در دهمین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان مطرح شد:

لزوم جلوگیری از تردد خودروهای حمل آب شیرین بدون مجوز /ممانعت از عرضه گوشت قرمز در کنار جاده های خارج شهر + تصاویر

خورنا|احمدرضارستمی: در دهمین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی استان خوزستان که در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد موضوع ساماندهی سامانه های ثابت و خودروهای حمل آب شیرین که طی سالهای اخیر به علت کاستی های موجود در زمینه آب آشامیدنی استان فرصت فعالیت گسترده ای در تهیه و عرضه آب برای شهروندان خوزستانی یافته بودند و نیز جلوگیری از عرضه گوشت قرمز به صورت غیر قانونی در کنار جاده های خارج شهری در طول تعطیلات نوروزی مورد نقد و ارزیابی اعضای کارگروه سلامت استان خوزستان قرار گرفته شد .

ابتدا در مبحث ساماندهی سامانه های ثابت تولید آب آشامیدنی و خودروهای حمل آب شیرین مهندس صفدری مدیر سلامت محیط حرفه ای معاونت بهداشت و درمان خوزستان از مسئولین آبفا اهواز ٬ اتحادیه و پلیس راهور خواست که با اصلاح عملکردهای گذشته خود در ساماندهی این امر در سطح شهر اهواز اهتمام بیشتری به خرج دهند . چون وضعیت آلودگی میکروبی آب در این خودروها بسیار نگران کننده است و احتیاج به برخورد قاطع تری با این معضل میباشد.

در ادامه این جلسه سرهنگ کریمی زاده نماینده پلیس راهور تقاضا کرد که طرحی ارائه شود که براساس آن خودروهای مجاز از طریق اوراق شناسایی معتبر از خودروهای متخلف بدون مجوز قابل تفکیک و شناسایی توسط پلیس باشند که برای محقق شدن این طرح لازم به صدور ابلاغیه از طرف اتحادیه مربوطه و آبفای اهواز به پلیس و شناسنامه دار کردن ماشینهای مجاز حمل آب میباشد.

مهندس خادم نماینده اتحادیه در ادامه بحث به پلیس راهور متذکر شد که خودروهای مربوط به این واحد صنفی همه کد گذاری شده و دارای کارت شناسایی معتبر میباشند و از لحاظ ما تنها این خودروها٬ مجاز به حمل آب میباشند.

دکتر سلمان زاده معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز در این نشست ضمن تاکید براین مطلب که آب مصرفی مردم باید به صورت بسته بندی های مجاز توزیع شود این روش انتقال آب با خودرو را به طور کل به علت احتمال بالا بودن ریسک آلودگی آن غیر بهداشتی و غیر استاندار معرفی کرد و گفت: علیرغم عدم مقبولیت این روش از نظر بهداشتی ولی حداقل کاری که میشود انجام داد این است که ما هم تولید کنندگان و توزیع کنندگان را از طریق دادن کُد ساماندهی کنیم . در این زمینه بحث تولید کنندگان تا حدی ساماندهی شده ولی متاسفانه خودروهای توزیع کننده همچنان ساماندهی نشده باقی مانده اند و اینک در هر کوچه ای از شهر که بروید یکی از این موتورهای سه چرخه غیر استاندارد که یک مخزن غیر بهداشتی در پشت خود دارد در حال اقدام به توزیع آب آشامیدنی و فروش آن میباشد.

در پایان این بحث استاندار خوزستان ضمن انتقاد از سهل انگاری پلیس راهور در برخورد با این خودروها گفت: با توجه به اینکه برخی با خودرو در سطح شهر اقدام به توزیع آب می‌کنند که فاقد کد بهداشتی هستند به نظر میرسد پلیس راهور مسئله نظارت بر توزیع آب را جدی نگرفته است که این مسئله اصلا پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری تعدادی خودرو که غیرقانونی آب توزیع می‌کنند کار سختی نیست، افزود: باید اقدام جدی برای جمع‌آوری این خودرو های توزیع کننده آب به صورت غیر بهداشتی صورت گیرد و برای محقق شدن این اقدام لازم است نیروی انتظامی و پلیس راهور باهم هماهنگ تر باشند.

عرضه بدون جواز گوشت قرمز در کنار جاده های خارج شهری مبحث دیگری بود که توسط اعضای کار گروه سلامت و امنیت غذایی استان خوزستان مورد بررسی قرار گرفت که در این مورد دکتر سلمان زاده در ابتدا گفت: این معضل غیر بهداشتی در تعطیلات نوروزی بیشتر هم میشود که باید هم از نظر انتقال برخی بیماری های مشترک بین انسان و دام که دارای خطرات فراوانی برای شهروندان و مسافرین نوروزی است و هم از نظر اینکه نمای بسیار بدی ایجاد میکند مدنظر قرار گیرد. و در این مورد تقاضا داریم که حداقل در مسیرهای جاده ای اکیپی توسط دامپزشکی ٬ راهداری و پلیس راهور این قضیه را مدیریت کند. زیرا گوشت باید در ابتدا توسط دامپزشکی تایید و بعد عرضه شود . نمونه هایی از بیماری های خطرناکی مانند تب کنگو که از طریق این گوشتها بی کیفیت به مصرف کنندگان منتقل شده به ما گزارش شده است.

در ادامه دکتر سلمان زاده از شهرداری خواست که در ایام تعطیلات نوروز با تشکیل گشت های ویژه ای در سطح شهر از عرضه و فروش مواد غذایی آماده و نیز غذاهای پخت شده در پشت وانت ها که کاملا فاقد استاندارد های بهداشتی است جلوگیری کنند.

در پایان این جلسه دکتر سلمان زاده ضمن بیان گزارشی از عملکرد کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان در سال ۹۵ تصریح کرد: از مجموع ۱۰۸ مصوبه ای که در طول این ۱۰ جلسه داشته ایم حدود ۵۲.۳۸ درصد از مصوبات این کارگروه اجرایی شده است. علت پایین آمدن درصد تحقق نیز تکراری بودن برخی مصوبات است. در یک سال گذشته مسائل مختلفی در جلسات مطرح شدند. خوشبختانه در مشکلات تنفسی با یک کار جمعی توانستیم آمار تنگی‌ نفس پس از بارندگی را کاهش دهیم که جای تقدیر و تشکر دارد. در مجموع ۴۹ درصد از مصوبات ما تحقق یافته، ۳۹ درصد در حال پیگیری و ۱۲ درصد نیز تحقق نیافته‌اند و در پایان این آخرین جلسه کارگروه سلامت استان٬ از همه عزیزانی که در جلسات سلامت استان شرکت کرده اند از جمله استاندار محترم خوزستان ٬ فرماندارن شهرستانها ٬ مدیران کل ادارات ٬ خبرنگاران عزیز رسانه های استان که در کار اطلاعرسانی این جلسات زحمت های فراوان کشیده اند و سایر همکاران و مدیران ٬کمال تشکر و قدردانی را دارم .

شایان ذکر است در پایان جلسه از تعدادی از مدیران و فرمانداران استان به پاس خدماتی که در حوزه سلامت انجام داده‌اند، تقدیر و لوح های یادبودی اهداء شد.

تصاویر: