سرمایه گذاری ۶ میلیارد یورویی در پروژه های پتروشیمی کشور

مدیرعامل تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین) گفت:با احتساب پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، شش میلیارد یورو در پروژه های اشتغالزای شرکت سرمایه گذاری انجام شده است.

خورنا – محمد حسن پیوندی چهارشنبه در حاشیه بازدید از شرکت های زیر مجموعه تاپیکو در منطقه ویژه اقتتصادی پتروشیمی شهرستان بندر ماهشهر در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود:طرح های سرمایه گذاری شرکت در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و شعار سال با تمرکز بر جلوگیری از خام فروشی و افزایش اشتغال در حال اجراست.
وی افزود:پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس مصداق تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش اشتغال و جلوگیری از خام فروشی است، چرا که روح اقتصاد مقاومتی در جلوگیری از خام فروشی و کاهش واردات است.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تاپیکو با تشریح نقش مهم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کاهش خام فروشی گفت:این مجتمع پالایشگاهی با مصرف ۳۶۰ هزار بشکه معیانات گازی ۹ فازهای پارس جنوبی نقش حائز اهمیتی در جلوگیری از خام فروشی این مواد و تبدیل آن به محصول دارای ارزش افزوده، بی نیازی کشور از واردات بنزین و تولید بنزین یورو ۴ متناسب استانداردهای بین المللی ایفا می کند.
پیوندی ادامه داد:با تلاش های انجام شده فاز ۱ این پالایشگاه با اشتغالزایی قابل توجه افتتاح شد که امیدواریم بتوانیم امسال نیز فاز دیگر آن را که ۴۹ درصد آن متعلق به تاپیکو است تکمیل و افتتاح کنیم.
مدیرعامل تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین) در ادامه سخنانش از افزایش ۵ برابری تولید اشتغال آتی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد و گفت: این پالایشگاه در محدوده داخلی برای حدود ۹۰۰ تا یک هزار نفر تولید اشتغال در عملیات تولید داشته که در صورت تکمیل هر سه فاز، این تعداد به طور کامل وارد بازار کار خواهند شد، همچنین در حاشیه فعالیت این پالایشگاه در آینده نیزدر بخش تولید محصولات پتروشیمی و بخش های حمل و نقل، گمرک، تاسیسات اسکله و بندر اشتغال زایی قابل توجهی به میزان ۵ برابر آمار موجود خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تاپیکو همچنین با بیان سرمایه گذاری ۶ میلیارد یورویی انجام شده در پروژه های موجود این شرکت، گفت:در پروژه های موجود تاپیکو با احتساب پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۶ میلیارد یورو سرمایه گذاری انجام شده است و دو پروژه بزرگ دیگری را نیز در دست اقدام دارد.
پیوندی افزود: پروژه پالایشگاه سیراف که میعانات گازی را به محصولات پلی الفین یا بنزین یورو ۵ تبدیل می کند و پروژه تولید پتروالفین در پتروشیمی فن آوران ماهشهر که در مرحله اول متانول را به پروپیلن (نیاز اصلی تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی) تبدیل می کند، دو پروژه دیگر شرکت تاپیکو است که تاثیر قابل توجهی در رونق تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی و افزایش اشتغال دارد.
وی همچنین خروج واحدهای این شرکت از شرایط زیانده را از مهم ترین اهداف تاپیکو در سال جاری خواند و گفت: از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید از اوسط مردادماه سال گذشته تاکنون با اجرای پروژه ها و در پیش گرفتن استراتژی های جدید از جمله ایجاد تغیراتی در حوزه مدیریت واحدهای این شرکت از جمله شرکت پتروشیمی آبادان که یکی از قدیمی ترین پتروشیمی های خاورمیانه محسوب می شود، از شرایط زیانده خارج کرده و به سود عملیاتی رسانده ایم.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تاپیکو با اشاره به پروژه های آتی شرکت افزود:افزایش بهره روری با اجرای پروژه های در دست اقدام از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس (فاز ۲ و ۳)، مرجان در عسلویه و پتروشیمی ایلام و نوسازی واحدهای فرسوده با انتقال تکنولوژی در شرایط پسابرجام و استفاده از دانش شرکت هایی که در این شرایط رفت و آمد زیاد و تازه ای را به ایران آغاز کرده اند از برنامه های کوتاه مدت شرکت می باشد.
وی در پایان گفت:بر اساس بازدید از شرکت پتروشیمی غدیر و فارابی و بررسی های انجام شده، شاهد شرایط مطلوب در این شرکت ها بودیم و با توجه به افزایش بهره روری در سال گذشته در بخش انرژی، محیط زیست و ارتقای شرایط کاری پرسنل و همچنین پروژه های در دست اقدام می توان رشد بسیار خوبی را در این شرکت ها در آینده شاهد بود.
به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تاپیکو روز چهارشنبه از شرکت های زیرمجموعه این شرکت واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شهرستان بندر ماهشهر نظیر ‘پتروشیمی غدیر، فنآوران و فارابی’ بازدید شد و سیستم تصفیه پساب بهداشتی به روش SBR شرکت پتروشیمی فنآوران نیز در این مجتمع افتتاح شد.
برگزاری جلساتی در هریک از این پتروشیمی ها به منظور بررسی فعالیت ها و پیگیری نحوه اجرای پروژه های سرمایه گذاری در دست اجرا در این پتروشیمی ها از برنامه های دیگر پیوندی در این سفر یک روزه به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بود.
شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری ایرانی است که در زمینه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز، با تمرکز بر صنایع شیمیایی و صنایع پتروشیمی، همچنین سرمایه‌گذاری و مدیریت بر مجتمع‌های پتروشیمی و کارخانجات شیمیایی فعالیت می‌کند.
این شرکت، بزرگترین هلدینگ متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *