در نشست خبری با خبرنگاران:

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حوزه سلامت خوزستان مشکلات فراوانی داشت

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در نشست خبری که در سالن جلسات دانشکده پزشکی‌ اهواز برگزار شد، ضمن اشاره به شعار هفته سلامت که «زندگی سالم با نشاط و امید» است٬ اظهار داشت: در حوزه سلامت تا قبل از شروع به کار دولت تدبیر و امید، کشور با مشکلات فراوانی مواجه بود. زیرا هزینه‌های سلامت مردم که، براساس اهداف برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه کشور، ۳۰ درصد تعیین شده بود، که این رقم در سال ۹۲ و انتهای دولت قبلی به بیش از ۶۰ درصد رسید.

وی در ادمه تصریح کرد: متاسفانه در آن زمان به علت پرداخت هزینه‌های بالا برای بیماریهای صعب‌العلاج، خانواده‌های زیادی به زیر خط فقر سقوط کردند. زیرا خانواده‌ها مجبور بودن از هزینه های زندگی کم کرده و به هزینه های سلامت اختصاص دهند، همچنین دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و نیروهای متخصص نیز وجود نداشت و اکثر پزشکان متخصص، در کلان شهرها متمرکز بودند.

دکتر ایدنی در مورد دلایل بوجود آمدن طرح تحول نظام سلامت از طرف دولت تدبیر و امید گفت: قبل از روی کار آمدن دولت، هیچ برنامه مشخصی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، اختلالات روان پزشکی که از علل اصلی شیوع بیماری‌ها در استان بودند، وجود نداشت، بنابراین با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برنامه‌ای تحت عنوان طرح تحول نظام سلامت سیاست گذاری و اجرا شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تشریح برنامه‌های مدنظر طرح تحول نظام سلامت٬ بیان کرد: اولین گام این طرح در حوزه درمان می‌باشد که در آن از بیماران حفاظت مالی بعمل می‍آید، بدین صورت که همراه با اجرای این گام نخست میزان پرداختی از جیب مردم برای هزینه‌های درمان در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر به ۱۰ درصد و در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به پنج‌درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: در فازهای بعدی اجرای این گام، نیز میزان پرداختی به شش‌درصد در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و سه درصد در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کاهش یافت، که مطابق آمارها میتوان گفت که بیش از ۱۰ درصد پرداخت از جیب مردم و در بیمارستان‌های دولتی نزدیک به ۳۱ درصد کاهش داشته است و همچنین با کمک وزارت بهداشت تجهیزات پزشکی ساماندهی شد و اکنون بیمار برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان فرستاده نمی‌شود و همین دلایل موجب شد افراد بیشتری برای دریافت خدمات مراجعه کنند.

ایدنی اظهار کرد: همچنین بحث دوم طرح تحول سلامت در حوزه درمان، مربوط به استفاده از فارغ‌التحصیلان نیروهای پزشکی عمومی و متخصص پزشکی است که آنها کاملا در اختیار بهداشت استان‌ها قرار داده شدند و در این زمینه، به منظور بهبود وضعیت ماندگاری پزشک متخصص در مناطق محروم که بسیار کم بوده است، برنامه‌هایی در نظر گرفته شد و تقریبا هیچ متخصصی در کل کشور وجود ندارد که در مناطق محروم خدمت‌رسانی نکرده باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: امروزه مشکل اساسی که با آن دست به گریبانیم، کمبود نیروی پرستار است که برای حل این معضل از دو سال پیش، ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری ۲/۵ برابر افزایش یافت که نتیجه آن حداقل پس از چهارسال با فارغ‌التحصیل شدن این نیروهای پرستاری مشاهده می شود.

وی در مورد فاز دوم «اجرای طرح تحول نظام سلامت» که در دستور کار دولت قرار گرفت اظهار داشت: در فاز بعدی، طرح تحول بخش بهداشت در دستور کار دولت قرار گرفت زیرا در کشور ما در حوزه بهداشت هم به لحاظ فیزیکی و هم ماموریت‌ها مشکلات فراوانی وجود داشت، همچنین استان خوزستان بعد از خراسان رضوی دومین استان در کشور است که جمعیت حاشیه نشین زیادی دارد و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مردم استان خوزستان در حاشیه شهرها ساکن هستند و نیز آمار بیماریهای واگیردار در حاشیه شهرها بیشتر از برخی از روستاهای دورافتاده است.

ایدنی با بیان اینکه در طرح تحول بهداشت قرار براین است که رویکردها در مورد پیشگیری از بیماری‌های واگیر و بهداشت کودک و مادر تغییر کند ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اولین دانشگاه کشور است، که به‌ لحاظ زیرساخت‌ها، طرح تحول بهداشت را به خوبی اجرا کرد و با راه اندازی ۱۹۱ پایگاه و مرکز خدمات جامع سلامت در حوزه تحت پوشش خود، خوشبختانه توانست خدمات نوین بهداشتی را به مردم استان ارائه نماید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت، در بخش آموزش نیز اجرایی شد، گفت: کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت معضل بزرگی است که به منظور رفع آن در زمینه آموزش هم لازم بود متناسب با نیازها، ماموریت های آموزشی را نیز تغییر دهیم. بنابراین از سال گذشته طرحی مصوب شد که در آن ۳۰ درصد از سهمیه دانشجویان پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی به دانشجویان بومی شهرهای محروم اختصاص یافت که به شرط تعهد خدمت ۲۱ ساله در همان شهر، در دانشگاه پذیرش و به تحصیل مشغول شوند و در این مدت ۲۱ ساله نیز تنها در آن شهر مدرک آنها اعتبار دارد.

ایدنی با اشاره به برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی مجتمع آموزش عالی سلامت در کلیه شهرستان‌های خوزستان گفت: در شهرهای رامهرمز، ماهشهر و مسجدسلیمان مجتمع های آموزش عالی سلامت راه اندازی کرده‌ایم و انشاءالله در آینده نزدیک در شهرستان ایذه نیز راه‌اندازی خواهد شد که در این مجتمع ها، نیروهای متخصص متناسب با نیاز بازار منطقه و با نگاه بومی گزینی، که باید ۷۰ درصد نیروها بومی باشند، جذب و تربیت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن بیان این مطلب که پیش از این در حوزه زیرساخت‌ها با کمبود فضای بیمارستانی و بهداشتی در استان خوزستان مواجه بودیم افزود: به منظور جبران این کمبود، در بخش بهداشت در سه سال گذشته بیش از ۲۰۰ مرکز بهداشت در استان خوزستان احداث شده است و ۱۶۲ واحد هم در حال احداث هستند.

وی ادامه داد: همچنین در همین زمینه، بنا بر تفاهم‌نامه‌ بین دکتر هاشمی وزیر بهداشت و استاندار خوزستان، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای زیر ساخت‌های فیزیکی بهداشتی خوزستان در نظر گرفته شده است.

دکتر ایدنی تصریح کرد: همچنین در شش ماهه اول امسال با بهره‌برداری از بیمارستان‌های جدید ابوذر اهواز که یک مرکز جامع و فوق تخصصی برای اطفال خواهد شد و بیمارستان شهداء دشت آزادگان که بیش از ۱۵ سال میشد که دست به دست شده بود و قرار است در اردیهبشت‌ماه امسال افتتاح ‌شود و نیز بیمارستان بخش الوار گرمسیری انشاءالله از این به بعد مشکل کمبود تخت‌های بستری و فضاهای درمانی نیز تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، خوشبختانه توانستیم  در سال گذشته با انعقاد تفاهم نامه ای با مرکز بهداری رزمی جنوب نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیمارستان شهید بقایی۲ اهواز با ظرفیت ۴۰۰ تخت بیمارستانی را راه‌اندازی کنیم و نیز همچنین با انعقاد تفاهم نامه بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) درصدد هستیم در مکان کنونی بیمارستان شفاء اهواز، مرکز جامع سرطان را راه اندازی کنیم.

وی ضمن اشاره به حمایت های بی دریغ وزیر بهداشت برای انعقاد تفاهم نامه ساخت بیمارستان دوهزار تختخوابی در خوزستان اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته، زمین مورد نیاز برای ساخت به دانشگاه داده شد، نقشه‌های مفهومی و اطلاعات فنی پروژه تکمیل گردید و هم اکنون پرونده بیمارستان در شورای اقتصاد کشور میباشد تا پس از تصویب در این شورا که استاندار محترم به جد پیگیر آن هستند، کلنگ احداث بیمارستان به زمین زده شود.

دکتر ایدنی در پایان گفت: امیدواریم در چندین سال آینده استان خوزستان به یکی از قطب های سلامت در کشور و منطقه تبدیل گردد.