با حضور مسئولین کشوری و استانی:

پنجمین مرکز مدیریت راهبردی اَفتا کشور، در خوزستان افتتاح شد

خورنا|احمدرضارستمی: روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ ماه مرکز راهبردی افتا (امنیت فضای تولید و ارتباطات) خوزستان با حضور رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست‌جمهوری، قائم مقام و معاون امنیت مرکز ملی فضای مجازی کشور، استاندار خوزستان، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری و سایر مسئولین و مدیران ذی ربط در اهواز افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم جمال عالمی نیسی معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: این جلسه به منظور افتتاحیه رسمی مرکز افتای استان و معرفی رئیس جدید آن تشکیل شده است.

وی افزود: قاعدتاً استانداری‌ها به عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی در این راستا پیش‌قدم بوده‌ و قدم‌های قابل توجه و مهمی را در ارتباط با فضای مجازی و شبکه‌ فن‌آوری برداشته‌اند.

عالمی نیسی عنوان کرد: در مباحث حوزه فناوری انتظار بر این است که حوزه امنیت اطلاعات دستگاههای اجرائی ما به اندازه‌ کافی ایمن‌سازی بشود، که مورد هجوم و تخریب قرار نگیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان بیان کرد: علیرغم اینکه مجموعه افتا (امنیت فضای تولید و ارتباطات) امروز به عنوان تشکیلات رسمی در استان اعلام موجودیت کرد، ولی در حدود چهار تا پنج سال میشود که دوستان ما در این حوزه، مشغول به فعالیت میباشند و قدمهایی هم در ارتباط با بحث آموزش و نظارت در این حوزه نیز برداشته‌اند.

سپس در ادامه این جلسه مجتبی جعفری قائم مقام مرکز ملی فضای مجازی کشور اظهار کرد: ما هم‌اکنون به عصری در حال ورود هستیم که سازنده آن فضای مجازی است.

وی افزود: امروز اطلاعات و دیتا در حال تبدیل شدن به نقدینگی است و شاید خیلی از خدماتی که امروز در فضای مجازی ارائه می شود، مستقیماً پولی بابت آن دریافت نشود، ولی وقتی که در فضای مجازی جمع‌آوری میشوند، ارزشی افزوده‌ای را تولید میکنند، که تبدیل به نقدینگی می شود.

جعفری عنوان کرد: پردازش و اداره این اطلاعات جدید موجب روشن شدن چراغ راهی برای تولیدکنندگان اقتصادی دنیا میشود، که بنابراین لازم است ما نیز در این راستا نگاهمان را به این صنعت و خدمات آن تغییر داده و دیگر وقت آن رسیده این نگاه را از حالت سخت افزاری خارج کرده و به سمت نگاههای جدید در فضای مجازی معطوف کنیم.

رضا جواهری رئیس مرکز مدیریت افتای ریاست جمهوری نیز در این جلسه در خصوص نقش مرکز افتا گفت: این مرکز علاوه بر اینکه، حلقه واسطه بین سه بخش اصلی، یعنی مراجع حاکمیتی، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی را بر عهده دارد و از سوی دیگر کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور، به عنوان حوزه مصرف محصولات و خدمات افتا و بخش خصوصی نیز به عنوان حوزه تولید محصولات و خدمات با این مرکز مرتبط هستند.

وی تصریح کرد: مولفه امنیت باید به استمرار خدمات فضای مجازی کمک کند و اگر کمکی نکند، مسیر را غلط طی کردیم و اگر به مسیر غلط ادامه بدهیم در نتیجه فضای مجازی را کند کرده‌ایم.

جواهری با توجه به برگزاری دورهای آموزشی برای ارتقای فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از فضای مجازی اظهار داشت: با توجه به برگزاری این دوره‌ها ما می‌توانیم فرهنگ فضای مجازی را در بین کارمندان و پرسنل‌ افزایش بدهیم و اگر به نتیجه دلخواه در این زمینه رسیدیم، قطعاً این کارمندان میتوانند باری را از دوش ما بردارند.

وی ضمن تأکید بر شعار امسال “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” بیان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) اقتصاد باید درون‌زا باشد و باید از پتانسیل داخلی استفاده شود و اقتصاد مقاومتی فقط مخصوص ایران نیست بلکه شامل همه جهان می‌شود.

در ادامه دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان اظهار کرد: همانطور که استحضار دارید، توسعه دنیا دیگر براساس، منابع طبیعی و امثالهم نیست، بلکه بخش عمده این مهم براساس مولفه‌های دانایی و علم میباشد.

وی افزود: هر کشوری که در تولید علم نقش بیشتری داشته باشد و دانایی محوری اساس آن باشد، خلق ثروت بیشتری را در دنیا ایجاد میکند. به عبارتی دیگر این دانایی ما دارایی و سرمایه ما میباشد و حفظ آن‌هم وظیفه همه ما میباشد.

شریعتی بیان کرد: براین اساس صیانت و بالا بردن امنیت در فضای مجازی مهم‌ترین مساله‌ای است که باید به آن رسیدگی کرد و نیز توسعه و بالا بردن ضریب امنیت، یک عامل مهم در فضای مجازی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در پایان این مراسم حسین حسینی فر به عنوان مسئول مرکز مدیریت راهبردی افتا در استان خوزستان حکم مسئولیت خود را دریافت کرد و همچنین ساختمان این مرکز نیز در منطقه امانیه اهواز افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری خورنا خوزستان، مرکز افتا خوزستان، پنجمین مرکز افتا کشور است که راه‌اندازی شد و در پیش از افتتاح آن، مراکز افتای خراسان رضوی، بوشهر، یزد و اصفهان هم به عنوان مراکز استانی افتا کار خود را آغاز کرده بودند.

لازم به ذکر است که مراکز استانی افتا کار مدیریت کلان و هدایتگری حوزه امنیت، فضای تولید و تبادل اطلاعات استان‌ها را برعهده دارند.