استاندار خوزستان:

استان خوزستان بهترین گندم و بدترین کیفیت نان کشور را دارد

خورنا|احمدرضارستمی: در جلسه شورای کارگروه کشاورزی خوزستان، که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ضمن تاکید بر بکارگیری ضوابط بهداشتی در زمینه نگهداری گندم در مراکز خرید روباز اظهار داشت: هر کدام از مردم کشور حق و حقوقی دارند که ما ملزم به رعایت آن میباشیم و رئیس‌جمهور هم که شعار تبلیغاتی خود را براساس حقوق شهروندی گذاشته بود مرتب به ما استانداران تاکید میکند که پای حقوق شهروندی مردم بأیستید.

وی ضمن توصیه به رعایت استانداردها و حقوق مصرف کنندگان در مراکز خرید و نگهداری گندم افزود: اگر بهداشت و درمان در مورد امور غذایی بخشنامه‌ یا ابلاغی را صادر میکند برای رعایت و حفظ حقوق شهروندان است. زیرا در مورد خرید مایحتاج غذایی مردم، باید یکسری استانداردها و چهارچوب‌های بهداشتی برای تضمین سلامت مردم وجود داشته باشد.

شریعتی ضمن بیان این مطلب که یکی از راههای بالا بردن سطح رفاه مردم در استان این است که مردم غذا و آب سالم داشته باشند با انتقاد به ذخیره سازی گندم در مراکز روباز، گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید به دلیل امکان آلودگی گندم به برخی از سموم قارچی از جمله آفلاتوکسین که میتواند عامل بروز سرطان در دراز مدت شود، مراکز خرید و ذخیره سازی روباز گندم را به سمت مکانهایی با استانداردهای بهداشتی سوق دهد .

استاندار خوزستان با بیان اینکه نگاه در این راستا باید به طور عمیق و با برنامه ریزی بلند مدت همراه باشد گفت: استان خوزستان بهترین و با کیفیت ترین گندم کشور و در عین حال بد کیفیت ترین نان را تولید می‌کند و لذا برای رفع این مسئله باید برای مراحل مختلف تولید، استاندارد سازی کنیم تا به دنبال آن سطح زندگی مردم ارتقاء پیدا کند.

وی ادامه داد: گندم قوت غالب مردم است و همیشه مردم از آن ارتزاق میکنند و اگر استانداردهای لازم بهداشتی و کیفیتی خود را نداشته باشد این مسئله بسیار نگران کننده میشود و به هیچ عنوان اینکار، صحیح و قابل قبول نیست و بر این اساس باید میزان گندمی که در مراکز خرید روباز باقی میمانند را کاهش دهیم .

شریعتی یادآور شد: من پارسال هم این مسئله را تذکر دادم که بسیاری از سیلوهای بندر امام بدون استفاده مانده‌اند، باید برای ذخیره گندم از چنین امکاناتی که داریم استفاده کنیم، حتی اگر هزینه ذخیره و نگهداری گندم در آنها بالا هم باشد، موظف به پرداخت این هزینه‌ها هستیم زیرا سلامت مردم خیلی بالاتر از این هزینه‌ها میباشد.

استاندار خوزستان ضمن اشاره به درخواست اداره بهداشت در لزوم ساماندهی این مسئله گفت: لازم است در قوانینی که استاندارد زندگی مردم را بالا میبرد و تضمین سلامت مردم را میکند، مسئولین متولی آن به سختی کوتاه بیایند. شما به عنوان متولی امر نگهداری از گندم، به هیچ عنوان نخواهید که بهداشت در این مسئله ورود کند، بلکه خود باید برای ساماندهی آن همت کنید.

وی با اشاره به لزوم داشتن سیلوهای مکانیزه در استان خطاب به مسؤولان گفت: دو سیلو در شهرستان شوش و شاوور منتظر گرفتن مجوز برای ساخت هستند باید مجوزهای لازم برای احداث این سیلوها در کوتاه ترین زمان ممکن تعیین تکلیف شود.

شریعتی با انتقاد نسبت به برنامه‌ریزی‌های سه ساله‌ای که برای نگهداری و استاندارد کردن گندم پیش بینی شده است اظهار کرد: لازم است هر چه سریعتر این نقصان در نگهداری گندم تولیدی خوزستان برطرف شود و سازمان جهاد کشاورزی باید حداکثر ظرف یکسال و نیم آینده نسبت به استاندارد سازی مراکز نگهداری گندم در استان و به حداقل رساندن زمان ماندگاری محصول در این مراکز اقدام نماید تا زحمت کشاورزان به هدر نرود.

استاندار خوزستان در پایان ضمن ابراز گلایه از وزارت جهادکشاورزی که پیشنهاد داده ظرف پنج سال آینده در استانهای خوزستان، فارس و اصفهان برنج‌کاری صورت نگیرد بیان داشت: من در این مورد به وزیر جهاد کشاورزی هم اعتراض کردم و به ایشان عرض کردم که شما استان‌های اصفهان و فارس را با خوزستان در لحاظ کردن این محدودیت در یک جایگاه نبینید زیرا با توجه به رودخانه‌هایی که در خوزستان جاری است و آورد آبی که این رودخانه‌ها دارند، در خوزستان امکان تأمین آب برای کشت برنج وجود دارد.