دردیدار با کانون‌ بازنشستگان آموزش‌وپرورش:

استاندار خوزستان: دولت تدبیر و امید، زمانی که مسئولیت را تحویل گرفت، کشور مواجه با رکود و افزایش تورم بود

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در دیدار با اعضای کانون بازنشستگان آموزش‌وپرورش که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، ضمن اشاره به افزایش حقوق ۱۰ درصدی بازنشستگان گفت: این افزایش حقوق به هر مقداری که باشد نباید آنچنان با اهمیت باشد که در نگاه به آن همچون مقاطع‌ای در گذشته دچار اشتباه شویم و تصور کنیم که این عدد و رقم بالا رفته حقوق، میتواند کمکی در رفع مسائل و مشکلات زندگی ما داشته باشد.

وی افزود: اگر تورم در جامعه کنترل نشود افزایش حقوق تنها در کوتاه مدت ممکن است تاثیراتی داشته باشد ولی در بلند مدت بی‌تاثیر است. زیرا تاثیرات تورمی در جامعه، قدرت خرید مردم را کاهش داده و تمام این افزایش دستمزدی را هم که صورت گرفته می‌بلعد.

شریعتی اذعان کرد: اگر در‌ ابتدا تورم در بازار کنترل شود در آن صورت حتی اگر رشد حقوق هم کمتر از سال قبل باشد، اما از میزان تورم بالاتر باشد در آنصورت باز قدرت خرید مردم به تدریج افزایش پیدا میکند. دولتی که چنین کاری کند در واقع تلاشش گام برداشتن در جهت کاهش فقر و افزایش رفاه است.

استاندار خوزستان افزود: برعکس اگر میزان افزایش حقوق کمتر از نرخ تورم باشد، دولت در جهت گسترده کردن فقر تلاش کرده است. پس بنابراین ما باید میزان افزایش حقوقمان را با میزان نرخ تورم بسنجیم و همینطور عملکرد دولتهای گذشته را در جهت افزایش رفاه و کاهش فقر را نیز به همین منوال رصد کنیم.

وی عنوان کرد: در طول سالهای دولت قبل، نرخ تورم همواره بالاتر از نرخ افزایش مستمری بوده و تنها در سال ۸۸ که سال انتخابات بود به این صورت نبود و گرنه در بقیه سالهای دولت قبلی نرخ تورم بالاتری از افزایش حقوق دیده میشد.اما در طول سالهای دولت تدبیر و امید، نرخ افزایش مستمری و حقوق بالاتر از تورم موجود در بازار بوده است و همواره در این دولت سعی نیز میشود در همین مسیر گام برداشته شود.

شریعتی اذعان داشت: در عین حالی که این افزایش حقوق را مناسب و در شأن بازنشستگان عزیز نمی‌دانم و حق آنها میدانم که بالاتر از این این مبالغ٬ دریافتی داشته باشند، ولی توان کشور در همین حد بوده و سعی دولت براین است که براساس توان خود بتدریج در این مسیر با برنامه منظم گام برداشته شود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: اگر این حرکت کنونی دولت که افزایش مستمری و حقوق بالاتر از تورم است، ۱۰ یا ۱۲سال مستمر باشد، قدرت خرید مردم به تدریج روند مناسبی می‌یابد، اما اگر مقطعی باشد و دوباره مواجه با یک توقفی شود و یا روند عکس پیدا کند، این مسئله با مشکل مواجه میشود.پس همانطور که اشاره شد موقعی این کار حادث میشود که کشور هم توانایی کنترل تورم را داشته باشد و هم روند رو به رشد خود را طی کند.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید، زمانی که دولت را تحویل گرفت، که کشور مواجه با روند رکود و افزایش تورم بود، یعنی در بدترین حالتهای ممکن کشور قرار داشت، به عبارتی هم تورم در حال افزایش بود و هم رکورد بر جامعه حاکم بود.

شریعتی بیان کرد: در این زمان، ابتدا دولت سیاست را بر کنترل تورم گذاشت اگرچه در سال‌های اول از رکود خارج نشد و در سال ۹۲ تا ۹۴ تقریبا رکود حاکم بود و یا در سال ۹۴ رشد خیلی کمی حاکم بود که چندان قابل حساب نبود ولی حداقل توانست تورم به ارث رسیده را کنترل کند.

استاندار خوزستان گفت: بحمدالله در سال ۹۵ دولت علاوه بر کنترل تورم توانست رشد اقتصادی هم ایجاد کند که بعضی آمارهای اقتصادی، رشد دو رقمی را در این سال تائید دارد و نیز اگر این روند در سال‌های ۹۶ و ۹۷ ادامه یابد به تدریج شاهد افزایش سطح رفاه حقوق بگیران و بازنشستگان هستیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: اگر کشور مانند سال گذشته با رشد مواجه باشد، دغدغه فرزندان شما نیز حل شده و شغل نیز در کشور ایجاد می‌شود. در سال گذشته ۶۳۰ هزار شغل ایجاد شده است، اما کشور موقعی می‌تواند روند تعادل را به خود بگیرد که حداقل یک میلیون شغل در سال ایجاد کند که اقتصاد ایران در حال حاضر برای رسیدن به این مهم، توان لازم را ندارد.

وی ادامه داد: ولی انشالله دولت برنامه‌ریزی میکند که به این سمت حرکت داشته باشد در غیر این‌صورت روند بیکاری‌ها افزایش خواهد یافت. همه ارکان جامعه باید برای حرکت به این سمت بسیج شوند، ایجاد این تعداد شغل تنها در صورتی عملی می‌شود که هم ما از نیاز مردم مطلع باشیم و هم مردم از محدودیت‌های دولت اطلاع داشته باشند.

شریعتی تأکید کرد: ارتباط بین مردم و دولت باید یک ارتباط مستمر و پایدار و همچنین دو طرفه باشد، نه آنکه دولت فقط به مردم حکم کند و مردم هم ملزم به حرف شنوی باشند، حتما مردم باید نیاز و خواست خود را به ما منتقل کنند و ما نیز امکانات و محدویت‌هایمان را به آنها انتقال دهیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اشتغال با رشد اقتصادی کشور ایجاد میشود و رشد کشور یعنی اینکه ظرفیت کشور بالاتر و بزرگتر شود و هرچه ظرف کشور بزرگتر شود، برای انجام ساز و کار کشور به افراد بیشتری نیاز است و ما هم تلاشمان این است که ظرف کشور همچنان بزرگ و بزرگتر شود.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان دولت برنامه‌های مهمی را آغاز کرده است عنوان کرد: در مصوبه اخیر دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان به خوزستان اختصاص داده شد، که حدود ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن به آب و فاضلاب استان تخصیص یافت. برخی‌ها هم در مقابل این کارها می‌گفتند چون در آستانه انتخابات است این اقدامات دولت انتخاباتی هستند و دولت میخواهد شعاری بدهد و عوام فریبی برای جمع‌آوری رأی انجام دهد و یا برخی هم میگفتند چرا زودتر این کار را دولت نکرده است و سال چهارم خود به این فکر افتاده و من هم در جواب آنها عرض کردم، اینکه دولت بعد از چهار سال به فکر خدمت رسانی افتاده بهتر است از دولتهایی که هشت سال بودند و به این فکر نیوفتادند.

شریعتی بیان کرد: در زمینه آب و فاضلاب به‌ زودی تمام امکانات بسیج می‌شود و اقدامات وسیعی ظرف دو هفته آینده آغاز می‌شود و نیز برای حل معضل ریزگردها، کارهای بسیار مؤثری در یک تا دو ماه آینده انجام می‌شود، که در این راستا پروژه بسیار بزرگی برای حل مشکل ریزگردها در حال انجام است که شاید بزرگترین پروژه پس از انقلاب باشد و باید این نکته را عرض کنم دولت اراده‌اش را قوی و مستحکم کرده تا انشالله مشکلات خوزستان حل شود و در کل تمام این اقدامات باعث ایجاد اشتغال و رشد در استان میشود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: وقتی کشوری دچار رکود میشود، یکی از راههای اصلی خروج از رکورد تعریف پروژه‌های عمرانی است. پول را میشود همینطور بین مردم تقسیم کرد ولی این‌کار هیچ سودی ندارد زیرا بزودی به اتمام میرسد و تنها آثار تورمی آن برجای می‌ماند. ولی پروژه‌های عمرانی زیرساختی که اکنون در خوزستان تعریف شده و دولت یا سرمایه‌داران متولی انجام این پروژه‌ها هستند، اشتغال و رشد اقتصادی ایجاد و به تبع آن بازدهی و بهره‌وری تولید را افزایش میدهند. که برخی از این پروژه‌ها یا در حال انجام هستند و یا برخی از آنها در حوزه راه، کشاورزی، در پایان راه هستند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه دولت در غرب کارون برنامه‌های بسیار مؤثر و بزرگی دارد، گفت: هم‌اکنون تولید نفت ما در غرب کارون ۳۴۰ هزار بشکه در روز است، زمانی که دولت یازدهم، روی کار آمد، این عدد ۸۰ هزار بشکه بود. مخازن غرب کارون، مخازن مشترکی بین ایران و عراق هستند و دقیقا مانند پارس جنوبی البته با این تفاوت که آن مخازن گازی مشترک با قطر و این مخازن نفتی مشترک با عراق است.

وی در مورد پارس جنوبی تصریح کرد: در سال ۸۴ ما و قطر مساوی از پارس جنوبی برداشت گاز داشتیم ولی متاسفانه از سال ۸۴ به این طرف در اثر بی‌تدبیری‌ها، برداشت قطر به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به ما افزایش یافت ولی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و در سایه تلاشهای صورت گرفته در این دولت، دو هفته پیش، و بعد از افتتاح شش پروژه مهم گازی در این منطقه، تولید و استخراج گاز ما، حدود سه یا چهار میلیون مترمکعب از قطر بیشتر شد، البته قطر نیز با مشاهده این اقدامات ایران به دنبال برنامه‌هایی برای توسعه استخراج خود است.

شریعتی با ورود دوباره به بحث حوزه‌های نفتی غرب کارون گفت: در غرب کارون هم بر همین منوال است، اولا باید ذکر کنم که نفت غرب کارون بسیار مرغوب و سبک است، دوماً غرب کارون مخزن عظیم مشترکی است که با روش‌های استخراج موجود برآورد می‌شود، فقط می‌توانیم شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون بشکه از این میدان استخراج کنیم.

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: در پایان دولت قبال در سال ۹۲، استخراج نفت ما از غرب کارون ۸۰ هزار بشکه و استخراج عراق از آن ۱۸۰ هزار بشکه بود، اما امروز در سایه تدبیر دولت خدمتگذار استخراج ایران به ۳۴۰ هزار بشکه و عراق به ۲۸۰هزار بشکه رسیده است.

وی در مورد برنامه‌های آینده دولت در استخراج نفت از حوزه‌های غرب کارون اظهار کرد: برنامه ما این است که ظرف ۱۰ سال آینده استخراج خود را در حوزه‌های غرب کارون به یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم که برای این کار نیاز است ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت بگیرد. یعنی طی ۱۰ سال، به سالی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که برای این مهم بناست سرمایه‌های خارجی جذب بشود و از قرارداد‌های IPC و امثالهم استفاده کنیم .

شریعتی بیان کرد: مسلماً این ۱۰ میلیار دلار سرمایه‌گذاری، باعث ایجاد اشتغال در استان می‌شود. با این کار، مانند عسلویه گازی که در منطقه دیگر کشور است ما یک عسلویه نفتی را در غرب کارون خواهیم داشت. مناطق نفت خیز جنوب در یک حوزه گسترده‌ای که شامل خوزستان و بخشی از ایلام و کهکیلویه است حدود سه میلیون بشکه نفت تولید میکنند اما در غرب کارون شما در یک محدودهٔ باریکه‌ای میخواهید یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت استخراج کنید که برای اینکار حداقل بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر شغل ایجاد میکند.

استاندار خوزستان گفت: بخشی از قراردادهای این پروژه با قرارگاه خاتم، ستاد اجرای فرمان امام (ره) و برخی نیز با سرمایه‌گذاران خارجی بسته شده است.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که این کار انجام شود و برای آن به احداث حداقل ۵۰۰ حلقه چاه نفت نیاز داریم که هر حلقه چاه نفت، پس از احداث می‌تواند حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ شغل ایجاد کند. اگر ما این کار را نکنیم از دیگران عقب می‌مانیم. اگر بناست که اعلام کنیم در خط ولایت و انقلابی هستیم باید از منابع کشور صیانت کنیم و اگر از منابع کشور غفلت کنیم، کشور همسایه آن‌ها را می‌گیرد و ما در واقع از سرمایه‌های مردم و فرزندان خود چشم‌پوشی کرده‌ایم.

شریعتی گفت: من به آینده کشور بخصوص خوزستان امیدوارم و انشالله اشتغال قابل توجهی در مناطق مختلف صورت می‌گیرد و باید همه تلاش کنیم تا وجهه خوبی از خوزستان به کشور ارائه دهیم و در حالی‌که مشکلات را در جلسات تخصصی بیان می‌کنیم، در جلسات عادی باید جلوه خوبی از خوزستان ارائه دهیم. چرا که اگر زیاد سیاه‌نمایی کنیم مشکلاتی را برای استان پیش می‌آورد و ممکن است رغبت سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در خوزستان کاهش پیدا کند.

استاندار خوزستان افزود: دولت واقعاً اهتمام جدی دارد که مشکلات خوزستان را حل کند و ما نیز به طور ویژه دنبال می‌کنیم که طرح‌های خوزستان که در حوزه‌های کشاورزی(فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری)، بیابان زدایی٬ راهها و راه‌آهن و غیره است به سرانجام برسد.

وی عنوان کرد: در حوزه راه‌آهن، دولت کارهای مؤثری را در برنامه دارد. در برنامه پنج ساله ششم، گسترش راه‌آهن یکی از اولویت‌های اصلی دولت است، چراکه راه‌آهن، حمل و نقل را آسان‌تر، راحت‌تر و ارزان‌تر می‌کند که در این راستا توسط دولت خدمتگذار در برنامه پنج ساله ششم، یک درصد از درآمد نفت به گسترش رآه‌هن اختصاص داده شده است. در کل تمام این مسائل کمک می‌کند تا دغدغه‌هایی که شما برای فرزندانتان دارید، رفع شود و به حداقل برسد.

شریعتی در مورد لزوم یادگیری آموزشهای فنی و حرفه‌ای برای جوانان استان گفت: فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی و کاربردی را موظف کرده‌ام که برای جوانان منطقه، دوره‌هایی که برای صنعت نفت نیاز است، برگزار کنند تا هر زمان که نیاز استخدامی باشد جوانان بومی بتوانند مدرک‌های مرتبط خود را ارائه دهند زیرا همیشه یکی از بهانه‌های شرکت‌ها برای استفاده از نیروهای غیربومی این است که جوانان بومی، حرفه بلد نیستند. براین‌اساس در اهواز و شهرهای دیگر خصوصا غرب کارون این کلاسهای فنی‌وحرفه‌ای دایر شده است.

استاندار خوزستان در پایان بیان کرد: جا دارد از وزرای محترم آموزش و پرورش، رفاه و تأمین اجتماعی و سایر اعضای دولت تدبیر و امید که برای افزایش حقوق بازنشستگان محترم پیگیری کردند تقدیر و تشکر کنم و امیدواریم که ما مسئولین سعی کنیم هدف و تلاشمان این یاشد که تا آنجا که امکان دارد، دغدغه‌های اقشار مختلف جامعه خصوصاً آنهایی که نقش مولد را در جامعه داشتند و الان جزء بزرگان و موسفیدان جامعه هستند را رفع کنیم.

به گزارش پایگاه خبری خورنا در پایان این دیدار لوح‌های تقدیری از جانب استاندار خوزستان به تک تک اعضای کانون‌ بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان اهداء شد.