد، چون عکاسی ثبت یک لحظه است که میتواند آن لحظه بهترین باشد.

وی در پایان در جواب سئوال خبرنگار خورنا، تصویر ذهنی خود را از انتخابات، تزریق امید به جامعه در پویایی به سمت فرداهای بهتر دانست و افزود: هم اینک جامعه ایران در ایستگاه انتخاب، به انتظار سوار شدن به قطارهایی است که هر کدام براساس نوع برنامه‌هایی که لوکومتیو رانش دارد سعی در گذر از پهنهٔ‌ تحولات پر فراز و نشیب اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره کشور و دنیا را دارد و ما نیز بعنوان مسافران هر کدام از این قطارها، باید بلیط سوار شدن به هر کدام از این قطارها را براساس انتخابی که میکنیم، تهیه کنیم . من به شخصه چون به دکتر روحانی و عملکردش در حرکت تدریجی و در عین‌حال مدبرانه‌ دولت تدبیر و امید در چهارسال گذشته اعتقاد دارم، قطعاً بلیط قطاری را انتخاب میکنم که دکتر روحانی لوکومتیو رانش باشد. زیرا معتقدم رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود… رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود.