آژیر…مسئله این است…

خورنا –

“بسم رب الشهدا و الصدیقین”

امیرالمومنین امام علی (ع) میفرمایند: فرصت همچون ابر بهاری میگذرد ، لکن میبایست از فرصت های شخصی و اجتماعی مان حداکثر استفاره را کرده تا در گذر زمان افسوس گذشته و فرصتی که بدست آمد و بدون استفاده رها شد را نخوریم و فرصت سوزی نکنیم.
به پنجمین انتخابات شورای شهر و روستا قریب به سه هفته باقی ماند است و ۲۹ اردیبهشت ۹۶ میبایست تصمیم گرفت تا سیاستگذاری و برنامه ریزی شهرمان را به اشخاصی بسپاریم که از صلاحیت مکفی در این امر برخوردار باشند.
متاسفانه در شورای چهارم علیرغم تلاش های صورت گرفته ، به طور کلی عملکرد قابل قبولی ندیده ایم و با خوشبینانه ترین حال نیز از شورای پیش نمیتوان دفاع کرد و اتفاقاتی رخ داد که در پی آن اختلافات عمیقی نمایانگر شد که همه به ضرر مردم و شهر دزفول تمام شد.
متاسفانه در شورای چهارم تیم محوری جای خود را به شخص محوری و تکروی در اکثریت کارها داد و انتظار می رود کاندیدهای محترم بجای خود محوری و خودپردازی و تلاش جهت رسانه ای کردن خویش ،دگر خواهی و دگر پردازی و شهر پردازی هدف متعالی آنان قرار بگیرد تا در صورت حضور در شورای پنجم ،شاهد همگرایی بیشتری باشیم.
متاسفانه در دوره ای که گذشت شاهد حضور اشخاصی با سابقه ی مدیریت های طولانی و مهم و تاثیرگذار و رزومه های طویل بودیم ولی کارکردی که از این سابقه ها نصیب شهر دزفول گشت بسیار اندک و ناچیز بود و جای بسی نکوهش که گاها این تجارب و مسبوق به سابقه بودن در جهت سوژه سازی ، ایجاد تشنج های عمومی ، اختلاف افکنی ، باندسازی، خط بازی و انحصارگرایی خلاصه شد و به شهر و شهرداری و شهروند کمک مثبتی ارائه نگردید.
حال که چهار دوره از انتخابات شورای شهر و روستا میگذرد و تجاربی که در این مسیر بدست آمده همگی گواه بر این مهم است که ما با پدیده ی پیرسالاری مدیریتی مواجه هستیم.
متاسفانه مدیریت کم بهره ، وامانده و درمانده ی شهری بجای استفاده از نیروهای جوان و نخبه و بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های نوگرایانه ی قشر جوان به مدیریتی فرسوده بیشتر دلبستگی نشان داد که این امر خود باعث جلوگیری از حضور نیروهای تحصیل کرده و جوان داشت و این نوع نگاه ، محصولی به بار خواهد نشاند تا در آینده با فقر شدید نیروی تصمیم گیر و تصمیم ساز مواجه شویم.
خوشبختانه در انتخابات دوره پنجم شورای شهر و روستا شاهد حضور جوانانی با انگیزه ، دارای تحصیلات مرتبط با حوزه قانونگذاری و نیز مدیرتی و مهندسی برنامه ریزی شهری در عرصه کاندیداتوری هستیم که این خود نوید تقویت جنبه علمی و خلاقانه شورای شهر خواهد بود.
مطمئننا هر اندازه که جنبه علمی در انتخاب افراد مدنظر قرار بگیرد ، خلاقیت و نو آوری ، به روز بودن ، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل و ارائه راهکار ، برنامه ریزی راهبردی ، برنامه ریزی شهری ، نگاه سیستمی و کلان نگر، اعتقاد به خرد جمعی افزایش خواهد داشت.
بدون شک مدیریت شهری به وسعت دزفول نیازمند تخصص ، کادرسازی، نوآوری ،پختگی و تجربه اندوزی است و قرار گرفتن جوانان در کنار افرادی با تجربه و کارآمد در شورای شهر منجر به تصمیم گیری های مثبت و با کیفیت بهتر و در نتیجه آینده سازی موثر در پرورش مدیران جوان خواهد بود.
ضمن سپاس و قدردانی از اعضای محترم چهارمین دوره شورای شهر دزفول ، جا دارد از برخی اعضای این شورا که در چهارسال گذشته با کارشبانه روزی و حضور پیوسته در کنارمردم و حل مشکلات فردی و شهری از هیچ کمکی کوتاهی نکرده اند تقدیر ویژه بعمل آید و قطعا این عزیزان پاسخ تلاش های خستگی ناپذیرشان را از مردم دریافت خواهند کرد.
امید فارغ از مسائل سیاسی و قومی افرادی با بینش ، روش، خلاقیت ، جوان ، تحصیل کرده، با تجربه اما کارآمد و افقی والا ، راهی شورای شهر مقاومت و ایثار، دزفول قهرمان شوند چرا که عدم توجه به این شاخص ها هیچ دردی از شهر را دوا نخواهد کرد.
امید ارائه ی برنامه های مدون و جامع و آینده نگر ؛ جای شعارهای پوچ و توهم زا و بی ارتباط با مسئولیت اعضای شورای شهر در تبلیغات کاندیدهای محترم قرارگیرد و پایبندی بر شعارهای واقع گرایانه در اولویت فعالیت های انتخاباتی آنان مدنظر باشد.

در پایان

باید علم بهار و باران برداشت

تا حوصله هست شخم باید زد و کاشت

من سبز شوم یا نه ، غم نیست مگر

این مزرعه را سبز نگه باید داشت…

ارادتمند
شهروند شهر مقاومت و ایثار، دزفول همیشه قهرمان
محمدحسین پورکیانی