ستاد مديريت بحران جهاد کشاورزی خوزستان:

هشدار به کشاورزان، دامداران، بهره برداران بخش کشاورزی و روستاییان و عشایر

خورنا|احمدرضارستمی: سحرگاه امروز ستاد مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی تشکیل جلسه داد و موارد ایمنی را طی اطلاعیه هایی به بهره برداران و فعالان بخش کشاورزی یادآور می شود.

بسمه تعالی

با توجه به پیش بینی وضع هوا و بارش باران طی روزهای ۲۷و۲۸و۲۹ فروردین ماه  و بررسی شرایط منابع آبی رودخانه های منتهی به استان خوزستان و اخطاریه آنی اداره‌کل مدیریت بحران‌استانداری خوزستان به تاریخ ۹۶/۱/۲۶ مبنی بر احتمال افزایش خروجی آب با سرریز محدود در منطقه دز نسبت به ایجاد آمادگی لازم، سحرگاه امروز ستاد مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی تشکیل جلسه داد و  موارد ایمنی را طی اطلاعیه هایی به بهره برداران و فعالان بخش کشاورزی یادآور می شود.

در این جلسه از  مسئولین (مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانهای اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر، باوی، اهواز، سوسنگرد و هویزه) درخواست گردید جهت پیشگری و یا کاهش احتمالی خسارات وارده توصیه های لازم را طی اطلاعیه های مکرر به کشاورزان، دامداران، بهره برداران بخش کشاورزی و روستاییان و عشایر اعلام نمایند.

اطلاعیه شماره ۱

توصیه های فنی و اجرایی (زراعی وباغی) بمنظور جلوگیری از خسارات ناشی از سیل

۱).احداث سیل بندها در نقاط پر مخاطره بشکل موقتی و دیواره های خاکی ۲. اولویت خرید در مراکز دارای انبارهای مسقف ۳. تهیه کاور به میزان مورد نیاز جهت پوشش گندم های دپو شده در مراکز روباز ۴. آماده باش ناوگان حمل و نقل برای انتقال محصولات زراعی به ویژه گندم به مراکز خرید مسقف ۵. عدم آبیاری مزارع آبی « قطع فوری آبیاری» ۶. بستن انهار اصلی و فرعی که از آنها برای آبیاری مزارع استفاده شود ۷. لایروبی و پاکسازی زهکش های اصلی و فرعی خروج آب از مزارع ۸. باز کردن زهکش های اصلی و فرعی خروج آب از مزارع برای خروج آب از مزارع برای جلوگیری از آب گشتگی ۹. ترمیم و محکم کردن سیل بندها برای جلوگیری از نفوذ آب به مزارع

اطلاعیه شماره ۲

هشدار به فعالان بخش تولیدات دامی
توصیه‌های بخش امور دام برای مقابله با حوادث غیر مترقبه

۱.دامداران:

دامداران نسبت به دخیره سازی علوفه و آب کافی اقدام نمایند.

از قرار گرفتن در مسیر سیلاب‌های پایین دست سدهای دز و کرخه خودداری نمایند

از محکم بودن سقف دامداری‌ها اطمینان کافی حاصل نمایند.

۲. مرغداران:

تامین برق اضطراری از طریق ژنراتور

ذخیره سازی آب و خوراک طیور برای مدت حداقل یک هفته

ذخیره سازی سوخت به میزان مورد نیاز

۳. زنبورداران

جابه‌جایی و انتقال کندوها از مسیر سیلاب‌ها و رودخانه به مناطق مرتفع و امن

اطمینان از تامین و ذخیره غذایی کلنی‌ها

اطمینان از بسته بودن و محکم بودن درب کندوها