با هدف تحلیل و بررسی شرایط پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهواز برگزار شد:

جلسه هم اندیشی جمعیت آرمانشهر با اصحاب رسانه

خورنا|احمدرضارستمی: شانزدهمین جلسه هم‌اندیشی، تحلیل و بررسی شرایط پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهواز شامگاه یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه با حضور اعضای مرکزی جمعیت آرمانشهر، جمعی از اصحاب رسانه و فعالین فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی در اهواز، خیابان امانیه، ساختمان مجتمع آزاد تشکیل شد.

در ابتدای این نشست مهندس مهدی جباری عضو شورای آرمانشهر در خصوص خط و مشی آرمانشهر گفت: باور ما این است که شورای شهر ظرفیتهای فرآوانی دارد که اگر در اختیار افراد شایسته، آزمون پس داده و سلیم نفسی که از تخصص لازم نیز برخوردار هسند، قرار بگیرد می تواند منشاء تحول در ساختار کالبدی و اجتماعی شهر باشد.

وی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم شورای شهر باید به معنای واقعی به صورت یک تیم منسجم و ترکیبی از همه تخصص های مرتبط باشد.

جباری عنوان کرد: تشکل آرمانشهر با شعار و باور فراقومی و فراجناحی شکل گرفته است. ما کار کرد شورا را غیر سیاسی می دانیم. در عین حال به هویت سیاسی افراد احترام می گذاریم و پذیرای همه گرایش های سیاسی حول محور منافع مشترک شهر و شهروندان هستیم.

وی تاکید کرد: همچنین ما به همه قومیت ها احترام می گذاریم و تعدد اقوام در شهر اهواز را یک فرصت و یک نعمت ، میدانیم در عین حال با هرگونه اقدام قوم گرایانه و برتری جویانه در عرصه انتخابات بشدت مخالفیم و از آن فاصله می گیریم.

جباری اظهار کرد: ما اعتقاد داریم مسیری که کاندیدا برای رسیدن به شورا انتخاب می کند، مستقیما عملکرد آنها را در شورا رقم خواهد. لذا رسالت ما در این مقطع تنها ایجاد بستری شفاف برای شایسته ترین افراد خواهد بود، تا بتوانند بدور از تعصبات قومی و جناحی و بدون نیاز به بهره گیری از رویه های ناصوابی که در ادوار گذشته مرسوم گشته است و بدون نیاز به یاری جستن از صاحبان ثروت و قدرت، به سمت شورای شهر گام بردارند، تا انشالله شورایی در اهواز شکل گیرد که وام دار هیچ شخص یا جریان سیاسی ، قومی یا سرمایه ای نباشد.

‌وی بیان کرد: ما اعتقاد داریم که شورای شهر تنها زمانی می تواند به معنای واقعی شورای شهر باشد که نمایندگان آن با رای همه مردم شهر به شورا راه یابند نه تنها یک جریان سیاسی یا قومی. لذا یکی از مهمترین و اساسی ترین اهداف ما بی شک دعوت از همه شهروندان برای حضوری پررنگ و مشارکت در انتخابات خواهد بود.

جباری در مورد خط مشی آرمانشهر در مورد انتخابات این دوره شورای شهر گفت: ما بجای تاکید بر افراد و نام ها، برای شکوفایی و همگرایی حول یک اندیشه تلاش کنیم. دوستان همراه ما که به صورت جمعی تصمیم گرفته اند تا خود کاندیدای این دوره از انتخابات نباشند، قصد دارند توان خود را برای شناسایی و معرفی کاندیدای اصلح از طریق یک سازوکار دموکراتیک با دعوت از همه شهروندان صرف کنند.

در ادامه این نشست دکتر لاری عضو دیگر شورای آرمانشهر اظهار کرد: شاخص ما برای انتخاب کاندیدای مورد حمایت، فهرستی از شاخص‌های اخلاقی و تخصصی خواهد بود، که در طی جلسات مکرر وبا همفکری جمعیت کثیری از فرهیختگان ، نخبگان ، دانشگاهیان، اصحاب رسانه، و همه شهروندانی که تا به امروز در جلسات هماندیشی ما شرکت کرده‌اند، تدوین شده است. آزمون این شاخص نیز از بین همه کاندیدای موجود و بکمک یک ساختار دموکراتیک و با دعوت از همه شهروندان در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: سیاست ما برای سلامت این مسیر، شفاف سازی همه جانبه است و از جمله اصلی ترین اقدامات ما شفاف سازی مالی، برگزاری تمام جلسات بصورت عمومی و اطلاع رسانی مستمر خواهد بود.

دکتر لاری خاطر نشان کرد: تعهد ما این خواهد بود که در صورت موفقیت کاندیدای مورد وثوق این جریان، ما هیچگونه مطالبه شخصی از نمایندگان منتخب مردم نخواهیم داشت و در صورت تخطی از این پیمان این حق را برای نمایندگان محفوظ می داریم تا در این خصوص اطلاع رسانی کنند. لیکن جمعیت هماندیشان آرمانشهر به عنوان یک تشکل مدنی به کار شورای آینده جهت تحقق وعده های انتخاباتی که به شهروندان داده است متعهد خواهد بود و دبیرخانه این جمعیت پاسخگوی شکایات و نقطه نظرات همه همشهریان عزیز خواهد بود.

وی در پایان بیان داشت: آرمانشهر ما تنها با مشارکت شما محقق خواهد شد. ما از شما دعوت می کنیم در تحقق این آرمان مشترک به ما بپیوندید.

محمد حسین رهبری زاده کارشناس برنامه و بودجه و از مدیران موسسه عالی آموزش و پژهش ریاست جمهوری از دیگر حاضرین در این جلسه گفت: در مجموع حرکت همه ما در آرمانشهر یک حرکت روشنگری و روشنفکری است که در جهت آگاهی بخشی برای مشارکت مردم، برای ساختن یک شرایط بهتر که نفع آن در وهلهٔ اول به خود آنها خواهد رسید.

وی عنوان داشت: تفکر ما یک تفکر کلانی است که باید تبدیل بشود به اندیشه منطقه‌ای و بومی که از بتوانیم آن استفاده بکنیم. من خلاء اساسی را از روز اول در مورد شوراها و شهرداری‌ها در عدم ارتباط آنها با متخصصین و کارشناسان خبره میدانم .

در این نشست، مهندس سعیدی کارشناس عمران و شهردار سابق بستان، گفت: رسانه‌ها چشم و گوش جامعه هستند و حرکت صحیح رسانه‌ها میتواند به افکار عمومی در مسیر درست آن جهت بدهد. رسانه‌ها براساس تعهد و ارزشی که برای قلم خود قائل هستند، میتوانند منشاء خیر و برکات فراوانی برای جامعه باشند‌

وی افزود: آرمانشهر همان گمشدهٔ اقشار مختلف مردم استان است، گمشده‌ای که سالهای سال بدنبال آن بوده‌اند که براساس آن یک شورای آرمانی را در استان انتخاب کنند.

در پایان جلسه مهندس نوید قائدی عضو و دبیر شورای آرمانشهر اظهار کرد: آسیب شناسی چهار دوره گذشته شورای شهر نشان میدهد، مردم از عملکرد شورای شهر به هیچ عنوان رضایت ندارند.

وی بیان داشت: مردم همیشه از ما میپرسند چه تضمینی وجود دارد که این افراد که شما از آنها حمایت میکنید، پس از انتخاب مانند سلف گذشته خود نشوند. ما به منظور جواب دادن به این دغدغه مردمی تصمیم گرفتیم که لیستی را براساس معیارهای اساسی مورد قبول جامعه ارائه کنیم و کاندیدهایمان را نیز موظف به پاسخگویی میکنیم که در قبال مردم پاسخگو باشند که خدای نکرده از آن معیارها عدول نکنند.