در جلسه شورای اداری خوزستان

وزیر جهاد کشاورزی: قابلیت بالای خاک خوزستان در کشت چغندر قند/بروز ریزگردها یک فرصت استثنایی را برای توسعه خوزستان فراهم کرد

خورنا|احمدرضارستمی: در نشست شورای اداری خوزستان با رویکرد اقتصادی مقاومتی که در سالن اجتماعات شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد دکتر حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با حمایت‌هایی که از تولید داخلی توسط دولت و رئیس‌جمهور به عمل آمده ما در ارتباط با بحث تولید شکر که متأسفانه آرام آرام حالت غیر اقتصادی در کشور پیدا کرده بود، خوشبختانه حالت اقتصادی پیدا کرد.

وی افزود: به عنوان مثال مجموعه هفت طرح کشت‌وصنعت نیشکر در این سالهای اخیر از آن زیاندهی که در قبل از دولت یازدهم داشتند، به سودهی رسیدند و آخرین گزارشی که از سال ۹۵ دارم، پیش بینی ۴۰۰ میلیارد تومان سود خاص برای آنها بوده است .

حجتی ادامه داد: همین امر باعث شد که خیلی از سرمایه گذاری‌های پائین دستی که سالهای سال مورد آرزوی ما بود، مثل صنایع کاغذ بعلت وجود باگاسی که در پسماند صنایع نیشکر وجود دارد، توجیح اقتصادی پیدا کند و بالاخره کشت صنعت و هیأت اجرایی آن به این موضوع پرداختند و طرح آن را با عنایت و حمایت جناب آقای جهانگیری در آخرین جلسه شورای اقتصاد در سال گذشته به تصویب رساندند. براین اساس سرمایه گذاری بزرگی صورت گرفت که هم مشکلات زیست محیطی منطقه کاهش یابد و هم بتوانیم تولیدی به نام کاغذ داشته باشیم که علاوه بر اشتغالزایی در منطقه از خروج ارز کشور به خاطر واردات جلوگیری شود.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: خوزستان ظرفیت فوق‌العاده‌ای در ارتباط با تولید چغندر قند دارد و در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری باتوجه به الگوی کشت تعریف شده ۸۰ هزار هکتار از اراضی باید به کشت چغندر قند اختصاص پیدا کند و کشاورزان هم بسیار از این مساله استقبال کرده‌اند
و با توجه به برنامه‌ای که داریم ما در استان به کارخانه قند به ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن چغندر قند نیاز داریم .

وی تصریح کرد: شکری که در خوزستان تولید می‌شود بهره‌ور ترین شکر در ارتباط با مصرف آب است ما در دهه ۸۰ به ازای هر مترمکعب آب ۲۵۰ گرم شکر تولید می‌کردیم، اما امروز با افزایش بهره‌وری این میزان به ۵۰۰ گرم در کشور رسیده است که در خوزستان به دلیل آنکه کشت پاییزه انجام می‌شود و تبخیر در آن زمان کم است، به ازای هر مترمکعب آب ۱۲۵۰ گرم شکر تولید می‌شود که این جدا از ملاس و تفاله چغندر آن است که در این راستا امیدواریم کارخانه قند دزفول که سال‌های متمادی از کار افتاده بود، مجددا فعال شود. همچنین با تفاهم‌نامه‌هایی که انجام گرفته قرار است که کارخانه ۱۰ هزار تنی در نزدیکی آن مکان ایجاد شود.

حجتی در مورد مصوبه هیأت دولت برای خوزستان گفت: پس از اتفاقاتی که ریزگردها برای خوزستان بوجود آورد، بعد از حضور دکتر جهانگیری و متعاقب آن تشریف فرمایی رئیس جمهور محترم به خوزستان و اعلام عیدی که برای مردم کردند بلافاصله پس از آن دوباره دکتر نوبخت به خوزستان سفر کردند و نهایت مصوبه‌ای برای رفع مشکلات خوزستان که بخش عمده آن به حوزه کشاورزی و بخش دیگر آن به وزارت نیرو مربوط میشود توسط هیأت دولت تصویب شد.

وزیر جهادکشاورزی در بحث طرح ۵۵۰ هزار هکتاری براساس گزارش پایگاه خبری خورنا اظهار داشت: موضوعی که ما سالهای سال به دنبال آن بودیم فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بود. در فاز نخست آن که ۳۲۰ هزار هکتار بود تاکنون نزدیک به ۲۶۰هزار هکتار آن به اتمام رسیده و مابقی آن هم تا پایان سال ۹۶ به اتمام میرسد.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی ریزگرد‌ها توضیح داد: بروز ریزگردهادر واقع یک فرصت استثنایی برای توسعه خوزستان فراهم کرد که از حالت طبیعی منابع و پشتیبانی‌های عادی خارج شوند و بحث خوزستان به‌ صورت ویژه دنبال شود و این فرصت امکانی فراهم آورد تا دولت اقدامات خوبی را برای خوزستان انجام دهد.

حجتی افزود: در سال ۹۵ علی رغم تمام محدودیتها ۳۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و شروع به ساماندهی کانونهای تولید گردوغبار کردیم. دو گروه مطالعاتی برای این مسئله در نظر گرفتیم ابتدا یک گروه مطالعات بیولوژیکی با دبیری موسسه تحقیقات جنگل و مرتع برای بحث کشت و یک گروه مطالعاتی هم برای بحث آبرسانی گذاشتیم و توانستیم برای اولین بار یک سهمیه آب برای محیط زیست تخصیص دهیم. چون آبهایی که تا الان تخصیص داده میشد عمدتا در ارتباط با کشاورزی، شرب و صنعت بود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد کانال‌های آب رسانی منابع طبیعی گفت: علیرغم تمام مشکلاتی که برای احداث آنها وجود داشت، عملیات اجرائی آن تقریبا از اوایل اسفند شروع شد و تا امروز که خدمت شما هستیم بیش از ۱/۵ میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری انجام شده است و بخش اولش که فاز یک بود حدود ۹ کیلومتر است تا چند روز آینده به اتمام خواهد رسید و می‌توان آب را از آن به کانال کوت امیر رساند و این کانال که نامش کانال منابع طبیعی است وظایفی که بر عهده دارد رساندن آب به نهالهای کشت شده و احیاناً خیس کردن اراضی مستعد تولید گردوغبار در مواقع خشکسالی و عدم ریزش باران است.

وی افزود: این کانال منابع طبیعی را تا فاز دوم آن یعنی حدود ۴۴ کیلومتر طراحی کرده‌ایم که عمده ۴۲ هزار هکتار نقاط بحرانی ریزگردها را پوشش می‌دهد و امیدواریم این آبی که از طریق کانال‌ها انتقال داده می‌شود پشتیبان اراضی و بیابان‌های استان باشد و در مواقعی این مناطق را در بتواند خیس بکند که دیگر شاهد معضلات گردوغبار برخواسته از این مناطق نشویم و لازم به ذکر است برای انجام این عملیات در یک دوره کوتاه حدود ۴۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین‌ توسط شرکت جهاد نصر تجهیز شدند تا کار نهال‌کاری و حفر کانال را در اراضی فوق بحرانی ریزگردهای خوزستان انجام دهند.

حجتی بیان داشت: انشالله بتوانیم تا پایان فروردین بر طبق پیش بینی‌های انجام شده فاز یک اراضی فوق بحرانی را آبرسانی کنیم و فاز دوم هم به دلیل وجود موانعی که سر راه لوله وجود دارد از جمله اینکه باید از زیر خط ریل، کانال آبیاری، خط گاز و غیره گذر کند، یک مقدار با تاخیر انجام میشود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان از همکاری مردمی که در ۲۷ روستای واقع در کانونهای ریزگرد زندگی میکنند تشکر کرد و در مورد استفاده از پساب‌های فاضلاب شرق اهواز گفت: از گروه مطالعاتی خواستیم روی کلیات این بحث مطالعه کنند که با تخصیص پساب فاضلاب شرق اهواز بتوانیم کمربند سبزی را ایجاد کنیم که علاوه بر جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل شهر بتواند در تابستان٬ هوای شهر را هم مطبوع کند.