مدیرکل جهادکشاورزی خوزستان: کیفیت مطلوب و قیمت مناسب مهمترین مشخصه میوه های نوروزی امسال است

خورنا|احمدرضارستمی: در نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار خوزستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد ﮐﯿﺨﺴﺮﻭ ﭼﻨﮕﻠﻮﺍﯾﯽ مدیرکل جهاد کشاورزی استان در ابتدا ﺿﻤﻦ ﺗﺒﺮﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﻧﻮ ﻭ تشکر ﺍﺯ زحمات اعضاء ستاد ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺑﺎﺯﺍﺭ گفت: این جلسه بنا به درخواست استاندار خوزستان برای بیان گزارش عملکرد اعضای ستاد در طول این ایام و بررسی وضعیت کنونی قیمتها و میزان نیاز احتمالی بازار استان برگزار شده است.

وی ضمن بیان اینکه این سومین سال پیاپی هست که بحث تنظیم بازار و تأمین میوه ایام عید به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده است بیان کرد: امسال ستاد تنظیم بازار جلسات هماهنگی خیلی خوبی را از ۴-۳ ماه پیش بطور مرتب برگزار داشته که نهایتش یک سهمیهٔ هزار و ۸۵۰ تنی پرتقال و ۷۵۰ تنی سیب درختی برای استان تعیین و تأمین شد.

چنگلوایی تصریح کرد: ﺍﻣﺴﺎﻝ به هر میزان که بازار کشش داشته باشد امکان تامین میوه هست و هیچ محدودیتی از این لحاظ نداریم و تنها تأکید ما بر روی کیفیت میوه میباشد و انصافًا تاکنون امسال میوه‌ها از نظر کیفیت در سطح عالی هستند و هر موردی هم اگر احیانًا مشاهده شود چه از نظر سایز و چه کیفیت ایرادی وجود داشته باشد باید سریعًا به سازمان تعاونی روستایی اطلاع رسانی شود که پیگیری لازم انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: در سال ۹۵ کل توزیع میوه‌ای که برای ایام عید داشتیم یکهزار و ۶۰۰ تن پرتقال و ۶۰۰ تن سیب بود. یعنی وضعیت امسال بازار از این جهت بهتر از سال گذشته است زیرا توزیع پرتقال همانطور که اشاره کردیم امسال به یکهزار و ۸۵۰ تن تاکنون رسیده و یکهزار تن دیگر هم در راه داریم و در مورد سیب هم امسال ۷۵۰ تن تأمین شده است.

وی با تاکید بر اینکه میوه های امسال هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت وضعیت بسیار مطلوبی دارند. از لحاظ مقایسه قیمتی بین پرتقال و سیب توزیع شده با نوع موجود در بازار آزاد گفت: قیمت پرتقال مصری که در چهارچوب ستاد تنظیم بازار به فروش میرسد کیلوئی سه هزار و ۹۰۰ و در بازار آزاد حداقل بین ۱۰-۸ هزار تومان به فروش میرسد و قیمت سیب درختی در چهارچوب تنظیم بازار سه هزار و ۵۰۰ تومان و در بازار ببن ۷-۵ هزار تومان به فروش میرسد .

چنگلوایی در مورد وضعیت غرفه‌های عرضه مستقیم میوه نوروزی در این جلسه نیز اظهاراتی را عنوان داشت که در این زمینه به گزارش پایگاه خبری خورنا وی اذعان کرد: سال گذشته ما حدود ۸۰ غرفه داشتیم که امسال برای عرضه مستقیم میوه ۱۰۰ غرفه را پیش بینی کرده‌ایم و یکی از پیشنهاداتی که در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار مطرح کردیم این بود که ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺍﻫﻮﺍﺯ ۱۵ ﻣﻮﺭﺩ ﻭ ﻫﺮ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ نیز ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺩﻭ ﻏﺮﻓﻪ دیگر ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻓﺮﺻﺖ ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧﺪﻩ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻣﯿﻮﻩ ﺭﺍ ﺗﻮﺯﯾﻊ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﺍﻫﻮﺍﺯ هم ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻏﺮﻓﻪ ﻣﻮﺍﻓﻖ میباشد.

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان در بحث تامین مرغ منجمد استان بیان کرد: امسال در ارتباط با بحث مرغ انصافأ نسبت به اسفند سال ۹۴ که ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺑﺤﺮﺍنی داشتیم و ﻗﯿﻤﺖ ﻣﺮﻍ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﺯ ﻣﺮﺯ ۱۰ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﻮﻣﺎﻥ هم ﮔﺬشته بود امسال ﺍﯾﻦ اتفاق را شاهد نبودیم زیرا ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ در این مسئله پشتیبانی امور دام ورود پیدا کرد و تاکنون ﯾﮏ ﻫﺰﺍﺭ ﻭ ۸۰۰ ﺗﻦ ﻣﺮﻍ ﺍﺯ ﺍﺳﻔﻨﺪ تا الان ﺗﻮﺯﯾﻊ شده است ﮐﻪ این مقدار بیش از چهار برابر نسبت به مدت مشابه ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ است که ﻓﻘﻂ ۳۲۰ ﺗﻦ بیشتر توزیع نداشتیم . این تمهیدات باعث شد قیمت مرغ اکنون به هفت هزار و ۶۰۰ برسد که بسیار قیمت خوب و مناسبی است .

وی در پایان عنوان داشت: در بحث برنج و شکر هم در وضعیت بسیار مطلوبی استان قرار دارد و هیچ محدودیتی هم در عرضه این اقلام وجود ندارد.

«هر گونه کپی برداری از این مطالب فقط با ذکر نام پایگاه خبری خورنا مجاز میباشد»