رئیس انجمن اوتیسم خوزستان در جلسه با استاندار

خوزستان یکی از پایتخت‌های اوتیسم کشور است

خورنا|احمدرضارستمی: در جلسه استاندار خوزستان با اعضای هیات مدیره انجمن اوتیسم استان که در استانداری خوزستان برگزار شد، محمد مراد خوش‌اخلاق رئیس انجمن اوتیسم خوزستان گفت: دلیل اصلی که باعث شد، این جلسه تشکیل شود نگرانی از شیوع بالای اختلالات طیف اوتیسم در کشور است.

وی عنوان داشت: در سال ۲۰۰۸ سازمان ملل قطعنامه‌ای را صادر کرد و از همه سازمانهای دولتی، خصوصی و خیرین خواست که در یک حرکت جمعی و جهانی برای جلوگیری از افزایش اوتیسم در دنیا گام بردارند و دلیل اصلی این خواسته را نیز در ناشناخته بودن علت بیماری، عدم وجود درمان قطعی برای بیماری و همچنین میزان شیوع بالای آن نام برد.

خوش‌اخلاق ضمن بیان ابراز نگرانی سازمان بهداشت جهانی از افزایش شیوع اوتیسم تصریح کرد: با توجه به این مباحث و اینکه کودکان اوتیسم بطور مادام‌العمر نیاز به حمایت دارند، لازم است که همه دستگاهها و همه سازمانها و همچنین خیرین در جهت برطرف کردن، مشکلات کودکان اوتیسم تلاش کنند.

رئیس انجمن اوتیسم خوزستان اظهار داشت: در کشور ما هنوز آمار رسمی از اوتیسم وجود ندارد ولی به طور غیر رسمی، حداقل یک‌درصد از کودکانی که متولد میشوند، دارای اختلالات طیف اوتیسم هستند و این میطلبد که ما برای آن کودکان و کاهش مشکلات خانواده‌های آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید برخی از مشکلات اوتیسم در سطح ملی پیگیری شود، گفت: انجمن‌های اوتیسم کشور در غالب شبکهٔ ملی اوتیسم، در نشست‌هایی با وزیر بهداشت در تدارک این برنامه هستند که سند ملی اوتیسم را تدوین و اجرائی کنند.

خوش‌اخلاق ابراز کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که هم‌اینک کودکان اوتیسم خوزستان دارند اینست که پس از پایان دوران ابتدائی هیچ مرکز مهارتی، حرفه‌ای، توان‌بخشی و ورزشی برای این کودکان در سطح استان وجود ندارد و با توجه به اینکه متأسفانه خوزستان یکی از پایتخت‌های اوتیسم کشور است، لازم است اقداماتی در این زمینه که از مطالبات خانواده‌های ا‌وتیسم خوزستان است داشته باشیم.

رئیس انجمن اوتیسم خوزستان ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که برای فرزندان اوتیسم خوزستان وجود دارد در زمینه پزشکی و بالاخص دندان‌پزشکی میباشد که در این راستا از دانشگاه علوم پزشکی انتظار داریم که در زمینه آموزش کادر درمانی خود اقداماتی داشته باشد که بیاموزند با این بچه‌ها در تمامی مراکز درمانی چگونه رفتار و برخوردی را داشته باشند.

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین دغدغهٔ خانواده اوتیسم در زمینه دندان پزشکی است. زیرا اکثر بچه‌های اوتیسم باید حتماً برای مسائل دندان پزشکی بیهوش بشوند و هزینه‌ها بالا و مشکلات عدیده‌ای که در این راه وجود دارد، کار را برای والدین این فرزندان سخت می‌کند.

خوش اخلاق افزود: پیشنهاد داریم که با توجه به اینکه نه تنها کودکان اوتیسم بلکه بقیه کودکان معلول هم با این مشکل مواجه هستند، درمانگاه تخصصی دندان‌پزشکی مخصوص معلولین، در سطح استان داشته باشیم.

رئیس انجمن اوتیسم خوزستان در بحث لزوم ایمن سازی فضاهای بازی برای بچه‌های ا‌وتیسم خوزستان گفت: این بچه‌ها روز به روز آمارشان در حال افزایش است ولی متأسفانه خانوادهٔ این بچه‌ها مواجه با کمبود فضایی هستند که با اطمینان بتوانند این بچه‌ها را برای بازی و تفریح به بیرون ببرند. لذا از شهرداری این انتظار است پارکی را که در آن تمام ایمن‌سازی‌ها رعایت شده باشد را برای این کودکان اختصاص دهند و به این نام هم نامگذاری کنند.

وی از آموزش و پروش تقاضا کرد: با توجه به اینکه خوشبختانه دو مدرسه اوتیسم در اهواز وجود دارد و از این لحاظ نسبت به استانهای دیگر وضعیت ‌بهتری داریم، اما در خیلی از شهرستانهای استان فاقد کلاس‌های اوتیسم هستیم و این مسئله باعث مهاجرت خانواده‌های اوتیسم به اهواز و یا استانهای دیگر برای تحصیل فرزندانشان میشود، لذا از مجموعه آموزش و پرورش تقاضا داریم که کلاس‌های ویژه بچه‌های اوتیسم را در سایر شهرستانهای استان هم راه‌اندازی کنند.

خوش‌اخلاق در ادامه ضمن تشکر از زحمات بهزیستی خوزستان اظهار داشت: خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به اوتیسم از بهزیستی استان این انتظار را دارند که بر مراکز توان‌بخشی ویژه بچه‌های اوتیسم نظارت بیشتری داشته باشند تا خانواد‌ها با اطمینان خاطر فرزندان خود را به این مراکز بسپارند.

رئیس انجمن اوتیسم خوزستان عنوان داشت: از جمله مشکلاتی که در مراکز توان‌بخشی بهزیستی وجود دارد، عدم مهارت کافی مربیان و تغییر مکرر آنان است. لذا خواهشمندیم در بحث مربیان مراکز اوتیسم کسانی را به کار بگیرید که در این زمینه حداقل آموزشها را دیده باشند، تا از این به بعد خانواده‌ها دغدغه کمتری در این مورد داشته باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *