مدیرکل بحران خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه:

یک کمیته تخصصی برای اعلام تعطیلی مدارس و ادارات در هنگام ورود ریزگردها راه‌اندازی شده است

خورنا|احمدرضارستمی: کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان شاید امروز، بحران‌ خیز‌ ترین استان کشور در همه زمینه‌هاست و کلکسیون بحرانهای استان کامل است، ما در بحث بحران باید یک ساختاری را در ابتدا شروع به کار راه‌اندازی میکردیم.

وی با اشاره به این مطلب که گردوخاک بیش از یک دهه جزء بحرانهای مستمر و ممتد استان شده است گفت: در این رابطه لازم بود تحولی در ستاد بحران استان ایجاد شود، بهرحال با تصمیم استاندار و معاونت عمرانی ایشان و نگرشی که در ادامه بوجود آمد، تغییراتی در ستاد مدیریت بحران صورت گرفت و اینجانب به سمت مدیرکل مدیریت بحران استانداری منصوب شدم.

حاجی زاده بیان کرد: یکی از کارهایی که در بحث بحران باید صورت پذیرد نگاه به مراحل مختلف یک پدیده بحرانی است، زیرا بحران شامل چهار مرحله۱)پیشگیری۲)آمادگی۳)مقابله۴)بازسازی است که این چهار مرحله تعریف مدیریت بحران میشود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اذعان به اینکه پیشگیری در زمینه بحران بهتر از درمان است و باید در این زمینه که گوشه‌ای از آن به پدافند غیرعامل مربوط میشود خوب کار کنیم گفت: یکی از کارهایی که در بحث پیشگیری لازم و ضروری است بحث آموزش و پژوهش است، براین اساس اولین کاری که کردیم ایجاد یک کمیته آموزش و پژوهش با حضور اساتید نخبه و فرهیخته در استان بود.

وی تصریح کرد: این کمیته علمی و آموزشی تاکنون چندین جلسه داشته و اولین خروجی آن سمینار بین‌المللی سیلاب و گردخاک است که برای اولین بار توسط ستاد مدیریت بحران استان ‌خوزستان و با همکاری دستگاههای ذی‌ربط بویژه آب و برق در روز ۱۴ اردیبهشت ماه برگزار میشود که در این برنامه، سفیر مقیم سازمان ملل در ایران، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به همراه معاونان از جمله مهمانان در این سمینار هستند.

حاجی‌زاده افزود: هدف از برگزاری این سمینار بحث آسیب شناسی منطقه و آموزش گروههای تصمیم‌گیر استان میباشد، که انشالله پس از آن بیش از ۲۰ سمینار و کارگاه آموزشی دیگر براساس یک تقویم آموزشی که دوستان در همین کمیته علمی آموزشی تهیه کرده‌اند در سراسر استان انجام میشود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: حدود ۱۳ سالن چند منظوره مدیریت بحران در شهرستانهای مختلف استان وجود دارد، که در گذشته متأسفانه برخی از آنها تعطیل و یا تبدیل به انبار شده بودند. پس از بازدیدهایی که از این محل‌ها داشتیم، با صدور دستورالعمل‌هایی آنها را به مراکز آموزشی و پژوهشی اختصاص خواهیم داد.

وی خبر داد: در آینده خیلی از کارگاهها و سمینارهای آموزشی را در شهرستانها برگزار می‌کنیم، بطور مثال امسال یکی از برنامه‌هائی که در نظر داریم، سمینار بین‌المللی مقابله و پیشگیری از آتش سوزی است که انشاالله با هماهنگی پتروشیمی‌ها در بندر ماهشهر برگزار میکنیم و نیز در قسمت شمال استان و شهرستان دزفول سمینار سیل و همچنین سمینار تنش آبی در شمال شرق استان انجام میشود.

حاجی زاده افزود: بنابراین در استان خوزستان میطلبد با توجه به شرایط جوی متنوعی که دارد یکسری برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه مدیریت بحران مخصوصاً در مسائل پژوهشی و پیشگیری انجام بشود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: مردم ما کلاً صبور هستند و به ویژه خوزستانی‌ها که در هشت سال دوران دفاع مقدس به خوبی این صبر و بردباری خود را نشان دادند، اما قرا نیست صبوری مردم را بهانه کنیم و کاری برای مردم انجام ندهیم. همه مکلف هستیم هر آنچه در توان داریم برای خدمت به مردم انجام دهیم چون همه سرنشین یک کشتی هستیم.

وی تاکید کرد: مردم یک سری مسائل را می پذیرند ولی عدم اطلاع رسانی صحیح را نمی پذیرند و من این خلاء را در ستاد مدیریت بحران استان دیدم و با پیشنهادی که به استاندار محترم شد و در ادامه با تاکیدات ایشان، واحد اطلاعات و اخبار را در ستاد بحران راه‌اندازی کردیم.

حاجی‌زاده ادامه داد: تصریح در این روند باعث شد که یک مقدار وضعیت بهتر شود، اگر چه اعتراف داریم هنوز نواقصی هست و این نواقص هم شاید کمتر ما مقصر آن باشیم و بیشتر به دستگاههای اعلام هشدار و خبررسان فرسوده و قدیمی ما که باید به موقع به ما خبر دهند مربوط میشود. واقعیتش این است که بسیاری از زیر ساخت‌های ما در اثر جنگ تحمیلی از بین رفته و مجددا تجدید نشدند‌. الحمدالله در این دولت وضعیت یک مقدار بهتر شده و انتظار داریم با نظارتهایی که اِعمال می‌شود بهتر هم بشود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اذعان کرد: کارهای زیادی دولت تدبیر و امید در خوزستان انجام داده است و تنها اگر براساس عدل و انصاف و خارج از حب و بغض‌ و با منطق نگاه کنیم متوجه میشویم که بیشترین توجه‌ها به خوزستان در همین دولت بوده است.

وی تصریح کرد: دولت با وجود داشتن مشکلاتی از جمله مسائل اقتصادی، که مقداری از این مشکلات به تحریمهای ظالمانه گذشته برمیگردد و یک مقدار زیادی هم از این مشکلات اقتصادی به مدیریت‌های ضعیف دولت قبلی ارتباط دارد، ولی با تمام توان برای حل مسائل خوزستان پای کار آمده است. البته باید اعتراف هم داشته باشیم که ضعف مدیریتی هم داشته‌ایم و ضعیف عمل کرده‌ایم که باید با شهامت به آن اعتراف کرده و از مردم عذرخواهی کنیم.

حاجی‌زاده گفت: مردم انتظار دارند که حداقل با آنها صادق باشیم، اگر گرد و خاک و ریزگرد در راه است پیش‌بینی ما درست باشد و به موقع اطلاعرسانی کنیم. مثلا بارها به من گفته‌اند، چرا با وجود گردوخاک زیاد در ساعت ۱۰ صبح مدرسه را تعطیل نمی‌کنید. من تحلیلم این است که اگر قرار است مدارس و ادارات تعطیل شود باید از روز قبل آن اعلام شود و گرنه، تعطیلی مدارس تایم صبح آن هم ساعت ۱۰ باعث می شود تا دانش آموزان در موقع گرد و خاک از مدرسه خود که سرپوشیده هست و تا حدی بهتر از هوای آلوده بیرون است، برای بازگشت به خانه خارج شوند، که این خود مشکلاتی را در زمینه‌های مختلف ایجاد می کند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: بر طبق تاکیدات استاندار محترم خوزستان قرار شد یک مِتُد و رویه‌ای را حاکم کنیم که براساس آن اگر غلظت گردوغبار از یک حدی بالاتر رفت، اتوماتیک مدارس تعطیل شوند، براین اساس کمیته‌ای علمی با حضور اداره هواشناسی، مدیریت بحران، محیط زیست و بهداشت استان تشکیل داده‌ایم که در مورد میزان غلظت گرد و خاک برای اعلام تعطیلی تصمیم‌گیری کنند.

وی تصریح کرد: از این پس طبق بررسی این کمیته چنانچه غلظت ذرات گرد و خاک بر طبق یک استانداردی که جهانی و ملی و هم این استاندارد  بومی سازی شده است، بالاتر رفت به طور حتم آن روز اعلام تعطیلی میکنیم.

حاجی‌زاده در خصوص پرداخت خسارت سیل سال ۹۵ به کشاورزان گفت: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای سیل سال گذشته در نظر گرفته شده که در شورای برنامه ریزی استان نیز به تصویب رسیده است که هم‌اکنون در بعضی از مناطق مثل شعیبه، بانک مسکن هنوز تخصیص خود را نگرفته کارش را انجام داده و در مشکلات مردم در بحث ترمیم سیل بندها همکاری کرده‌ است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: مبلغ ۴۴۷ میلیارد ریال اعتبار در قالب وامهایی با کار مزد چهار درصد برای مناطق روستایی، که در حوادث غیر مترقبه دچار خسارت شده‌اند نیز مصوب و به بانک‌های عامل ابلاغ شد.

وی در مورد تامین آب عرصه‌های بحرانی گردوغبار استان و طرح نهال‌کاری این مناطق عنوان کرد: برای تامین آب این عرصه‌های بیابانی و نهالهای کاشته شده در این مناطق، تمام موانع اجرایی برداشته شده و آب اندازی برای کانال‌های آبیاری انجام شده است.

حاجی‌زاده خبر داد: رهاسازی آب از سد کوثر نیز با پیگیری‌های استاندار انجام شد و نگذاشتیم که کشاورزان هندیجان مثل سال گذشته از نظر کشت آبی و دیم با تنش مواجه شوند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان داشت: از دیگر کارهای اساسی مدیریت بحران استان خوزستان، بروز رسانی۱۴ کارگروه تخصصی در ستاد مدیریت بحران استان، طی این دو ماه‍هٔ اخیر میباشد که شش کمیته آن نیز تاکنون تشکیل جلسه هم داده است.

وی در مورد اقدامات انجام شده توسط مدیریت بحران خوزستان در جلوگیری از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان گفت: مدیریت بحران با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از توسعه این بیماری به سایر شهرها وارد عمل شد و سبب شد آنفولانزا از باغملک به شهرهای دیگر استان ورود نداشته باشد.

حاجی زاده در مورد تجهیز، ساختمان مرکزی مدیریت بحران خوزستان به فن‌آوری های جدید، خبر داد: به دنبال این هستیم که در ساختمان مرکزی مدیریت بحران یک سیستم بی‌سیم مرکزی را برای مدیران دستگاهها مطابق با استاندارد‌های جهانی، راه‌اندازی کنیم که در تمامی خوزستان که تنوع اقلیمی بالایی دارد، آنتن دهی مناسب داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان همچنین در پایان اضافه کرد: در بحث مانیتورینگ هم داریم امکاناتی را فراهم میکنیم که مانیتور نشان دهنده وضعیت در ادارات مربوط به مدیریت بحران، مستقیم به اینجا متصل شوند، یعنی بطور مثال هواشناسی همان چیزی را که در اداره خود قرار است ببیند و بعد با یک تاخیر زمانی به ما اعلام کند، در همین مکان با حضور کارشناس مربوطه‌اش رصد و بعد برای ما تفسیر کند. این مسئله در مورد سایر ادارات هم به همین منوال صادق است. دستگاه اعلام هشدار زلزله را نیز در همین محل قرار است راه‌اندازی کنیم.