در نشست با سمن‌های استان

استاندار خوزستان:یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه پایدار افزایش سازمانهای غیر دولتی پویا و توانمند است

خورنا|احمدرضارستمی: در نشست استاندار خوزستان با سازمان‌های مردم نهاد که دوشنبه (۲۸ فروردین ماه) در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، دکتر غلامرضا شریعتی اظهار کرد: سازمانهای مردم نهاد ترجمه صحیح فارسی آن، سازمانهای غیر دولتی است، یعنی ماهیت وجودی این سازمانها طوری است که با دست دراز کردن آنها به سمت دولت، قابلیت استفاده و سودمندی خود را از دست می‌دهند. بنابراین به هیچ عنوان سمن‌ها و سازمانهای غیر دولتی حتی اگر دولت هم بخواهد آنها را در زیر چتر حمایت خود درآورد و جیرخوار خود کند، نباید چنین چیزی را قبول کنند، زیرا اگر بنا باشد چنین کاری را انجام دهند، دیگر ماهیت وجودی آنها معنی پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: در نظام جدید ادارهٔ حکومت‌ها، مثلث مُدرنی وجود دارد که یک ضلع آن بخش خصوصی و بازار، ضلع دیگرش دولت و طرف سوم آن، سمن‌ها و سازمانهای مردم نهاد هستند و اگر بنا باشد سازمان‌های غیردولتی هم زیر چتر دولت بیایند، در آن موقع اضلاع این نظام مدرن برهم میریزد و فقط تبدیل به دو ضلع دولت و بخش خصوصی میشود.

شریعتی بیان کرد: کمکی که دولت در چهارچوب تسهیل امور سازمانهای مردم نهاد می‌کند مبحث جداگانه‌ای است که باید دولت به آن اقدام کند، امٓا اینکه دولت بخواهد این سازمان‌ها را بیمه کند و یا به آنها تسهیلات و مزایای مالی خاص و دائمی بدهد و کارهایی از این قبیل انجام دهد، دیگر در آن‌صورت این سازمان‌ها کارمند و مطیع دولت میشوند و باید هرچه که به آنها دیکته شد، انجام دهند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه پایدار وجود سازمانهای غیر دولتی و مؤسسات خیریه متعدد پویا و توانمند از لحاظ پتانسیل‌های اجرایی بالقوه و بالفعل است و این سازمانها که برای روشهای جدید حکومتداری طراحی و سازمان‌دهی شده‌اند و بتدریج نقش آنها در کشور‌ها و برای حاکمان و دولتمردان آنها در حال جا افتادن است بطوریکه تصمیمی را دیگر بدون لحاظ نظر NGOها نمیگیرند.

وی ابراز کرد: سازمان‌های مردم نهاد در کشور ما هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند اما ایفای نقش خود را در جامعه یافته و جا برای فعالیت‌های خود باز کرده‌اند و بخش‌های خصوصی و دولتی هم کم‌کم از لحاظ ذهنی برای نقش سمن‌ها و سازمانهای غیر دولتی در حال آماده شدن هستند.

شریعتی ادامه داد: رسیدن سمن‌ها و سازمان‌های غیر دولتی کشور به چنین جایگاهی، پیشرفتی قابل ملاحظه و جدی است، زیرا اکنون از جایگاهی که قبلا آنها را به عنوان جاسوس و امثال اینها تلقی می‌کردند، به جایی رسیده‌اند که دولت در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ها جایگاه و احترامی برای این نهادها قائل شده و نظر آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ می‌کند و از این لحاظ، نقش این سازمانها را در مسیر توسعه پایدار نمیتوان نادیده گرفت.

استاندار خوزستان بیان کرد: از آنجا که رویکرد مثبت دولت تدبیر و امید، افزایش شکل‌گیری و توسعه تشکل‌های مردم نهاد است و این سازمانها را بعنوان بهترین واسط بین مردم و مسئولین میداند، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در خصوص نحوه فعالیت و اثربخشی آن‌ها در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار با اهمیت شده است.

وی تصریح کرد: استراتژی خیرجمعی به عنوان داروی بی‌بدیل ایران امروز است. واقعاً ما با حضانت دادن به سازمان‌های مردم نهاد به این سمت حرکت میکنیم که از منافع و ملاحظات شخصی فاصله پیدا کنیم و به سمت منافع جمعی و اجتماعی حرکت کنیم.

شریعتی اظهار کرد: باید ارزش‌های زندگی جمعی و خیرجمعی را به جامعه دوباره بازگردانیم زیرا این موضوع در سال‌های گذشته به دلیل رشد نامتوازن در جامعه، رنگ باخته است، یعنی ما از یک جامعه سنتی کاملا اجتماعی، بتدریج که روند رشد را طی میکردیم، به سمت فردگرایی رفته‌ایم و اینک باید ارزش‌های زندگی را، دوباره جمعی کنیم و خیر جمعی را به جامعه بازگردانیم. زیرا در حال حاضر به خیر جمعی و توسعه آن در ابعاد مختلف بیش از گذشته نیازمندیم و در این مسیر باید به سرمایه‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه کنیم، البته خیرین نیز باید در نحوه هزینه کرد و کمک‌هایشان نظارت و دقت لازم را داشته باشند.

استاندار خوزستان گفت: دولت تدبیر و امید به دنبال آن است که دولتی تسهیل‌گر و حمایت‌گر در توسعه خیرجمعی در حوزه‌های اجتماعی باشد و سعی ‌دارد که روند کار سازمان‌های مردم نهاد را از تاسیس تا انجام امور، تا آنجا که امکان دارد، تسهیل کند.

وی اذعان کرد: برای اینکه به مفهوم ایران خوشبخت و امیدوار برسیم با تقویت سرمایه‌های اجتماعی، باید لایه‌های زیرین اجتماع را به سرمایه بی‌بدیل و بی‌نظیر تبدیل کنیم و نیز با تاکید بر مفهوم خیر جمع و اجتماع، جامعه خود را به سمتی پیش ببریم که احساس کنیم فرزندان ما زندگی بهتری از ما خواهند داشت.

شریعتی ابراز داشت: برای مبارزه با فقر و نابرابری و انواع این مشکلات که امروز خانواده‌های ما با آن مواجه‌اند و استحکام خانواده‌ها را تهدید می‌کند و همچنین آشنایی مردم با حقوق شهروندی خودشان، قطعا راهی جز اینکه سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی گسترش پیدا کنند و تقویت بشوند، هیچ راه دیگری متصور نیست و هیچ نهاد دولتی و خصوصی نمی‌تواند نقش سازمان‌های مردم نهاد را در این زمینه ایفا کند و از این بابت است که ما وظیفه می‌دانیم این سازمان‌ها را تقویت کرده و به استقلال آن‌ها نیز کمک کنیم.

استاندار خوزستان گفت: اگر اعتبار و کمکی هم به این سازمان‌ها می‌شود، جهت کمک به تسهیل روند کاری آن‌ها است، نه اینکه دولت قصد منت گذاشتن و یا برنامه‌ای برای آن‌ها داشته باشد.

وی عنوان کرد: در این زمینه٬ امور اجتماعی استانداری برنامه ریزی مناسبی را انجام داده‌ و قرار است ما هم کمک قابل ملاحظه‌ای به این سازمان‌ها داشته باشیم، به ویژه در مراکز حاشیه‌ای و جاهایی که آسیب‌‌های اجتماعی بیشتری دارند.

شریعتی افزود: باز هم بر غیردولتی بودن و غیرسیاسی بودن سازمان مردم نهاد تاکید می‌کنم زیرا اگر این دو افتخار از آن‌ها جدا شود، ماهیت این سازمان‌ها دگرگون می‌شود و کارکردشان را از دست می‌دهند و نمی‌توانند نقش خود را ایفا کنند.
وی در پایان توصیه کرد: سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مسائلی که هستند، تخصصی‌تر، علمی‌تر، کارشناسانه‌تر و با مطالعه بیشتر و با استفاده از نظر متخصصین امر کار کنند و از صحبت‌ها و بحث‌های غیر کارشناسی دوری کنند.