در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر خوزستان:

وزیر کشور: عملکرد استان خوزستان در زمینه مبارزه با مواد مخدر رضایت بخش نیست

خورنا|احمدرضارستمی: در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان که در روز چهارشنبه ۲۳فروردین ماه در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: خوزستان از هر حیثی، برای کشور مهم میباشد پس باید با هم تلاش داشته باشیم تا در حوزه های مختلف بخصوص در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد بتواند جایگاه‌های بالایی را کسب کند.

وی افزود: در چهار جلسه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی بودیم، ایشان با توجه به اهمیتی که برای این موضوع قائل هستند، تأکیدات بسیاری را در این حوزه فرمودند و در هر جلسه پیگیری‌های متعددی را برای کارهای انجام شده داشتند. تعبیری که ایشان در حوزه آسیب‌های اجتماعی به کار می‌برند، تعبیر «کار فوق العاده» است و فرموده‌اند که کار فوق العاده می‌خواهند و بر این اساس انتظار است که چنین کاری در استان خوزستان نیز انجام شود.

وزیر کشور عنوان کرد: در بحث شیوع‌شناسی اعتیاد که خود استان خوزستان انجام داده است، آمار و ارقامی که اعلام شد متاسفانه اصلا مناسب و در شأن مردم خوزستان نیست دلایلی هم که عنوان میشود برای این مسئله، باز مورد قبول نیست و همچنین باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که تمام جوانان کشور مانند فرزندان ما هستند و ما نیز متولی اداره حکومت در کشور هستیم و این جوانان حق دارند که از ما مطالبه کنند و ما مسئول و متعهد هستیم و باید در مسائل و مشکلات جوابگو باشیم.

وی ادامه داد: در جواب دادن نیز باید به وجدان خود هم رجوع داشته باشیم که آیا تمام تلاش را برای انجام وظیفه خود به کار بسته‌ایم یا خیر و اگر فارغ از برگزاری این جلسات و پاسخی که در این زمینه ها میدهیم خود را در محضر الهی هم پاسخگو بدانیم قطعا سرافراز از میدان انجام وظیفه بیرون آمده و مردم نیز از کارها رضایت خواهند داشت.

رحمانی فضلی ضمن تاکید بر برگزاری مستمر جلسات کارگروه پیگیری و برنامه ریزی مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: آمار و ارقام استان‌ خوزستان در حوزه مبارزه با مواد مخدر برای من اصلا رضایت‌بخش نیست و توقع من برآورده نشده است.

وزیر کشور گلایه کرد: در جلسه صبح امروز نیز که در زمینه مبارزه با مواد مخدر در استانداری خوزستان برگزار شد، چند نفر غیبت داشتند، چه توجیهی برای این کار خود دارند و چرا این افراد از مسئولیت فرار می‌کنند؟ از استاندار می‌خواهم هر کسی که دلیل مشخصی برای غیبت خود ندارد، حتما توبیخ شود. زیرا در این زمینه‌ها ما در مقابل خانواده‌ها مسئولیم و باید پاسخگو باشیم و نباید با بی‌توجهی‌ها و عدم مسئولیت پذیری مقابل آنها سرافکنده و شرمنده شویم.

وی همچنین افزود: امسال بصورت ماهانه گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر خوزستان را دریافت می‌کنم و آنها باید در این زمینه به صورت مستمر پیگیریهای لازم را داشته باشند.

رحمانی فضلی اظهار داشت: باید هر دستگاه اجرایی به سهم خود در شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایفای نقش موثر داشته باشد و ستاد هم باید وظیفه هماهنگی، و نظارت بر فعالیت های اعضا را داشته باشد و همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر میتواند سازمان‌های مردم نهاد را نیز به کمک بگیرد یعنی بحث اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر یکی از موضوعات مهم است که باید نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشته باشد.

وزیر کشور عنوان کرد: پیشگیری بهترین راه برای جلوگیری از اعتیاد است که به این منظور باید برای نوجوانان و جوانان شرایط فراغت و تفریح را فراهم کرد.

وی ابراز کرد: به هر حال در امر مبارزه با مواد مخدر، تقویت پیگیریها، آگاهی بخشی و آموزش دادن به مردم و خانواده بسیار مهم است‌ که در این راستا رسانه‌ها میتوانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و خرده‌فروشان مواد مخدر در کشور گفت: در ۱۲ استان کشور کار جمع‌آوری معتادان متجاهر و همچنین خرده‌فروشان در دستور کار قرار داده‌ایم که تاکنون ۲۰ هزار نفر را جمع‌آوری و ساماندهی کردیم و همچنین در این طرح، کار درمان هم انجام می‌شود که این برای ما بسیار مهم است.

وزیر کشور در مورد برنامه های مدنظر برای این افراد جمع آوری شده اظهار کرد: کار روانشناختی، تقویت فرهنگ پذیری و توانمندسازی در زمینه کارهای اجتماعی را باید برای آنها در نظر گرفت و همچنین یکی از کارهای مهم در این مدت که باید صورت پذیرد تقویت روابط آنها با خانواده‌هایشان است زیرا اکثر آنها توسط خانواده های خود طرد شده‌اند.

وی تصریح کرد: مقابله با مواد مخدر یک کار تخصصی و جزء وظایف اصلی نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات است و اینگونه نیست که مردم بتوانند در این امر وارد شوند، به هر حال متولیان و دست‌اندرکاران این امر باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

رحمانی فضلی عنوان کرد: هم اکنون مسیر ترانزیت مواد مخدر به سمت آب حرکت کرده است که باید کار اطلاعاتی و عملیات نفوذ و پیگیری‌های پنهان را در نظر داشته باشیم. به دلیل بالا بودن چرخش مالی در مواد مخدر، افراد برای این کار انگیزه بالایی دارند، بنابراین باید با روش های مناسبی در این حوزه فعالیت کنیم.

وزیر کشور خبر داد: در سال گذشته ۷۰۶ تن مواد مخدر را در ایران کشف کردیم که این مقدار نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است.هر چند نیروهای ما در این زمینه به خوبی انجام وظیفه میکنند ولی جا دارد که بیش از این نیز اقدام کنند. زیرا پیچیدگی‌های بحث اعتیاد با گذشت زمان در حال افزایش است. البته در دو سال اخیر گام‌های بلندی هم برداشته شده است.