نقش و اهمیت زنان در کنشهای اجتماعی به قلم حسین قنبری

میثاق حاجتی/ خورنا: تاریخ بشریت همواره آوردگاه تلاش و کوشش نسلهای متمادی انسان بوده است و زنان و مردان از سپیده دم تاریخ بشریت در کنار یکدیگر و دوش به دوش هم مسئولیت اداره زندگی را بر عهده داشته اند.


تاریخ گواه این امر است که زایش و رویش با زنان هر جامعه ای است و نسلهای متمادی تربیت یافته از دامان شیر زنانی است که به این امر مهم اهتمام دارند.
تاریخ جهان و تاریخ سرزمینمان پر است از نام و اوازه زنانی که نه تنها به نسل خود خدمت کردند بلکه نسلهای متمادی و کتاب تاریخ بشریت هنوز که هنوز است وامدار آنها است و از آنها به نیکی برای آیندگان یاد خواهد کرد و آنها را به عنوان سمبل و پیشرو زمانه خود برای حال و آینده بشریت خواهد ستود.راه دوری نمی رویم و یاد میکنیم از اسوه صبر و مقاومت در مقابل استکبار و دامان شهید پرور شیر زنی که شهیدی والا در دامان خود پرورش داد بنام بی بی مریم بختیاری که مادر شهید علی مردان خان بختیاری است که سرلوحه بسیاری از شیر مردان و شیر زنان بختیاری است.
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زنان دوشادوش مردان برای کسب کرسیهای سیاسی و اجتماعی و برابری از نظام طبقاتی و اجتماعی وارد تلاشی به قدمت انقلاب شکوهمند اسلامی گردیدند که بر خلاف اکثر نظامهای مهجور خاورمیانه و منطقه ای زنان ایران موفق به بدست آوردن بسیاری از حقوق بنیادین و اولیه خود گردیدند و این امر را تا به امروز با توانی مظاعف پی گیری نموده اند ،بطوریکه هم اکنون حاشیه امنی برای زنان جامعه و بستر مناسبی برای پویایی جامعه زنان شکل گرفته است که میتوان به مشاغل مهمی چون معاونت ویژه ریاست جمهوری،وزارت زنان ،فرمانداران و بخشداران زن ،وکلا و قضات زن ،پرستاران و اطبا و بسیاری از مشاغل زنان اشاره نمود برای ورود به عرصه اجتماعی و بروز و ظهور قدرت تاثیر گزارشان اشاره نمود.
زنان محترم مسجد سلیمان و ایل معظم بختیاری نیز از دیرباز دوشادوش مردان ایل رنج و مشقت سفر و مهاجرت از ییلاق به قشلاق و بلعکس را متحمل میشدند ولی رفته رفته با پیدایش و توسعه میادین نفتی مسجد سلیمان و بکارگیری افراد مستعد و توانمند در شرکت نفت ،زنان نیز به طبع مردان و رشد جامعه ،مترقی گردیدند و دوشادوش مردان به فعالیتهای اجتماعی پرداختند تا به امروز که جمعیت زنان و بانوان مسجد سلیمان از جمله جمعیتهای فعال قالب در بحث ورزش استان و کشور،مشاغل اجتماعی،مشاغل مربوط به زنان ،فعالیتهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی است.
امروزه زنان جامعه با جمعیتی بالغ بر پنجاه درصداز جامعه تلاش دارند که بیشتر و با کیفیت تر وارد عرصه های سیاسی و اجتماعی گردند و سعی در کسب کرسیهای اجتماعی و سیاسی شهر مسجد سلیمان را دارند که این به نوبه خود سهم بسیار مهم و موثری در اجتماع امروز برای فعالتر و پویاتر نشان دادن نقش پر رنگ زنان در اجتماع دارد.
از طرفی دیگر نقش مکمل زن و مرد در جامعه سبب میشود که در انتخابات ها نیاز به داشتن کرسی سیاسی برای زنان بیشتر احساس گردد و تعامل زن و مرد در مواردی مانند نمایندگی مجلس و نمایندگی شورای شهر و روستا میتواند گره گشای بسیاری از کم کاریها و نقصانها در مباحث جاری شهری گردد..
سهم رای عمده زنان و مطالبه گری آنها از فعالیتهای اجتماعی و دیدی که جامعه نخبه زنان نسبت به اجتماع امروزه دارد میتواند سهم موثری در رشد و ارتقا جامعه کنونی مسجد سلیمان ایفا نماید که در انتها منجر به ارتقا فرهنگ و مطالبات مردمی و ارتقا کیفیت زندگی مردمان این خطه زر خیز از ایران اسلامی میگردد.
زمانه آن فرا رسیده که زن و مرد مسجد سلیمانی دست در دست هم نهند و برای آبادانی و توسعه متوازن مسجد سلیمان در تمامی بخشهای مورد نیاز گامهای استوار بردارند که در آینده ثمره آن متوجه نسلهای نو مسجد سلیمان گردد.
به امید همیاری و پیوند زدن اندیشه و عمل .
والسلام علیکم
حسین قنبری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *