استاندار خوزستان در جمع کارکنان شرکت گروه ملی فولاد ایران:

از ابتدای انتصابم پی گیر مشکلات این شرکت بودم/ عیدی کارگران به زودی پرداخت میشود/ همه باید تلاش کنیم که گروه ملی در صنعت ایران بدرخشد.

شریعتی اظهار کرد: وضعیت زیان دهی شرکت گروه ملی فولاد هر کسی را از نزدیک شدن به آن هراسناک میکرد و در بدو ورودم به استانداری دوستان خِبره ای که در استان مسئولیت دارند به من توصیه میکردند که به گروه ملی فولاد نزدیک نشوم چون حجم مطالبات و مشکلاتش فراوان و در نهایت چون قادر به حل مشکلات نیستی با آبروی خودت بازی میکنی و با اعتراضات گسترده مواجهه میشوی

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با حضور در جمع کارکنان شرکت گروه ملی فولاد ایران در ابتدا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهداء و جانبازان دفاع مقدس و دوتن از جانباختگان اخیر گروه ملی صنعتی فولاد ایران اظهار کرد: اگر در این مدت در جمع تان نبودم ولی همیشه به فکر شما کارگران بوده ام و مشکل شما و خانواده هایتان مشکل خود و خانواده خود می دانستم و سعی کردم عمق مشکلات را به دولت و رییس جمهور منتقل کنم.

شریعتی افزود: سعی کردم تمام مسئولین کشوری از آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تا محسنی اژه ای به عنوان معاون قوه قضاییه را در جریان مشکلات گروه ملی قرار بدهم زیرا
شرکت گروه ملی فولاد ایران در طول عمر ۴۹ ساله اش فراز و نشیب های زیادی را دیده و تا دهه ۸۰ , علاوه بر سهم بزرگی که در تولید فولاد کشور داشته و صادر کننده آن نیز به ۱۵ کشور بوده است که همه حاصل زحمات کارکنان عزیز این شرکت بوده است و در حال حاضر نیز این ظرفیت در شما وجود دارد که به دوران اوج خود در گذشته برگردید.

وی تصریح کردید: بالاخره این شرکت طبق سیاست صحیحی در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شد اما متاسفانه با یک پرونده فساد مالی روبرو شد و به ناچار از اوایل دهه ۹۰ تحت نظر دادستانی و مدیران منصوب آن به مدت ۵ سال اداره گردید و چون به علت اختلافات شدیدی که بود این شرکت نمیتوانست تسهیلات بانکی ٬ ضمانتنامه و اعتبارات اسنادی بگیرد با محدودیت شدید مالی روبرو شد و شما کارکنان عزیز شرکت با این محدودیت ها ساختید و توانستید با سرپا نگه داشتن این شرکت مانع به ورطه نابودی رفتن آن شوید .

استاندار خوزستان گفت: در سال ۹۱ شرکت با ۷۰ میلیارد تومان سود کارکرد خوبی را داشت ولی متاسفانه در سال ۹۲ مواجه شد با بیش از ۱۶۰ میلیارد زیان و در سال ۹۴ مبلغ ضرر به ۲۲۰ میلیارد تومان رسید که این وضعیت هر کسی را از نزدیک شدن به گروه ملی هراسناک میکرد.

شریعتی اظهار کرد: این وضعیت زیان دهی شرکت گروه ملی فولاد هر کسی را از نزدیک شدن به آن هراسناک میکرد و در بدو ورودم به استانداری دوستان خِبره ای که در استان مسئولیت دارند به من توصیه میکردند که به گروه ملی فولاد نزدیک نشوم چون حجم مطالبات و مشکلاتش فراوان و در نهایت چون قادر به حل مشکلات نیستی با آبروی خودت بازی میکنی و با اعتراضات گسترده مواجهه میشوی ولی من در جواب گفتم من از لحاظ شرعی و اخلاقی والی این استان هستم و ۵ میلیون نفر ساکنان استان مانند خانواده من هستن و آنچه در توان دارم انجام میدهم.

وی تصریح کرد: در روزی که استاندار شدم در اولین دیدارم با حضرت آیت الله جزایری ایشان توصیه کردند که کارکنان گروه ملی را تنها نگذارم چون قبلا مشکلات داشته و هیچکس توجهی نکرده و من از شما میخواهم اینکار را دنبال کنی و من هم قول دادم که حتما پیگیری میکنم.

استاندار خوزستان بیان کرد: در ادامه از ابتدا با جدیت این مسئله را پیگیری کردم با مدیران گروه ملی صدها جلسه در تهران و اهواز در عالی ترین سطوح برگزار کردیم. راهکارهای موقت و اساسی را نیز هم زمان پیگیری کردیم و سعی کردیم تا آنجا که امکان دارد اوضاع را کنترل کنیم و تلاش در جهت حل مشکلات کارگرانی شود که به اندازه کافی در ۷۰ ماه گذشت صبر و حوصله به خرج داده بودند ولی دیگر به حق صبر خود را از دست داده بودند زیرا به دلیل عدم دریافت چندین ماه حقوق و معوقات در شرایط سختی از لحاظ گذران زندگی بودند و دیگر از دولت میخواستند که در این زمینه آنها را یاری کند.

شریعتی با تمجید از تلاش های دکتر بحرینی معاونت اقتصادی استانداری که در این زمینه تلاشها و پیگیری های فراوانی را داشتند در ادامه گفت: بالاخره در روز هفتم اسفند ماه یک جلسه سه جانبه بین مدیران بانک ملی ٬ دادستانی و وکلای خانواده امیرمنصور آریا تشکیل و توافقاتی صورت پذیرفت و به فضل پروردگار این شرکت پر خیر و برکت برای شما کارگران عزیز و صنعت خوزستان باقی خواهد ماند‌ و خوشبختانه بعد از این جلسه در اثر پیگیری های جناب محمودی و کمک استانداری پولی گرفته شد و مطالبات کارکنان عزیز شرکت که چیزی در حدود سه حقوق و مزایای کامل بود به آنها تقدیم شد و انشالله عیدی سال جدید نیز در روزهای آتی به کارگران پرداخت خواهد شد. در ادامه هم باید به بانک ملی نیز فرصت داده شود تا بتواند مشکلات را با تعیین نقشه راه و برنامه های کوتاه مدت ٬ میان مدت و درازمدت حل و فصل کند و خطوط تولید را نوسازی و به مدار برگرداند.

وی تصریح کرد: برای بهبود وضعیت تولید گروه ملی فولاد ایران یکی از کارهای مهمی که شورای تامین استان انجام داد اعطای ضمانت نامه بانکی بود که با مصوبه شورا و ابلاغ اینجانب به مدیران عامل بانک در حال انجام است که طی آن مبلغ ۲۰۰ میلیارد اعتبارات اسنادی در روزهای آینده به گروه ملی تخصیص داده خواهد شد تا بتوانند سود کامل تولیدات را به خود اختصاص دهند و بتدریج از حالت کارمزدی خارج شوند.و همچنین فعلا در زمینه پرداخت بدهی های آب ٬ برق ٬ گاز ٬ بیمه و عوارض شهرداری نیز تا زمان سوددهی با این شرکت همکاری می کنیم.

استاندار خوزستان در پایان تصریح کرد: محصولات تولیدی گروه ملی مثل مفتول ٬ میله گرد و غیره نیز باید توسط صنایع بزرگ استان خریداری شود. اجازه خرید محصولاتی که در گروه ملی تولید می شود از خارج استان را نمی دهیم. پرداخت بدهی شرکت فولاد به گروه ملی نیز در حال پیگیری است. هدف من رسیدن گروه ملی به تولید مستقیم شمش فولاد از طریق احداث کارخانه سنگ آهن در مجاورت گروه ملی است. انشالله با همدلی و تعامل گروه ملی به جایگاه اصلی خود برسد.به همت و تلاش شما باور داریم و به پشتوانه شما سعی کردیم که گروه ملی را احیا کنیم. همه باید تلاش کنیم که گروه ملی در صنعت ایران بدرخشد. در پایان از همه کارشناسان ٬ کارگران که صبر زیادی را کشدند ٬ مدیران شرکت خصوصا جناب محمودی ٬ نماینده ولی فقیه در استان ٬ نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در استان ٬ رسانه های استان و رسانه ملی تشکر میکنم.انشاالله بازدید بعدی من برای افتتاح خط های جدید تولیدی در این شرکت باشد.