مدیر کل دامپزشکی خوزستان:

هیچ مورد مثبتی از آنفولانزای پرندگان در خوزستان گزارش نشده است/ قیمت مرغ کشتار روز در خوزستان بین ۱۲ تا ۱۶ درصد بیشتر از سایر استانها میباشد

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: پس از نمونه‌ گیری از طیور سنتی، بومی و پرنده‌های وحشی تاکنون هیچ مورد مثبتی در سطح استان مبنی بر آنفولانزای پرندگان گزارش نشده است

خورنا|احمدرضارستمی_ مصطفی کنارکوهی مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان در جلسه شورای سلامت استان اظهار کرد: در حدود ۲۰ استان کشور درگیر با بیماری آنفولانزای پرندگان شده اند که بدلیل اینکه استانهای همجوار ما از جمله لرستان ٬ چهارمحال بختیاری و گهکیلویه و بویر احمد بیشترین درگیری را دارند ما قرنطینه هایی را در ورودی های استان بخصوص از سمت اصفهان و چهارمحال بختیاری تشکیل داده ایم .

وی تصریح کرد: عمده ترین مشکل در ارتباط با ورودی ما از سمت اندیمشک به علت تعدد مسیر هایش به استان است که عملا امکان استقرار نیرو از طرف دامپزشکی را غیر ممکن کرده است

کنار کوهی بیان کرد: پس از نمونه‌ گیری از طیور سنتی، بومی و پرنده‌های وحشی تاکنون هیچ مورد مثبتی در سطح استان مبنی بر آنفولانزای پرندگان گزارش نشده است و چنانچه بیماری آنفولانزای پرندگان در استان اتفاق بیفتد به طور حتم از لحاظ اجتماعی، بهداشتی بر روی جمعیت هدف خود خواهد گذاشت و سبب اختلال در اقتصاد طیور استان می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: بحث مراکز فروش غیر مجاز مرغ زنده و جمع آوری آنها حدود بیش از دو دهه است که در شورای سلامت استان و شهرستانها مطرح شده است ولی متاسفانه به هیچ عنوان تاکنون نتوانستیم به آن نتیجه علمی مورد انتظار دست یابیم .

وی ضمن اشاره به مراکز غیر قانونی فروش مرغ زنده در سطح شهر تاکید کرد: به چند علت از جمله: انتشار بیماری ٬ اختلال در برنامه های کنترل و ریشه کنی بیماریهای طیور در استان ٬ تحت تاثیر قرار دادن مبلمان شهری و ایجاد چهره زشت و ناپسند در سطح شهرها ٬ عدم امکان نظارتهای بهداشتی بر کشتار و مبحث ذبح شرعی در این مراکز ٬ و تاثیرات فراوان دیگر نباید مراکز فروش مرغ زنده در سطح شهر وجود داشته باشد ولی متاسفانه علی رغم تمام پیگیری ها صورت گرفته قرار است شهرداری یکی از شهرهای بزرگ ۷۰ محل فروش مرغ زنده را به متقاضیان واگذار کند که این یک فاجعه است.

کنارکوهی عنوان کرد: حدود یک هزار و ۱۴ واحد مرغداری گوشتی در استان وجود دارد که متاسفانه تنها تعداد ۶۹۰ واحد فعال میباشد که با توجه به اینکه میزان گوشت مرغ مورد نیاز استان ۱۲۰هزار تن و گوشت تولیدی کشتارگاهها ۴۰هزار تن است. حدود ۶۵هزار تن گوشت مرغ از استانهای دیگر وارد میشود و بقیه نیاز استان نیز از طریق مرغ منجمد تامین میشود.

وی در ادامه بیان کرد: میزان خرید مرغ کشتار روز چند سالی است که افزایش پیدا نمی‌کند و دلیلش تصور اشتباهی است که در آن مردم مرغ زنده را به دلیل ارزانی ظاهری که دارد مقرون به صرفه میدانند‌ . در صورتی که مرغ زنده پس از کشتار ۲۵ درصد افت لاشه پیدا میکند و البته این نکته را نیز باید فراموش کرد که بنا به گزارش مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان قیمت مرغ کشتار روز در خوزستان بین ۱۲ تا ۱۶  درصد بیشتر از سایر استان‌ها است که انتظار می‌رود برای این مسأله تمهیدات ویژه‌ای فراهم شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در پایان گفت: در بین مردم استان باید اطلاع‌رسانی شود که آنفولانزای مرغی در استان‌های همجوار شایع شده و خرید مرغ زنده خطرات زیادی را به دنبال دارد و نیز در کنار این کارهای تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی باید به صورت جدی با این بیماری مقابله شود و برای این منظور باید ابلاغیه‌های ضروری را به نیروی انتظامی داد.