دکتر روحانی در جمع پر شور مردم خوزستان عنوان کرد:

راه‌حل مسئله ریزگرد در تعامل با کشور‌های همسایه‌ است نه در آتش‌زدن سفارتخانه/ اگر حقوق شهروندی و پیشرفت خوزستان را می‌خواهید جمعه در پای صندوق‌های رأی حاضر شوید

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهور، عصر روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در یکی از سفرهای انتخاباتی خود، پس از ورود به خوزستان با حضور در بین هواداران فراوان و پرشمار خود در ورزشگاه تختی اهواز ضمن عرض سلام به تمامی مردم خوزستان اظهار کرد: امروز شاهد حضور گسترده و شکوهمند مردمی هستم که برای سرنوشت خود به اینجا آمده‌‌اند.

وی افزود: مردم خوزستان، ما با هم از سال ۹۲ راهی را آغاز کردیم که در این راه در برخی از مواقع موفق و در بعضی از موارد در میانه راه موفقیت می‌باشیم.

دکتر روحانی خاطر‌نشان کرد: ای مردم شما استحضار دارید که در طول این مدت چهار‌سال گذشته، همه دست به دست هم دادیم تا تحریم، را از سر ملت ایران برداریم، ما دست به دست هم دادیم تا حصر ایران را بشکنیم و مطمئن باشید ما نخواهیم گذاشت باردیگر تحریم به ایران برگردد. ما دست به دست هم دادیم و از حقوق ملت ایران به خوبی دفاع کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه گام‌های کوچکی را در خوزستان برداشتیم، تصریح کرد: اینجا سرزمین دلیری‌ها و فداکاریها، سرزمین دلاوری‌های شهید دکتر محمد چمران و مقام معظم رهبری و محل جانفشانی‌های سرداران و امیران و نیز بسیجیان و جوانان غیور در سراسر ایران است.

وی افزود: ما ۳۱۲هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری را که سال‌ها بر زمین مانده بود را تا پایان امسال اجرا می‌کنیم و قطعاً تا پایان دولت دوازدهم این طرح را به اتمام خواهیم رساند.

دکتر حسن روحانی عنوان داشت: ما قدم‌های مفیدی را برای بهبود وضعیت آب خوزستان برداشتیم ولی هنوز راه طولانی را در پیش داریم. مردم خوزستان، اولین مصوبه سال ۹۶ در دولت، طرح برنامه‌های خوزستان عزیز بوده است و در این راستا برای آب شُرب همه شهرها و روستاهای استان و فاضلاب ۱۷ شهر استان، ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار را مقرر کرده‌ایم و انشاالله در دولت دوازدهم همه این طرح‌ها را تکمیل و به ثمر خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه ما می‌دانیم شما گرفتار ریزگرد در خوزستان هستید، خاطرنشان کرد: همه مردم ایران دلشان با خوزستان است و با این استان بزرگ ابراز همدردی می‌نمایند. ای مردم نجیب و سربلند حوزستان، ما وظیفه داریم با ریزگردها مقابله کنیم. ما باید طرح ملی و فرا ملی برای ریزگرد به اجرا درآوریم و من به شما قول می‌دهم که یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم محیط زیست خوزستان باشد.

در این لحظه جمعیت فراوان و پرشماری که در ورزشگاه تختی اهواز حضور داشتند یکصدا فریاد زدند: ما که هوا نداریم ولی هواتو داریم

دکتر حسن روحانی نیز در جواب ابراز احساسات پاک مردم خوزستان بیان داشت: مردم خوزستان شما همیشه هوای ما و دولت یازدهم را داشته‌اید و ما هم با همه توان در خدمت شما عزیزان و بزرگواران خوزستانی خواهیم بود.

عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در ادامه خاطر نشان کرد: در آن روزی که ریزگرد و رطوبت هوا، زندگی مردم اهواز را در خطر قرار داد، من در اینجا میگویم که هم من و هم دکتر جهانگیری، اشک ریختیم و اگر شما شب بیدار ماندید، ما هم در کنار شما شب را بیدار ماندیم.

وی یادآوری کرد: در آنزمان من در یکی از کشورهای منطقه بودم، در مسیر بازگشت به من گفتند اول در خوزستان توقف کن. ولی من گفتم به تهران می‌روم و ابتدا جلسه دولت را برای دفع مشکلات خوزستان تشکیل می‌دهیم و بعد از اینکار به اهواز و خوزستان خواهم آمد.

دکتر حسن روحانی خطاب به جمعیت حاضر گفت: مردم عزیز خوزستان، برای طرح کنترل ریزگرد در منطقه آیا باید با کشورهای همسایه‌مان رابطه بهتر داشته باشیم یا به دنبال تقابل با منطقه و جهان باشیم؟ مطمئناً در سایه رابطه و همکاری با کشورهای منطقه می‌توان جلوی ریزگردها را بگیریم. پس بنابراین با آتش زدن سفارت‌خانه مساله ریزگرد خوزستان حل نمی‌شود.

رئیس جمهور در ادامه افزود: مردم خوزستان باید رابطه نزدیکی با کشورهای همجوار خود داشته باشند و باید ویزا بین ایران و عراق برداشته شود تا مردم بین دو کشور براحتی رفت و آمد کنند.

وی ضمن اشاره به برنامه‌های آینده دولت در ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری در خوزستان گفت: ما وظیفه داریم وضعیت اشتغال را برای جوانان خوزستانی بهبود بخشیم، که در این راستا همینجا اعلام می‌دارم اولین طرح دولت در خوزستان ایجاد کارگاههای فنی و حرفه ای است تا مهارتهای لازم به جوانان خوزستانی آموخته شود و در ادامه، شرایط بهتری برای کار و اشتغال برایشان فراهم شود.

دکتر روحانی اذعان کرد: مردم عزیز خوزستان من در اینجا اعلام می کنم که هر طرح بزرگی که در این استان بخواهد اجرا شود باید هم پیوست زیست محیطی آن و هم استخدام نیروی‌های بومی در آن طرح ابتدا، در اولویت اصلی باشد.

رئیس جمهور ضمن اشاره به فِلرهای آلوده کننده هوای خوزستان در ادامه خبر داد: دولت تصمیم دارد همه این گازهای آلوده کننده در هوای خوزستان را با طرحی که هم‌اکنون طراحی و سرمایه‌گذارهای آن نیز مشخص شده‌، جمع‌آوری کنیم و پس از پایش و تصفیه این گازها، همچون گاز لوله‌کشی به مصرف مردم خوزستان برساند و همچنین دولت در نظر دارد که پساب‌ها و آلودگیهایی که به رودخانه کارون وارد میشود را از طریق طرح ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب‌ در خوزستان، رفع کند.

وی در ادامه خطاب به کشاورزان خوزستان اظهار کرد: من از کشاورزان خوزستان تشکر می کنم که تا امروز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم را به دولت فروخته‌اند و این عزیزان که در سال گذشته و امسال مقام اول را در تولید گندم در کشور داشته‌اند، من دست تمامی آنها را می‌بوسم.

دکتر روحانی گفت: من اینروزها درد یکنوع ریزگردی را که ریزگرد اتهام، تهمت، دروغ، تضعیف ایران و سیاه نمایی است را بیشتر لمس می‌کنم. ما اینک در یک شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی هستیم. بنابراین ما امروز بیش از هر موقع دیگر نیازمند یک قدرت ملی هستیم و بی‌شک قدرت ملی ما را امروز وحدت بین فارس، عرب، لر، کرد، بلوچ و در کل تمامی اقوام ایران با‌هم ایجاد میکنند و در این راستا باید اعتراف کنیم که تا قانون اساسی و اصل‌های ۱۵، ۱۹ آن اجراء نشود، ما قدرت ملی نخواهیم داشت.

عالی‌ترین مقام اجرائی کشور افزود: چرا نباید زبان‌های زیبای اقوام مختلف در دانشگاه‌ها و مدارس مورد تدریس قرار بگیرد. ما فاصلهٔ بین اقوام را به هیچ عنوانی نخواهیم پذیرفت.

وی ضمن انتقاد به گروهی که در جامعه تقسیم‌بندی‌های خاص را بوجود آورده‌اند، اظهار کرد: آنهایی که خود را مقسم می‌دانند و از اول شروع به تقسیم جوانان، به انقلابی و غیر انقلابی می‌کنند باید به آنها گفت که شما چکاره هستید که مردم را به این شکل درصد‌بندی می کنید؟ انقلاب، ایران و رهبری نظام متعلق به همهٔ ملت ایران است.

دکتر روحانی ادامه داد: چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ چرا می‌روید در روستاها تبلیغ می‌کنید و می‌گویید در مدارس ایران درس‌های غیر اخلاقی تدریس می شود؟ چرا به معلمان و دانش آموزان ما اهانت می‌کنید. مردم ایران همه عاشق اهل‌بیت و اسلام هستند.

رئیس‌ دولت یازدهم گفت: چرا در بین روستائیان می‌گوئید، اگر این دولت ادامه یابد، یارانه شما قطع می‌شود؟ ما می‌گوئیم یارانه به تنهایی کافی نیست و باید اقدامات دیگری نیز در کنار یارانه انجام شود و براین‌اساس بوده که همیشه اذعان داشته‌ایم که نظام تأمین اجتماعی باید برای همه مردم فراهم شود.

وی تصریح کرد: شما که دم از مسلمانی می‌زنید، آیا دولت یک کار مثبت انجام نداده که شما آن را بازگو کنید؟ آیا در بهداشت و درمان، گندم، گازوئیل و بنزین خودکفا نشدیم؟ چرا اینها را نمی‌گوئید.

دکتر روحانی افزود: همه می‌دانیم که مشکلات مردم ایران تمام نشده است، ما میدانیم که برای پایداری برق خوزستان باید کار شود، در این راستا هزار و پانصد میلیارد تومان برای پایداری برق خوزستان اختصاص داده‌ایم، ما می‌دانیم که هورها و تالاب‌ها باید پر آب و احیا شود، ما تالاب های شادگان و هورالعظیم را از یاد نبرده‌ایم. اما چرا سیاه نمایی می کنید؟ بخاطر رأی، آیا رأی حرام می‌خواهید؟ اینقدر علیه عزت و عظمت ملت ایران حرف نزنید. بقول امام حسین(ع) اگر دین ندارید، لااقل آزادمرد باشید. واقعیت‌ها را بگویید.

رئیس جمهور به مردم خوزستان گفت: مردم خوزستان ما باید خودمان مشکلات کشور را با وحدت و اتحاد حل کنیم. بدون وحدت و رابطه درست با همسایه‌گان و دنیا پیشرفت کشور عزیزمان امکان پذیر نخواهد بود.

وی عنوان کرد: ما به اتکا به خداوند، اروند را احیا خواهیم کرد و منطقه آزاد اروند را همانطور که در پیش سامان دادیم، بیش از این هم سامان خواهیم داد .

دکتر روحانی ضمن تشکر از حرکت دکتر‌ اسحاق جهانگیری در کناره‌گیری به نفع او در انتخابات گفت: روزی که دکتر اسحاق جهانگیری به صحنه انتخابات آمد، هدفش این بود که واقعیت‌ها و اطلاعات لازم را به ملت ایران در دوره مناظرها تقدیم کند.

رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: مردم اگر حقوق شهروندی، آزادی، پیشرفت خوزستان را می‌خواهید و اگر میخواهید چهار سال بهتری در آینده داشته باشید، جمعه در پای صندوق‌های اخذ آراء حضور داشته باشید.