در جلسه شورای اداری استان خوزستان؛

معاون سازمان برنامه و بودجه: پرداخت بیش از سه‌ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای مرحله نخست طرح آبرسانی به مناطق مختلف استان خوزستان

خورنا|احمدرضارستمی: با حضور معاون امور تولیدی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار خوزستان و جمعی از مسئولین کشوری و استانی، جلسه شورای ادارای استان خوزستان شامگاه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در تالار امام رضا منطقه شهرک نفت اهواز برگزار شد.

«رشد صدرصدی اعتبارات خوزستان»

در ابتدای این جلسه امید‌حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان عنوان داشت: همانطور که میدانید، به دلیل وجود یک فضای همدلی و هماهنگی مابین مجمع نمایندگان و مدیریت ارشد اجرایی استان، دستاوردهای بسیار خوبی در همین زمان مدت کوتاه نصیب مردم استان خوزستان شد.

وی افزود: از این دستاورد‌ها میتوان به رشد صدرصدی اعتبارات استان‌خوزستان و همچنین در مبحث درآمدهای مالیاتی، تصویب یک رشد حداقلی برای استان در قانون بودجه اشاره کرد.

حاجتی اضافه کرد: از دیگر موفقیت‌هایی که برای خوزستان براین‌اساس بوجود آمده، حل پنج مشکل و معضل بزرگ استان خوزستان بود که در این راستا مصوبه‌ای در اولین جلسه هیئت‌وزیران در سال جاری به تصویب رسید که طی آن قرار شد، مشکلات خوزستان در حوزه آب، برق، فاضلاب، کنترل کانون تولید ریزگردها و تکمیل فاز دوم طرح کشاروزی ۵۵۰ هزار هکتاری(اختلاف نظر وزارت جهاد و نیرو برای تأمین آب) مرتفع شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: باید اذعان کرد که تنظیم چنین مصوبه‌ای نه تنها در خوزستان بلکه در سایر استان‌ها نیز بی سابقه بوده که انشاالله قرار است این مصوبه طی یک دوره سه ساله با اعتباری بالغ بر ۲۳هزار میلیارد تومان اجرایی شود.

«پنج اَبر پروژه برای حل مشکلات خوزستان»

سیدحمید پورمحمدی معاون امور تولیدی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: بسیار مفتخرم که در زمانی مبارک که نزدیک به نیمه شعبان است و در مکانی مقدس و مرکز ثقل تمدن ایران یعنی استان خوزستان در جمع مدیران و مسئولین زحمت‌کش این استان توفیق حضور دارم.

وی در ادامه گفت: با توجه به دستور مؤکد مقام معظم رهبری برای حل مشکلات خوزستان، رئیس جمهور پنجم اسفند سال گذشته به خوزستان سفر کرده و در زمان بازگشت اعلام کردند که قول و هدیه من به شما مردم خوزستان برای حل مشکلات آب و فاضلاب از دو طریق صندوق توسعه ملی یا فاینانس است که از این دو روش این مسئله ساماندهی میشود.

پورمحمدی افزود: بعد از رئیس جمهور، متعاقب آن رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، جناب دکتر نوبخت به استان خوزستان سفر کردند و پس از بازدید‌های میدانی که از برخی مناطق به عمل آوردند، جلسه شورای برنامه‌ریزی استان را تشکیل دادند و در این جلسه موضوعات مختلفی مورد بحث واقع شد و در نهایت اینجانب را مامور به حل مشکلات و مسائل خوزستان کردند و در نهایت در چهارچوب مشکلات خوزستان توانستیم پنج ابر پروژه را جمع آوری کنیم که در ادامه این طرح‌ها در اولین جلسه سال جاری هیأت وزیران مورد بررسی وزراء قرار گرفت که در نهایت، یک مصوبه‌ای را به آن تعلق دادند.

معاون امور تولیدی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: این پنج ابر پروژه عبارتند از آبرسانی به شهرها، روستاها و اصلاح تأسیسات فاضلاب و شبکه آب رسانی کل استان، تکمیل و اتمام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، تثبیت کانون‌های ایجاد گرد و غبار با منشأ داخلی، احیای رودخانه کارون و ترمیم و بازساری شبکه برق استان است.

وی عنوان کرد: در مورد طرح اول که پروژه آبرسانی به شهرها و روستاهای استان است این کار تقریباً به اتمام رسیده و عملیات اجرائی آن شروع شده است.

پورمحمدی ادامه داد: در مورد چهار طرح دیگر، یعنی فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری و بحث ۳۰۰ هزار هکتار کانون‌های گردغباری که طرح بلند مدت مبارزه با ریزگردهاست و همچنین احیای کارون و نیز ترمیم و بازسازی شبکه برق استان خوزستان، هم‌اکنون همگی آنها در دستورکار قرار می‌گیرند که امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر آنها را اجرائی کنیم.

معاون امور تولیدی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در پایان خبر داد: تاکنون یک‌سوم از مبلغ ۹ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان که مبلغی بیش از سه‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است برای اجرای مرحله نخست این طرح پرداخت شده است.

«شروع فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری»

در پایان جلسه دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: جا دارد به نوبه خودم برای اجرای این طرح‌های بزرگ در استان خوزستان مراتب تقدیر و تشکر خود را از هیأت محترم دولت، ریاست محترم جمهور، خصوصاً جناب آقای دکتر نوبخت و بالاخص معاون امور تولیدی و اقتصادی ایشان جناب آقای پورمحمدی داشته باشم.

وی در ادامه خبر داد: هم‌اکنون هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری صورت گرفت و انشاالله از هفته آینده آغاز می شود و امیدواریم که در این طرح با اجرای زهکش‌های سراسری شاهد تکرار مشکلات طرح نیشکر نباشیم.

شریعتی با اشاره به پرداخت یک سوم اعتبارات مورد نیاز طرح آبرسانی به خوزستان در قالب مرحله نخست این طرح، بیان کرد: دولت وظیفه خود را در سال جاری در این خصوص به جا آورده و سازمان آب و برق و قرارگاه خاتم هم‌اکنون با طیف خاطر بیشتر میتوانند برای اجرا اقدام کنند.

استاندار خوزستان در پایان خاطر نشان کرد: دستور رهبری برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و احیای اراضی کشاورزی خوزستان از سال ۷۵ تا ۹۲ تقریباً خیلی دنبال نشده بود ولی دولت یازدهم تمام تلاش خود را به کار بست و نگذاشت که این فرمایش مقام معظم رهبری بر زمین بماند و با اینکار تعهدش را به فرمایشات ایشان در عمل و نه با شعار نشان داد.