با دستور استاندار خوزستان و پیگیرهای مدیریت بحران استان:

رهاسازی آب تالاب هورالعظیم به بخش های خشک شده تالاب آغاز شد

خورنا|احمدرضارستمی: با دستور غلامرضا شریعتی‌ و پیگیری های کیامرث حاجی زاده سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان و به هدف جلوگیری از تخریب احتمالی دایک مرزی با عراق و نیز مقابله با ریزگردها  عملیات رها سازی آب تالاب هورالعظیم به پنج هزار هکتار بخش خشک شده تالاب آغاز گردید.

لازم به ذکر است این پنج هزار هکتار منطقه خشک شده تالاب هورالعظیم همیشه یکی از کانون های اصلی پدیدۀ ریزگردی منطقه بوده است که به دلیل مقاومت شرکت مهندسی نفت که این اراضی را در اختیار دارد کار هدایت آب تالاب هورالعظیم به این منطقه که باید از طریق‌ برداشت دریچه کالورت‌ها(آبراهه‌ها) صورت میگرفت با مشکلاتی مواجه بوده است .

به دلیل بارندگی های اخیر در منطقه که سبب بالارفتن دبی رودخانه کرخه شد بالطبع سطح آب تالاب هورالعظیم هم بالا آمد که این مسئله امکان شکستن دایک(خاکریز) مرزی عراق را بیشتر میکرد دقیقاً مانند حادثه ای که آذرماه امسال نیز به وقوع پیوست و ما را متحمل خسارتی کرده بود .

براین اساس و به منظور ساماندهی وضع موجود عصر روز سه شنبه کیامرث حاجی زاده، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با همراهی معاون دادستانی خوزستان، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان، معاون سازمان آب و برق خوزستان، مدیران شرکت توسعه مهندسی نفت‌ و معاون دادستانی شهرستان هویزه و همچنین جمعی دیگر از مسئولان، بازدیدی را از تالاب هورالعظیم به عمل آوردند.

مدیر کل بحران خوزستان در این بازدید نسبت به رهاسازی آب تالاب با هدف جلوگیری از شکستن دایک مرزی و نیز سیراب کردن اراضی خشک شده تالاب هورالعظیم پافشاری کرد که سرانجام از عصر روز گذشته دریچه های آب تالاب هورالعظیم یکی پس از دیگری گشایش و آب به اراضی خشک هورالعظیم که در اختیار شرکت مهندسی توسعه نفت بود رها سازی شد.

در این خصوص کیامرث حاجی زاده ضمن تشکر از همکاری های شرکت نفت و سازمان آب و برق گفت: با رهاسازی آب تالاب و سیراب شدن بخش خشک شده آن، هم از تخریب دایک مرزی عراق جلوگیری میشود و هم شرایط زیست محیطی منطقه با پیشگیری از‌ انتشار ریزگردها در اراضی خشک تالاب هورالعظیم، بهبود پیدا میکند.

سرپرست مدیرت بحران استانداری خوزستان عنوان کرد: کلیه این اقدامات که بسیار ضروری برای حفظ شرایط امنیتی، اقتصادی و اجتماعی منطقه تالاب است با هماهنگی و حمایت استاندار محترم خوزستان صورت گرفته شد و در کل این کار سبب میشود حداکثر استفاده از آب ورودی به تالاب برای توزیع در مناطق خشک آن صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: در این بازدید با همکاری شرکت مهندسی توسعه نفت هماهنگی های لازم برای تقویت دایک های حفاظتی پاسگاه ها و نقاط نظامی، نیز صورت گرفته شد و همچنین مقررشد، که آب حوضچه شماره پنج تالاب هورالعظیم با احداث چند کالورت توسط شرکت مهندسی توسعه نفت به اراضی خشک پایین دستی تالاب سراریز شود که اجرای این عملیات انتقال، از عصر دیروز با ماشین آلات حفاری و توسط شرکت مهندسی توسعه نفت شروع شد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *