معاون وزیر کشور در نشست با شهرداران و دهیاران خوزستان:

توجه به شهرهای حاشیه‌ای و استانهای مرزی فقط به پول بیشتر خرج کردن نیست،

خندان‌دل گفت: واقعیت این است که در کشور ما به دلیل نظام برنامه‌ریزی متمرکزی که در طول سالهای معاصر وجود داشته٬ محصولی را ایجاد کرده که برخی از آثار آن را امروز شاهدیم که از آن جمله میتوان به حاشیه نشینی اشاره کرد.

خورنا|احمدرضارستمی: هوشنگ خندان‌دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در نشست با شهرداران و دهیاران خوزستان که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که در خوزستان عزیز کار کردن، توفیق عبادت است.همانطور که در برهه‌ای از تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی در وجب به وجب این سرزمین مقدس چنین عبادتهایی به وفور انجام گرفته و اکنون ما همه تحت آثار آن اقدامات شجاعانه و ایثارگرانه و امنیت ناشی از آن زندگی خود را سپری می کنیم.

وی افزود: در حوزه کاری خود در وزارت کشور تمام تلاشمان معطوف به این است که ضمن حل و فصل منطقی و مناسب مشکلات شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور، توجه ویژه‌ای هم به استان های مرزی و استان‌هایی که در برهه‌هایی بنا به دلایلی مثل جنگ تحمیلی مشکلاتی برایشان پیش آمده داشته باشیم.

خندان دل تصریح کرد: واقعیت این است که در کشور ما به دلیل نظام برنامه‌ریزی متمرکزی که در طول سالهای معاصر وجود داشته٬ محصولی را ایجاد کرده که برخی از آثار آن را امروز شاهدیم که از آن جمله میتوان به حاشیه نشینی اشاره کرد.

معاون وزیرکشور ادامه داد: برای رفع حاشیه نشینی باید در مبانی برنامه ریزی خود تجدیدنظر داشته باشیم و لذا باید علاوه بر در پیش گرفتن سیاسیت عدم تمرکز توجه ویژه‌ای هم به شهرهای حاشیه‌ای، استانهای مرزی و کمتر توسعه یافته داشته باشیم و نیز باید توجه داشته باشیم که این توجه بیشتر صِرفاً به پول بیشتر خرج کردن نیست، شاید معطوف به اختیارات بیشتر دادن و فراهم کردن بستر‌های اجرای کار بهتر باشد.

وی بیان کرد: هم اکنون در کشور، هزار و ۲۴۳ شهر وجود دارد که حدود هشت مورد آنها در زُمرهٔ کلانشهرها، ۸۰ شهر جمعیتی بین ۱۰۰ هزار نفر تا یک میلیون و الباقی شهرهای زیر صدهزار نفر میباشند، که اگر به این شهرهای زیر صدهزار نفری توجه مناسبی نداشته باشیم حتما آهنگ جابه‌جایی جمعیت تشدید پیدا میکند و موجب اختلال در شهرهای مبداء و مقصد می شود.

خندان‌دل گفت: درسال گذشته حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در حوزه شهرداری‌های سراسر کشور هزینه شده که اگر جمعیت شهری را ۶۰ میلیون نفر در نظر بگیریم، سرانه هر نفر حدود یک میلیون تومان می‌شود، ولی هنگامی که به مناطق شهری استانهای مرزی و حاشیه‌ای کشور مراجعه و صورتهای مالی آنها را بررسی میکنیم متوجه میشویم که به مراتب سرانه ای کمتر از این مبلغ دارند، در مقابل برخی از شهرها حتی سرانه ای بالاتر از این مبلغ دارند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ادامه داد: تفاوت بین این دو عدد هست که شرایطی را به وجود می‌آورد که ما در برخی از شهرها درصد بسیار قابل توجهی از معابر و جاده هایشان هنوز نیازمند به یک آسفالت است که بر عکس در بعضی مناطق دیگر کشور مقدار خدماتی که به آنها ارائه میشود خیلی بیشتر و بهتر است، بر این اساس در دوره جدید با توجه به محدودیت‌های شدید منابع مالی که به وجود آمد سعی کردیم با تخصیص بهینه تر، شرایط مصرف بهتر منابع را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از سیاستهایی که در این زمینه در پیش گرفتیم این بود که بخشی از منابع مالیات، بر ارزش افزوده‌ای که در اختیار شهرهای بزرگ قرار میگرفت را باز توزیع به نفع شهرهای کوچک بکنیم.

خندان دل عنوان کرد: در این خصوص و طی سال های۹۳ تا ۹۵ موفق شدیم بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و بیش از هشت‌هزار دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات به این دسته از شهرهای محروم تزریق کنیم که این موارد علاوه بر امکاناتی است که باید به طُرق قانونی در اختیار آنها قرار میدادیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور اذعان کرد: البته بر این باور نیستیم که بخش بزرگی از مشکلات آنها حل شده، بلکه بر این باوریم که مسیری را که شروع کرده‌ایم، می‌توان با استمرار بخشیدن به آن در طی چند سال قسمتی، از اختلاف و افتراق بوجود آمده را جبران کنیم و این شیوه را در سال جاری هم با معطوف قرار دادن شهرهای مرزی ادامه می دهیم که در این راستا برای استان خوزستان هم به همین ترتیب این اولویت را قائل هستیم.

وی خاطر نشان کرد: سرشماری اخیر نشان می‌دهد، که سهم جمعیت شهری نسبت به کل جمعیت کشور، افزایش بیشتری پیدا کرده است و این نشان‌دهنده این است که روز به روز درصد بالاتری از جمعیت کشور امور زندگی روزمره آنها در دست شما شهرداری‌ها و نمایندگان شوراهای شهر قرار میگیرد.

وی در پایان با بیان اینکه شهرداری‌ها و شوراهای شهر، نزدیکترین نهادهای مرتبط با مردم برای اجرای امور روزمره هستند گفت: دادن اختیار بیشتر به شهرداری‌ها منوط به تصویب قانون از طریق مجلس مییاشد و هنگامی که مجلس هم می‌خواهد در مورد موضوعی قانون‌گذاری جدید بکند، حتماً مراجعه میکند به اینکه گذشته و پیشینه این کار و میزان رضایت‌مندی از آن چگونه بوده است بنابراین شهرداران از هم اکنون باید استفاده بهتری از امکانات داشته باشند تا صلاحیت خود را در این زمینه نشان دهند و ما هم در این مورد هم لایحه‌ای تنظیم و تقدیم دولت کرد‌ه‌ایم که این لایحه مراحل بررسی را پشت سر گذاشته و در حال حاضر در نوبت رسیدگی در صحن دولت است.