مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان:

مدیر کل سازمان آب و برق خوزستان: سالانه ۷۶ میلیون مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون می ریزد

مهندس شمسایی ضمن ابراز تأسف از اینکه تمام فاضلاب شهرها وارد رودخانه های موجود در استان خوزستان می شوند، گفت: سالانه ۷۶ میلیون مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون می ریزد که این مسئله آب رودخانه را برای استفاده بسیار سخت کرده است و پساب های کشاورزی و زهاب هایی هم که وارد رودخانه میشوند شوری آب کارون را نیز باعث میشوند .

خورنا|احمدرضارستمی_ محمدرضاشمسایی مدیرکل سازمان آب و برق خوزستان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهوری درسالن شهید رجایی استانداری برگزار شد گفت: طرحهایی که در بخش آبرسانی در سازمان آب و برق خوزستان مطالعه شده برای ۷۶ شهر است که مطالعات فاز ا‌ول و دوم آنها ظرف ۱۲ سال گذشته انجام شده است که بخشی از این طرح ها اجرایی و بخش دیگر هم در حال اجراء میباشند.

وی با بیان این مطلب که جمعیت تحت پوشش سال ۱۴۲۵ زمان هدف این طرح هاست ادامه داد: در حال حاضر جمعیت ۴ میلیون و ۸۲۱ هزار و در آینده به ۸ میلیون نفر خواهد رسید و مجموع آب استحصالی در شرایط فعلی یک میلیون و ۱۵۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز است که ۴۵۰ هزار متر مکعب آب از منابع زیرزمینی در شبانه روز استحصال می‌شود که مجموعا یک میلیون و ۶۰۵ متر مکعب آبی است که در حال حاضر شبانه‌روز در همه شهرهای خوزستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شمسایی تصریح کرد: بجز اندیمشک و دشت آزادگان بقیه شهرهای استان خوزستان مشکلاتی کمی یا کیفیتی و یا هر دو را در مورد آب دارند و واقعیت این است که شاید کمتر استانی به اندازه خوزستان تاسیسات قدیمی و فرسوده داشته باشد و این معضل از یک طرف مربوط به کارکرد طولانی مدت این تأسیسات و از طرف دیگر به زمان جنگ مربوط است که بهره برداری و نگهداری خوبی از آنها صورت نگرفته است

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در استان خوزستان هر شهری که کنار رودخانه بوده با استفاده از یک دستگاه پمپاژ آب را برای شرب ٬ بهداشت ٬ صنایع و خدمات برداشت میکرد ولی متاسفانه در ۱۲-۱۰ سال گذشته به دلیل پایین آمدن کیفیت مناسب آب دیگر نمیشود از آبی که الان در رودخانه ها است مثل سابق استفاده کرد.

وی افزود: یکی از معضلاتی که الان بوجود آمده علتش اینست که امکان بهره‌ برداری از تصفیه ‌خانه‌های درون شهری وجود ندارد زیرا تا زمانی که وضعیت رودخانه‎ها از فاضلاب‌ شهری، پساب کشاورزی و صنعتی عاری نشود آب رودخانه‌ها قابل استفاده نیست و باید فکر جدی برای رودخانه‌ ها کرد البته بحث خشکسالی هم که از سال ۷۹ تا الان ادامه دارد نیز در این سالها مزید بر علت شده که باعث شوری آب رودخانه شده است.

شمسایی اظهارکرد: مشکل بعدی که ما داریم وضعیت اتلاف آب در شبکه هایمان است که بر طبق گزارشات بدست آمده اصلا حالت مناسبی وجود ندارد و با توجه به اینکه وضعیت استاندارد اتلاف آب در کشور ۲۴ درصد است متاسفانه در برخی از شبکه های شهری ما بالای ۴۰ درصد است.

وی بیان کرد: برای حل این مشکلات از ۱۲ سال پیش طرح های جامعی را برای تأمین آب شهرهای خوزستان در نظر گرفته ایم که بالای ۸۰ درصد آنها به طرحهای شمال شرق، جنوب شرق و غدیر تقسیم میشوند. این طرح های آبرسانی در خوزستان منبع تامین آبشان از مخازن سدهای دز، کارون سه، کوثر، گتوند و غیره میباشد و افق این طرح های آبرسانی تا سال ۱۴۲۵ است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: اعتبارات مورد نیاز این طرحها ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که دلیل اعتبارات بالای آن هم این است که اولا ما مقداری عقب افتادگی داریم به دلیل عدم انجام یکسری از کارها که میبایست در گذشته انجام میگرفت و نشد و علت دیگر هم به این علت است که ما تنها استانی هستیم که بیشترین حجم آب مصرفی مان از آبهای سطحی میباشد نه زیر زمینی و بدین علت مجبور شده ایم آب را از مسافتهای دورتر و از مخازن سدها بیاوریم و این باعث شده هزینه طرح ها بالا رود .

شمسایی با بیان اینکه وضعیت شبکه‌های آبی استان مناسب نیست، اذعان کرد: اعتبار مورد نیاز برای شبکه آب اهواز و توزیع آب شرب به شهرها که از اتلاف آب جلوگیری شود در مجموع ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در بحث فاضلاب خوزستان به دلیل اینکه فاصله آب زیرزمینی با سطح زمین بسیار کم است بنابراین نمی‌توان فاضلاب را از طریق چاه‌ هایی که در زمین احداث می‌کنیم، دفع کرد در شمال کشور نیز وضعیت به همین منوال است در نتیجه ضرورت احداث شبکه فاضلاب در خوزستان و نواحی شمالی کشور بیش از استان‌های دیگر است که در مجموع طرح های اصلاح شبکه فاضلاب استان خوزستان به اعتباری بالغ بر ۵ هزار و ۲۵۰ میلیون تومان نیاز دارد.

شمسایی ضمن ابراز تأسف از اینکه تمام فاضلاب شهرها وارد رودخانه های موجود در استان خوزستان می شوند، گفت: سالانه ۷۶ میلیون مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون می ریزد که این مسئله آب رودخانه را برای استفاده بسیار سخت کرده است و پساب های کشاورزی و زهاب هایی هم که وارد رودخانه میشوند شوری آب کارون را نیز باعث میشوند .

وی بیان کرد: به دلیل اینکه برای دولت تامین این همه اعتبارات برای پروژهای ساماندهی آب و فاضلاب خوزستان امکان پذیر نیست این طرح ها را در دو مقطع ۱۴۱۰ و ۱۴۲۵ اجرایی میکنیم که بتوانیم با اعتبارات کمتری شرایط فعلی را در حقیقت بهبود ببخشیم. زیرا واقعیت این است که ما نمیتوانیم با صبر و حوصله پروژه هایمان را انجام دهیم زیرا ظرف چند سال آینده به دلیل سرازیر شدن زهاب های کشاورزی و شوری آب حتی در صورت حل مشکل فاضلاب دیگر امکان استفاده از آب رودخانه ها را نخواهیم داشت.

شمسایی ادامه داد: متأسفانه شهرهای خوزستان عمدتا با شوری آب مواجه هستند و در مواقعی که با مشکل برق مواجه شویم در آبادان باید آب با شوری چهار هزار میکروموس بر مترمکعب تحویل مردم دهیم که باعث نارضایتی آنها شده و برخی مواقع در اروند حتی شوری آب بین ۶ تا ۹ هزار میکروموس بر مترمکعب داریم این موارد به همراه سایر موارد به ما متذکر میکند که باید هرچه سریعتر طرح های آبرسانی را به اتمام برسانیم که ما در حقیقت میزان اعتبار مورد نیاز در رسیدن به این مهم را در کوتاه مدت ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای مقطع ۱۴۱۰ عنوان کرده ایم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در پایان به دکتر نوبخت پیشنهاد کرد: اگر واقعا از صندوق توسعه ملی بحث دو میلیارد دلار تامین شود که خیلی مناسب است به این دلیل که میتوانیم خیلی سریعتر این پروژه ها را بدون اینکه به فاینانس ببریم اجرایی کنیم ولی اگر به هر دلیلی واقعا امکان تامین منابع از صندوق توسعه ملی وجود ندارد خواهش ما این است که شورای اقتصاد مصوب کند که ما این پروژها را به فاینانس بین المللی ببریم تا انشالله بتوانیم هرچه سریعتر آنها را شروع کنیم .