استاندار خوزستان: قدرت خرید گوشت قرمز مردم خوزستان ۳درصد کاهش یافته است

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه با اعضای ستاد تنظیم بازار استان اظهار کرد: همانطور که استحضار دارید دولت به طور رسمی تورم را ۹/۷ درصد اعلام کرده است که این رقم بدلیل عدم گرانی آنچنانی اجناس نسبت به سالهای گذشته بسیار ملموس میباشد.

وی ضمن اشاره به گزارش اداره کل دامپزشکی استان که در آن از رشد شش درصدی کشتار دام زنده در سال ۹۵ به نسبت سالهای مشابه قبل‌تر خبر میدهد گفت: این گزارش به جای اینکه ما را خوشحال کند بیشتر تولید نگرانی میکند. زیرا با توجه نرخ ۹/۷ درصدی تورم، رشد شش درصدی تولید گوشت گرم معنی بجز اینکه سه درصد توان خرید گوشت مردم پایین آمده چیزی دیگری نیست .

شریعتی تصریح کرد: زیرا اگر اعلام میشد میزان کشتار دام زنده برای تولید گوشت گرم ۹ تا ۹/۵ درصد رشد کرده، من خیلی روی این مسئله تاکیدی نداشتم چون در آنصورت اینطور میشد استنباط کرد که متناسب با نرخ تورم، قدرت خریده مردم هم ثابت مانده و بهتر نشده‌ است.

استاندار خوزستان با ابراز تأسف از کاهش قدرت خرید گوشت قرمز توسط مردم، در ادامه این جلسه و براساس گزارش پایگاه خبری خورنا ابراز داشت: این مسئله نه تنها بر سلامت غذایی مردم از لحاظ عدم تأمین پروتئین لازم و ضروری برای بدن تاثیر گذاشته، بلکه برای تولید کنندگان و فروشندگان گوشت قرمز هم نگرانی فراوانی ایجاد کرده، که در این راستا بر ما به عنوان مسئولین تأمین سلامت مردم و تضمین کننده امنیت اقتصادی جامعه فرض است که در این مورد نگرانی بیشتری داشته باشیم.

وی بیان کرد: در استان خوزستان به علت ضائقه خاص مردم، استقبال از گوشت منجمد وارداتی نسبت به استانهای دیگر کمتر است. در صورتی که این گوشت منجمد که از برزیل و آرژانتین وارد میشود جزء بهترین گوشتهای دنیا از لحاظ کیفیتی میباشد چون دام‌هایشان در مراتع به چراء می‌پردازند و به همین دلیل میزان عضله و پروتئین گوشتی آنها بیشتر از میزان چربی است.

شریعتی ضمن اشاره به درخواست پیمانکاری که حاضر است مشروط بر مهیا شدن شرایط لازم از طرف مسئولین، گوشت گرم را با قیمت مناسب پنج یا شش هزار تومان ارزانتر از قیمت کنونی در استان توزیع کند، گفت: مطمئن باشید قیمت گوشت قرمز اگر پنج تا شش هزار تومان ارزانتر از قیمت کنونی ۳۸هزار تومان بازار بشود، قدرت خرید مردم هم بیش از شش درصد افزایش پیدا خواهد کرد. پس باید بدون مانع تراشی بیجا، نسبت به کسانی که میتوانند چنین تمهیداتی را در بازار گوشت فراهم کنند همکاری کرد و بهمین علت ﺍﺯ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﺫﯾﺮﺑﻂ استان میخواهم که برای این پیمانکار شرایط لازم را به منظور ایجاد کارگاه پخش و توزیع گوشت‌گرم وکیوم شده و فریز شده فراهم کنند.

استاندار خوزستان در پایان با انتقاد از موانعی که در مسیر عرضه و تقاضای بازار پدید آمده، اظهار کرد: اعتقاد دارم که نظام بازار باید آزاد باشد و اصلا قیمتها نباید از طریق وارد کردن فشار به بازار تعیین شود و همچنین معتقدم که تعیین قیمتها در بازار باید از طریق عرضه و تقاضا مشخص شوند و در عین حال هم باید از سوء استفاده در مسیر عرضه و تقاضا هم جلوگیری شود و از یکسری ایستگاههای غیر ضروری که به صورت واسطه‌ بین تولید کننده و مصرف کننده ایجاد میشود نیز ممانعت به عمل آورد.

«هر گونه کپی برداری از این مطالب فقط با ذکر نام پایگاه خبری خورنا مجاز میباشد»