در جلسه با مشاورین امور بانوان در فرمانداری ها و دستگاههای اجرایی خوزستان:

استاندار خوزستان: بانوان استان باید اجتماعی تر باشند

شریعتی عنوان کرد: بانوان استان باید شرایط اجتماعی تری به خود بگیرند شاید به همان دلایل نگاه سنتی موجود بانوان ما روحیه کار جمعی و حضور در جامعه شان کمتر میباشد و این وظیفه شما به عنوان مشاورین امور بانوان است که خانم ها را تشویق و تقویت کنید که در مسیر کارهای جمعی و اجتماعی حرکت داشته باشند.

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه با مشاورین امور بانوان فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: به خودم واجب میدونستم به پاس احترام و حرمتی که برای بانوان قائل هستم در این جلسه شرکت کنم.

وی افزود: امیدوارم که توان همه شایستگان به نحو مطلوب و مناسب استفاده شود و همه پتانسیل ها و انرژی‌ها در مسیر خود قرار بگیرد تا از این منظر، استان خوزستان آنطور که باید و شاید ارتقاء یافته و به تعالی برسد.

شریعتی اذعان کرد: ما از جامعه‌ای برخاسته‌ایم که سنت در آن بر مدرنیته و مدنیت غالب است و این‌ها باید به تدریج اصلاح شود. در عین حالی که باید شئونات دینی و ملاحظات شرعی ما در جامعه هم لحاظ شود پیمودن مسیر به سوی مدرنیته هم باید به تدریج صورت گیرد. کاری که با عجله صورت بگیرد نتیجه‌ای هم نخواهد داشت زیرا اگر شما یک دفعه کاری گسترده را انجام دهید سریعا آن را جمع میکنند چون مقاومت در مقابلش ایجاد میشود.

استاندار خوزستان گفت: اگر چه در کشورهای پردرآمد و توسعه یافته اروپایی تساوی کاملی بین زن مرد نیست ولی وضعیت آنها خیلی بهتر از ماست و فرصتهای بیشتری برای این کار فراهم میباشد که آنهم بتدریج ایجاد شده است و یکمرتبه این شرایط بهتر برای آنها فراهم نشده است.

شریعتی تصریح کرد: در کشور انگلیس زنان برای اینکه بتوانند حق رأی داشته باشند نزدیک به ۲۰ سال مبارزه داشته اند تا اینکه به تدریج حق رأی به آنها داده شد و به تدریج تمام زنان دنیا هم در این مسیر دارند حرکت میکنند و حق هم گرفتنی است اما به روش‌های مدنی و مسالمت‌آمیز که تدریجی باید استیفاء شود .

وی اظهار داشت: اینکه میفرمایید پست مدیریتی به زنان داده نمیشود اصلا صحیح نمیباشد زیرا من پست حاکمیتی به بانوان داده ام نه مدیریتی. ولی در مقابل اینکه زنان در پست‌های حاکمیتی قرار بگیرند، طبعا مقاومت بیشتری هم صورت می‌گیرد و انتصاب فرماندار شهرستان کارون هم از این قضیه مستثنی نبود، اما این موضوع به آرامی محقق شد و ما می خواستیم که تجربه خوبی از این مسئله داشته باشیم. در موارد اینچنینی باید همه جوانب آن سنجیده شود و بتدریج پس از فراهم کردن زمینه های مختلف محقق شود .زیرا اگر چنین کاری بدون در نظر گرفتن جوانب آن و با عجله انجام شود، مقاومت‌ ها در برابر آن بیشتر می‌شود که ممکن دیگر از تحقق آن هم برای همیشه جلوگیری شود.

شریعتی افزود: در عین حالی که بر انتصاب شایستگان تأکید دارم، می‌گویم که حقوق زنان هم باید رعایت شود و از قابلیت‌های آنها در مسیر مدیریتی بهره‌مند شویم. نمی‌توان کورکورانه از انتصاب بانوان در جایگاه مدیریتی حمایت کرد زیرا در آنموقع ممکن است خانمی که منصوب شد نتواند وظایف خود را انجام دهد و این منجر به این میشود که بعد از یک مدتی بگویند که اصلا خانم ها توان مدیریتی را ندارند . پس باید این موضوع به طور دقیق سنجیده شود و باید در مسیری گام برداشته شود که جایگاههای مناسب برای اشخاص مناسب باشد .

استاندار خوزستان بیان کرد: در بخش خصوصی زنان بسیار موفقی داریم که منشاء خلق ثروت و اشتغال بیشتر برای استان شده و میشوند و ما هم آنها را تقویت می کنیم و کاملا با آنها همراه هستیم .

وی عنوان کرد: جامعه ایران یک جامعه سنتی است و استان خوزستان هم به دلیل دارا بودن بافت عشایری و قومی ٬ سنتی تر است و بالطبع شکستن این فرهنگ دیرینه سخت است و تاکید میکنم من به دنبال باز کردن گره های سنت هستم نه شکستن آن، چرا که باز کردن گره ها اگر چه زمان طولانی تری را میبرد ولی در کل موثرتر و پایدار تر است و هزینه کمتری را به دنبال دارد.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه همه مسائل سنتی عیب نیست و سنت مزایایی هم دارد تصریح کرد: ما در مواجهه با یک نگاه سنتی سعی میکنیم مزایای آن را در نظر بگیریم و فقط به دنبال رفع ایراداتش باشیم و پس از باز کردن گره های بوجود آمده از آن به تدریج به جلو حرکت کنیم .من فکر میکنم در این زمینه تلاش زیادی دارد میشود و فقط حوصله و بردباری لازم است .

در ادامه شریعتی عنوان کرد: بانوان استان باید شرایط اجتماعی تری به خود بگیرند شاید به همان دلایل نگاه سنتی موجود بانوان ما روحیه کار جمعی و حضور در جامعه شان کمتر میباشد و این وظیفه شما به عنوان مشاورین امور بانوان است که خانم ها را تشویق و تقویت کنید که در مسیر کارهای جمعی و اجتماعی حرکت داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف ابتدا باید از علائق و سلیقه های بانوان شاغل در محیط کاری خود مطلع شوید و سپس براساس این علائق آنها را تشویق به حضور در مسیر اجتماع کنید و بعد بتدریج آن ها را درجهت مفید و مورد نیاز برای جامعه سوق دهید پس گام اول بر عهده شماست که بانوان استان را اجتماعی تر و حضور شان را در جامعه پر رنگ تر کنید و من خود شخصا آمادگی کامل برای کمک و حمایت نسبت به این امور را دارم.

استاندار خوزستان در پایان گفت: اعمال نظرات بانوان فقط به پست های اجرایی و مدیریتی معطوف نمیشود، باید سیستمی در سازمان ها طراحی شود که زنان در زمینه رفع مشکلی از مشکلات استان مشارکت کنند و نظر بدهند و با مطالعه نظرات مدونی را ارائه دهند و قطعا اگر نظراتی بر پایه کارشناسی باشد اعمال هم خواهد شد. و من هم واقعا این آمادگی را دارم که نقطه نظرات بانوان استان را بشنوم و در مدیریت خود اعمال کنم و سعی هم میکنیم بیشتر هم از خانم ها در امور استفاده کنیم که انشالله تلاش مان در این مورد سبب شود که پتانسیل ها و استعدادهای استان به نحو مقتضی و خوب استفاده شود .