در نشست خبری با اصحاب رسانه:

فرماندهی انتظامی خوزستان: شعار نوروزی نیروی انتظامی در سال ۹۶ آرامش بهاری با قانونمندی و نظم اجتماعی است

سردار اسحاقی تأکید کرد: قطعا با کسانی که در چهارشنبه سوری نظم و آرامش مردم را مخدوش سازند برخورد و تا پایان تعطیلات خدمت آنها خواهیم بود و در صورتی که وسیله نقلیه ای هم در این مورد به کار گرفته باشند خودرو آنها نیز به پارکینگ منتقل میشود.

خورنا|احمدرضارستمی: سردار محمدرضا اسحاقی فرماندهی انتظامی استان خوزستان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص تمهیدات چهارشنبه آخرسال، راهیان نور و تعطیلات نوروز که پیش از ظهر یکشنبه ۲۲ اسفند در سالن امام حسین (ع) این فرماندهی برگزار شده اظهار کرد: به دلیل مناسبت هایی که در روزهای پایانی سال و نیمه اول فروردین وجود دارد پلیس علاوه بر انجام وظایف همیشگی خود ماموریت های بیشتر دیگری نیز دارد.

وی تصریح کرد: طبیعی است مردم پس از یکسال سخت کاری نیازمندند با استفاده از طرواتی که در طبیعت این ایام سال است و همچنین با نشاطی که از دید و بازدید های نوروزی و مسافرت های احتمالی بوجود میآید خستگیهای خود را برطرف کنند.

سردار اسحاقی افزود: تدارکاتی که مردم در این ایام تعبیه میکنند علاوه بر تبعات مثبت فراوانی که دارند گاهی ممکن است در اثر کم توجهی ها به برخی از خطرات و هشدارهای پلیس اثرات منفی را نیز بدنبال آورد که متاسفانه باعث میشود این ایام را که موجب شادمانی و نشاط است را به حُزن و اندوه تبدیل کند.

فرماندهی انتظامی خوزستان ضمن اشاره به
چهارشنبه آخر سال و حوادث رانندگی درسفرهای نوروزی و برخی موضوعات دیگر که پدید آورنده گرفتاری ها برای خانواده ها در این ایام میشوند ابراز امیدواری کرد که امسال خانواده ها با بکار گیری توصیه های پلیس از اثرات نامطلوب این اتفاقات در امان باشند.

سردار اسحاقی عنوان کرد: امسال پیش بینی میکنیم تقریبا حدود شش میلیون نفر اعم از مسافر نوروزی و کاروان های راهیان نور به استان خوزستان رفت و آمد و تردد داشته باشند که امیدواریم مسافران نوروزی بخصوص در ۱۳نوروز در هنگام رفتن به تفرجگاهها و علی الخصوص در هنگام برگشتن از مسافرتی که رفته اند با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و توجه به هشدارهای پلیس از حوادثی که گاه منجر به جرح و آسیب دیدگی و حتی فوت نیز در اثر تصادفات ناگوار رانندگی میشود جلوگیری کنند.

وی در مورد مراسم چهارشنبه سوری گفت: پلیس با تخلیه احساسات جوانان تا جایی که تعارضی با آسایش مردم و ارزش های جامعه نداشته نباشد مخالفتی ندارد.

فرمانده انتظامی خوزستان با بیان اینکه هیچ حاجت و شفایی در رفتارهای غلط چهارشنبه سوری نیست و عمدتا در آن فقط حوادث ناگوار و بر هم خوردن احساس آسایش و آرامش مردم دیده و شنیده شده افزود: بنابراین توصیه ما این است که اگر هم کسی بخواهد باز به سنت خود عمل کند باید به این نکته توجه داشته باشند که موضوع پرداختن به چهار شنبه سوری باید فقط خانواده محور و محله محور باشد.

سردار اسحاقی یادآور شد: حضور در معابر اصلی شهری و اماکن عمومی که مردم میخواهند از آن استفاده کنند برای ابراز شادمانی در چهارشنبه سوری به هیچ عنوان مباح و مجاز نخواهد بود و طبیعی است که مورد تذکر پلیس قرار خواهند گرفت.

وی بیان داشت: پیشاپیش از حسن همکاری خوب و شایسته مردم فهیم استان خوزستان به ویژه نوجوانان و جوانان در مشارکت مطلوب برای حفظ نظم، آسایش و آرامش مردم تقدیر و تشکر می کنم.

سردار اسحاقی تأکید کرد: قطعا با کسانی که در چهارشنبه سوری نظم و آرامش مردم را مخدوش سازند برخورد و تا پایان تعطیلات خدمت آنها خواهیم بود و در صورتی که وسیله نقلیه ای هم در این مورد به کار گرفته باشند خودرو آنها نیز به پارکینگ منتقل میشود.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: ما معمولا در هر نوروز شعاری داریم که شعار نوروز سال ۹۶ نیروی انتظامی آرامش بهاری با قانونمندی و نظم اجتماعی است و طبیعتا همه مردم و آحاد جامعه می توانند در تأمین امنیت و حفظ آرامش با رعایت قوانین نقش مثبتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تشدید گشت های آشکار و پنهان پلیس به ویژه در بافت مرکزی و بازارهای عمده در ایام قبل و بعد عید نوروز همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: ۱۸۴ نقطه کانکس و چادر نوروزی به ویژه در مدخل ورودی شهرها، تفرجگاهها و مناطق زیارتی و سیاحتی به منظور ارائه خدمات بیشتر به مردم مستقر کرده ایم.

فرماندهی انتظامی استان خوزستان با اشاره به تشدید برخورد با متخلفان رانندگی و ایجاد کنندگان رفتارهای پرخطر، تصریح کرد: ۳۰ درصد از حوادث منجر به جرح و فوت ناشی از دو عامل سرعت و سبقت غیرمجاز است که اگر رانندگان به این نکات توجه کنند قطعا سلامت مسافران تضمین خواهد شد.

سردار اسحاقی اذعان کرد: تمهیداتی لازم برای مسافران نوروزی و راهیان نور دیده شده و طبیعی است از ۲۰ اسفند ماه به عنوان روز راهیان نور مرحله دوم این سفرها آغاز می شود و ما عمدتا میزبان گروه های علمی، دانشجویی از آنها خواهیم بود. جریان فرهنگی راهیان نور یکی از پر مخاطب ترین موضوعات در فرهنگ عمومی کشور است و مردم خوزستان پایه اصلی این فرهنگ عمومی هستند از این رو باید تمهیدات ویژه ای اندیشید.

وی درخصوص کاهش جرایم در استان خوزستان عنوان داشت: در سال جاری علی رغم شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی شاهد کاهش و یا توقف رشد جرایم بوده ایم. به طور نمونه در حوزه سرقت به عنف ۳درصد کاهش وقوع جرم را تجربه کرده ایم.

فرماندهی انتظامی استان خوزستان تصریح کرد: وقتی که کشف جرایم افزایش میبابد خود بخود عناصری که در این چرخه ٬ جرم تولید میکنند یعنی مجرم فرصت تکرار جرم از او گرفته میشود و نتیجه آن توقف روند افزایش وقوع جرم است.

در ادامه سردار اسحاقی در پیرامون لزوم شفاف سازی در مورد حوادث روستای پتک و وضعیت کنونی امنیت محل گفت: بیش از ۲۲ ماه است که این اختلافات قومی در این روستا رخ داده مردم و اهالی روستاها وارد نزاع شده اند در شورای تامین استان مقرر شده بود تا استاندار یا معاون انتظامی امنیتی به عنوان سخنگو در این زمینه پاسخگو باشند تا هم اصحاب رسانه در پیگیری مسائل دچار سرگردانی نشوند و هم احیانا تناقضی در برداشتها از سوی اعضای شورای تامین صورت نپذیرد. از لحاظ وضعیت کنونی نظم و امنیت محل ٬ نیز ظاهرا توفیقات خوبی حاصل شده یعنی طی این روزهای اخیر شاهد اتفاق تازه ای نبودیم.

وی با بیان این مطلب که ۱۷ هزار قطعه مواد محترقه طی روزهای اخیر در خوزستان کشف و ضبط شده گفت: رویکرد پلیس در همه موضوعات این است که مسائل اجتماعی را در همین سطح نگه داشته و در رده خودش حل کند و اصلا نسبت به تبدیل چنین موضوعاتی به مسئله امنیتی یا انتظامی اجتناب کند.

فرمانده نیرو انتظامی در جواب سئوال خبرنگاری از ادامه داشتن پیگیری ها در مورد پرونده های شهرداری اهواز خبر داد و تصریح کرد: تحقیقات ما در رابطه با تخلفات شهرداری اهواز ادامه دارد و پرونده ها به مرحله استنتاج خواهند رسید و اگر شخص استعفا هم داده باشد بازجرمش مورد بررسی قرار می گیرد و امیدواریم افرادی که در حق مردم اجحاف کردند به مجازات برسند.

سردار اسحاقی در پایان اذعان کرد: در خوزستان اصلا چیزی به نام موضوع امنیتی بودن استان به مفهومی که دشمنان و معاندان مطرح میکنند وجود ندارد بیش از پنج میلیون جمعیت با قومیت ها و فرهنگهای متفاوت در استان در کنار هم با برادری زندگی میکنند و در این مدت هفت سالی که من مقام مسئولیت انتظامی استان را برعهده داشته ام الحمدالله هیچ گونه تهدید امنیتی جدی برای این استان اتفاق نیفتاده است و اگر کسی چه دانسته یا ندانسته چنین مسائلی را مطرح کند به نظر م اینکار بزرگترین اهانت به مردم شریف خوزستان است .