در نشست خبری استاندار خوزستان با رسانه ها عنوان شد: رشد ۱۰۷ درصدی اعتبارات عمرانی استانی در سال ۹۶ / کاهش درآمدهای مالیاتی استان / برگزاری انتخاباتی سالم و صیانت از رأی ملت

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر غلام‌رضا شریعتی استاندار خوزستان در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۵ که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، ضمن خیر مقدم به خبرنگاران و عرض تشکر از حضور شان در نشست خبری اظهار کرد:
رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند و نقش رابط میان مردم و حکومتیان را ایفا می‌کنند که نقطه نظرات مردم را به مسئولین و گزارش عملکرد ما را به جامعه منتقل میکنند.

استاندار خوزستان در ابتدا در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا از عملکرد ۹ماهه خود راضی هستید یا خیر بیان داشت: قطعا راضی نیستم. همیشه در طول زندگی از عملکردم راضی نبوده ام و همیشه تمایل داشته ام که بهتر از این عمل کنم و سعی کردم افق های بلندتر را ببینم و در جهت رسیدن به آن‌ها گام بردارم زیرا به این نتیجه رسیده ام که افق های پایین دست نتیجه نمی دهد.

شریعتی در ادامه با بیان این مطلب که در طول این مدت مسئولیتم در استانداری سعی کردم که هر اقدامی صحیحی را با همفکری با نخبگان، متخصصان و جراید انجام دهم و در انجام هیچ کار صحیحی که تشخیص دادم سختی های آن را در نظر نگیرم گفت: خیلی ها به من توصیه کردند که اصلا به گروه ملی و مترو نزدیک نشوم زیرا با آبروی خود بازی میکنم اما با تمام توان و بدون در نظر گرفتن سختی ها، با برنامه ریزی های درست و گرفتن تصمیمات مناسب ورود کردم و به نتیجه اولیه هم رسیدیم انشالله امیدوارم به نتیجه کامل هم برسیم.

استاندار خوزستان در خصوص مهمترین کارهایی که از ابتدای ورودش به استانداری انجام داده بیان کرد: کارهای متفاوت زیادی در حوضه های مختلف انجام شده از جمله سعی کرده‌ایم که در بحث ستاد تسهیل، کمک کنیم که چرخ تولید استان به حرکت در بیاید ٬ سعی کردیم تا طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان متوقف نشود و تلاش کردیم تا بحث های حوزه صنعت را در استان با استفاده از همه اهرم‌های لازم پیگیری و به انجام برسد.

وی افزود: در زمینه صنعت بخصوص من برای همین مسئله گروه ملی سه بار با معاون اول رئیس جمهوری، یک بار با معاون اول قوه قضاییه و چندین بار جلساتی با رئیس بانک ملی ایران داشتم تا سرانجام به نتیجه رسید و مشکلات گروه ملی ایران حل شد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: از جمله برنامه هایی که سعی کردم در آینده مورد حمایت دولت و رئیس جمهور قرار گیرد تا انجام شود ٬ طرح آب و فاضلاب استان بود که یکی از پروژه‌های بسیار بزرگ و مهمی است که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است و میرود در دولت که انشالله مصوب شود .

وی افزود: این کار در ابتدا با توجه به شرایط مالی دولت شبیه یک کار دست نیافتنی بود، اما با پیگیری های فراوان و کارهای کارشناسی که انجام شد، رئیس‌جمهور نیز این مسأله را پذیرفت و در آخرین سفر خود به استان، طرح آب و فاضلاب خوزستان را به عنوان هدیه سفر به مردم خوزستان مطرح کرد که امیدواریم این طرح به سمت عملیاتی شدن پیش برود و مراحل اولیه این طرح انجام شده و زمانی که نتایج کار دولت مشخص شود، در خصوص آن به طور مفصل خدمت مردم استان اطلاع‌ رسانی خواهم کرد.

استاندار خوزستان در تشریح برنامه های خود برای انتخابات سال آینده گفت: واقعا برنامه ما برگزاری انتخابات سالم است. ما باید تلاش کنیم تا از دخالت و ورود در آن و به این سمت و آن سمت بردن انتخابات جلوگیری شود تلاش ما بر این است که از آرای مردم صیانت کنیم و سعی کنیم بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حق‌الناس بودن رأی مردم را پاس بداریم و تأکید من نیز این مسأله خواهد بود و هیچ کاری که مسأله انتخابات را در استان خدشه‌دار کند پذیرفته نیست .

شریعتی در جواب سئوالی که در آن گفته شد با توجه به مشکلات استان در بخش صنعت چقدر توانسته اید به اهداف خود در رفع این مشکلات دست یابید ٬ عنوان کرد: در بخش صنعت با رونق گرفتن فروش نفت این بخش هم بر اساس آمارها رونق گرفته که امیدوارم گام های بیشتر در این زمینه برداشته شود و بستر مناسب برای سرمایه گذاری بیشتر در بخش صنعت و تولید داشته باشیم همچنین سعی کنیم شرایط را به نحوی پیش ببریم که از مشکلات این بخش با توجه به اینکه خوزستان یک استان صنعتی و با صنایع مادر است٬ کاسته شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی به علت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در حال گستردگی است ابراز امیدواری برای گسترش صنعت استان کرد و در ادامه تصریح کرد: سرمایه گذاری های جدید مانند پالایشگاه گاز بیدبلند۲ باقریب ۲.۵میلیارد دلار، فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان با سه میلیارد دلار و فولاد شادگان ، فاز دوم فولاد دزفول، فولاد شهید جهان آرا و صنایع مختلفی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

استاندار خوزستان افزود: در سفری که همراه با هیأتی از استان به لهستان داشتیم در زمینه سرمایه گذاری تاکید جدی شد و تفاهم نامه های خوبی منعقد شد هیات لهستانی آمادگی خود را برای سفر به استان و پیگیری تفاهم نامه ها اعلام کرده است و ما نیز آماده‌ایم که با آمدن آنها تفاهم نامه های خوبی که در صنایع تبدیلی و انرژی های نو و بحث پسماند صورت گرفته عملیاتی شوند.

شریعتی در جواب انتقادی که در زمینه عدم حل مشکلاتی که در بحث واگذاری کارخانه تصفیه قند و شکر به صنایع نیشکر ایجاد شده گفت: دو جلسه با مدیران عامل بانک ملی و ملت کشور برگزار کردیم چون سهامدار آن هستند و در نهایت کارخانه قند به بانک ملت واگذار شد و آنها آمادگی واگذاری کامل را به نیشکر استان را داشتند اما مدیران نیشکر گفتند که فقط کارخانه را می خواهند و بدهی های کارخانه را تقبل نمی کنند و با میانجیگری من قرار شد نیشکر بپذیرد که در این زمینه بررسی بیشتر کند و نتایج آن را هم به بانک ملت اعلام کند ولی تاکنون اعلامی نکرده اند.من وظیفه ام را که ارتباط میان بانک و توسعه نیشکر بود را انجام دادم اما مسائلی دیگری هم در این میان وجود دارد که باید حل شوند تا تکلیف کارخانه قند اهواز و واگذاری آن به توسعه نیشکر مشخص شود.

وی درباره عزل و نصب هایی که در استان انجام داده است و نقش احتمالی نمایندگان در این زمینه گفت: عزل و نصب هایی که در استان انجام می شود به منظور بهبود وضعیت استان است و ممکن است بعضی ها دیدگاه منفی به آن داشته باشند . نماینده های مجلس در این زمینه با ما تعامل دارند و فقط نظرات خود را اعلام می کنند اما نه اینکه اعمال نظر آنها به شکلی باشد که ما را وادار به کاری کنند در کل تلاش ما بر این است که تا حد توان مدیرانی را که قدرت مدیریت مناسب دارند را حمایت کنیم تا در استان مدیریت کنند اما مهمتر از همه این است که علاقه مندم تا مدیریت جوان بر سیستم استان حاکم شود برای همین تلاش میکنیم نسل جدید مدیریتی را در استان به وجود آوریم تا این نسل بتواند در ۱۵-۱۰ سال آینده استان را مدیریت کنند.

استاندار خوزستان در جواب خبرنگاری که گفت شما طی اولین جلسه با شورای ورزش که تشکیل شد قول دادید که ۲.۵ میلیارد تومان به هیأت های ورزشی استان بدهید ولی تاکنون تخصیص داده نشده گفت: ۲.۵ میلیارد ریال اعتبار ورزشی به هیأت های ورزشی استان ابلاغ شده اما پس از تخصیص در اختیار هیأت‌ها قرار می‌گیرد. در این زمینه حدود یک میلیارد تومان در حال تخصیص است، اما این وضعیت تنها برای بخش ورزش استان نیست و تخصیص اعتبارات برای تمام دستگاه‌ها امسال بسیار کم بوده است.

دکتر شریعتی عنوان کرد: یکی از کارهای مهمی که با همکاری و تعامل مدیران استانی ٬ برنامه و بودجه و نمایندگان استان انجام دادیم این است که اعتبارات عمرانی و استانی ما در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ حدود ۱۰۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: سال ۹۵ از لحاظ اعتبارات عمرانی استان در رتبه سوم یا چهارم بودیم اما سال ۹۶ رتبه اول را در کشور به خودش اختصاص داده ایم به طوری که ۵۰۰-۴۵۰ میلیارد تومان از استان دوم بالاتر هستیم و این رشد قابل ملاحظه فقط به خاطر این بوده که با زبان استدلال و منطق با مسئولین دولت در این زمینه صحبت کردیم و آنها را مطلع کردیم که طی سالهای گذشته حق استان تضیع شده بود.

در ادامه این نشست خبری مسئله اختصاص سه درصد درآمد نفتی به استان خوزستان مطرح شد که استاندار خوزستان در این زمینه تصریح کرد: این سه درصد از درآمد نفت نیست بلکه سه درصد از محل سرمایه گذاری نفتی است وزیر نفت پیشنهاد داد که سه درصد از محل سرمایه گذاری ها در مناطق نفتی به استان تعلق بگیرد این پیشنهاد پس از تصویب در کمیسیون انرژی مجلس به صحن رفت و تصویب شد اما شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفته است که در این زمینه تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا ایرادات وارد شده را در صورت امکان برطرف کنیم لازم به ذکر است که این اضافه بر آن اعتبارات عمرانی و استانی و غیره است.

شریعتی در مورد نرخ رشد درآمدهای مالیاتی استان در سال ۹۶ گفت: در آمد مالیاتی که مصوب کرده اند محقق نمیشود سال آینده درآمد مالیاتی که برای استان پیش بینی شده نسبت به امسال تنها ۱.۲ درصد رشد دارد در حالی که متوسط رشد درآمد مالیاتی استان های دیگر حدود ۹.۴ درصد است. این امر بیانگر اهتمام دولت نسبت به استان خوزستان و مردم آن است. یعنی موقعی که دولت در آذر و دی لایحه بودجه را به مجلس برای تصویب داده هنوز ریزگردی وجود نداشت چون اتفاق ریزگردها مربوط به بهمن است و این نشان دهنده نگاه ویژه دولت به استان حتی قبل از مبحث ریز گردهاست .

وی در مورد ریزگردها بیان داشت: ریزگردها از قدیم در استان بوده ولی مقدار خیلی ناچیزی داشته و این اواخر عواملی چند باعث باعث تشدید این معضل در استان شده است که نقش عامل انسانی چون جنگ تحمیلی و سدسازی های غیر کارشناسی اخیر بسیار از بقیه عوامل برجسته تر است و این عوامل در کنار بحث های اقلیمی و عدم ریزش بارندگی های مناسب سبب به وجود آمدن ۴۲ هزار هکتار کانون فوق بحرانی، ۱۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی و ۳۵۰ هزار هکتار کانون فعال ریزگرد شده است .

استاندار خوزستان در خصوص کشت نهال و سایر اقدامات استانداری در مقابله با پدیده ریزگردها گفت: اینکه باید نهال در زمین‌ها کاشته شود یا خیر، در تخصص من نیست اما کمیته فنی تشکیل داده‌ایم که ۶ نفر از اعضای این کمیته از اساتید و هیأت‌علمی دانشگاه شهید چمران هستند. همچنین در این کمیته تعدادی از کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان، سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی حضور دارند که آنها بررسی می‌کنند کشت نهال در استان جواب می‌دهد یا خیر. هم‌زمان با کار کاشت نهال توسط این کمیته، مطالعات نیز انجام می‌گیرد .

شریعتی تصریح کرد: برای بحث تأمین آب نهال‌های کشت شده در مناطق فوق بحرانی استان، مجوز یک مترمکعب بر ثانیه آب از سازمان آب و برق گرفته شده تا از کانال کوت امیر، آب مورد نیاز برای هشت هزار هکتار کشت نهال که چهار هزار هکتار آن توسط پیمانکاران بومی و محلی و چهار هزار هکتار دیگر آن به بسیج تحویل داده شده است، اختصاص پیدا کند این نهالها تنها به دو تا سه سال آبیاری نیاز دارند و پس از آن به آب نیاز ندارند، همچنین در برنامه است تا با حفر ۲۰ کیلومتر کانال، آب از کارون برای آبیاری کانون‌های ریزگرد منتقل شود.

وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری که خواستار توقف بی قید و شرط پروژه انتقال آب از طریق طرح بهشت آباد و کوهرنگ۳ شد اظهار کرد: طرح بهشت آباد با توجه به پیگیری‌های انجام‌ شده اجرا نشده و نخواهد شد، زیرا این طرح به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد . و با توجه به اوضاع مالی دولت، امکان پرداخت چنین اعتباری وجود ندارد حتی تلاشهایی شد که ردیف بودجه ای برای این طرح در نظر گرفته شود ولی با اقدامات ما و نمایندگان و سایر مسئولین استان این مسئله صورت نگرفت .

استاندار خوزستان در خصوص طرح کوهرنگ ۳ گفت: عملیات اجرایی این تونل از سال ۷۲ آغاز شده و سال گذشته نیز به اتمام رسیده است و تا الان ۱۰۰میلیون متر مکعب آب منتقل میکند و البته سد آن را نیز قرار بود بزنند که فعلا ما مانع تحقق آن شده ایم.

شریعتی وضعیت بانکها را چنین شرح داد: بانکها به نسبت فشارهایی که به آنها وارد شده٬ نسبت به قبل حرکتهایی را شروع کرده اند ولی هنوز مطلوب و دلخواه ما نمیباشد اما در کل نسبت به سال قبل روند مثبتی را مشاهده میکنیم

وی با اشاره به اینکه یک برنامه و بسته حمایتی برای سال آینده در استان در حال تدوین و نوشتن است تا حمایتی قاطع از صنایع استان شود در ادامه بیان داشت: امیدواریم این برنامه تا اواسط اردیبهشت‌ ماه تکمیل شود. این بسته حمایتی برای صنایع استان، ارائه خواهد شد تا در سال آینده شاهد کاهش مشکلات آن‌ها باشیم.

استاندار خوزستان درباره میزان نرخ بیکاری استان و صحت و سقم آمارهایی که در این زمینه ارائه میشود گفت: نرخ بیکاری طبق چیزی که برنامه و بودجه استان به من گفتند حدود ۱۲.۷ درصد است که البته این نرخ را نسبت به نیروی جوان فعال در نظر میگیرند نه نیروی بیکاری که وجود دارد . به نظرم اگر براساس نیروی بیکار باشد منم حدس میزنم بالاتر از این باشد و حول و حوش ۲۰ درصد باشد.

شریعتی در خصوص تعیین تکلیف بیمارستان شفای اهواز، اظهار کرد: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که میان استانداری خوزستان و ستاد اجرائی فرمان بسته شد، قرار است که بیمارستان شفا به یک مرکز پیشرفته درمان سرطان اختصاص پیدا کند و در این زمینه تفاهم ‌نامه‌ای نیز امضا شده و انشالله باید به سمت قرارداد برود که داریم دنبال میکنیم و امیدواریم کار هرچه سریع‌تر پیش رود.

وی در مورد اولویت کاری استان عنوان کرد: اولویت ها مشخص است شما وقتی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری٬ ریزگردها ٬ استاندارهای جاده ای و آموزش پرورش دارید خودبخود اولویت هایتان مشخص است علاوه بر اینها امسال هم کمک به صنایع در برنامه استان قرار دارد و پر کردن ظرفیت‌های خالی صنایع برای تولید بیشتر و ایجاد اشتغال نیز جزو برنامه‌ها و اولویت‌های استان است.

استاندار خوزستان در جواب انتقاد بر احداث کارخانه فولاد در شهر دزفول که یک شهر کشاورزی است و زمینهای مستعد کشت به مراتب فراوانی دارد که اگر برای کشاورزی استفاده شوند بهتر است تا صنعتی که به دلیل مصرف فراوان آب در شرایط کنونی بی آبی ٬ مقرون به صرفه نیست گفت: فولاد دزفول در زمینی احداث شده که قابلیت کشاورزی ندارد و اگر این کارخانه در آنجا احداث نمی‌شد، از این زمین استفاده دیگری هم نمی‌شد. در خصوص آب بر بودن کارخانه فولاد نیز باید گفت که، مصرف آب فولاد خیلی زیاد نیست.

شریعتی در جواب سئوالی که در آن عنوان شده بود که نیروگاه رامین از سوخت مازوت استفاده می‌کند که موجب آلودگی هوا می‌شود، تصریح کرد: نیروگاه رامین دیگر از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند تا پارسال استفاده از آن میشد ولی در حال حاضر نیروگاه رامین گازسوز شده و به وسیله سوخت گاز فعال است و سوخت مازوت تنها برای مقاطعی است که کمبود فشار در نیروگاه ایجاد شود زیرا نمی‌شود نیروگاه را از مدار خارج کرد بنابراین در آن مقطع کوتاه، نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می‌کند.

در پایان این نشست خبری استاندار خوزستان از کلیه خبرنگارانی که در این نشست خبری شرکت کردند تشکر کرد و نیز یاد و خاطره مرحوم عفت فتحی از فعالان عرصه خبر استان را که چندی پیش به دیدار حق شتافته بود را گرامی داشتند .