رئیس مرکز بهداشت خوزستان :

زنگ خطر موج سوم اپیدمی ایدز در کشور به صدا در آمده است

دکتر سلمان زاده: مشکلات عمده ای در سطح کشور و استان در مبارزه با ایدز وجود دارد که از آن جمله باید به پایین آمدن سن ابتلاء و رسیدن آن به نوجوانان ٬ افزایش۴۰درصدی انتقال از طریق تماسهای جنسی محافظت نشده و افزایش ابتلای زنان به این بیماری اشاره کرد که میتوان گفت با این وضعیت زنگ خطر موج سوم اپیدمی ایدز در کشور به صدا در آمده است .

خورنا|احمدرضارستمی_دکتر شکرالله سلمان زاده در نهمین نشست شورای سلامت استان ضمن اشاره به این مطلب که بیماری ایدز در چندین نوبت در کار گروه سلامت استان مطرح شده گفت: در مبارزه با ایدز ما متعهد شده ایم که همگام با سایر کشورهای دنیا تا سال ۲۰۲۵ به سه هدف ۹۰درصدی از جمله ۹۰درصد در کشف بیماران ٬ ۹۰درصد در تحت درمان قرار دادن بیماران و ۹۰درصد در سرکوب ویروس با درمان بیماری دست یابیم.

وی افزود: واقعیت این است که اگر به این صورت حرکت داشته باشیم نمیتوانیم به این اهداف دست یابیم زیرا مشکلات عمده ای در سطح کشور و استان در مبارزه با ایدز وجود دارد که از آن جمله باید به پایین آمدن سن ابتلاء و رسیدن آن به نوجوانان ٬ افزایش ۴۰ درصدی انتقال از طریق تماسهای جنسی محافظت نشده و افزایش ابتلای زنان به این بیماری اشاره کرد که میتوان گفت با این وضعیت زنگ خطر موج سوم اپیدمی ایدز در کشور به صدا در آمده است .

سلمان زاده تصریح کرد: یعنی در جامعه وقتی که زنان درگیر این بیماری میشوند و زمانی که سنین پائین تر آلودگی به ایدز پیدا میکنند و در نهایت الگوی انتقال بیماری هم به سمت انتقال جنسی سوق پیدا کرده است باید منتظر این باشیم که در حقیقت درگیری گسترده ای نسبت به این عارضه در سطح کشور داشته باشیم.

وی اذعان کرد: پایین بودن میزان تشخیص و درمان ایدز در کشور از دیگر معضلات عمده این بیماری است که به علت عدم مراجعه افراد آلوده و عدم پیگیری درمان خود میباشد .

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به رفتارهای پر خطر همچون تَاتو در آرایشگاه‌های زنانه که منجر به بیماری ایدز می‌شود، متذکر شد: مصرف کننده گان مواد مخدر صنعتی و روان گردان ها ٬ برخی افراد کارتن خواب ، تن فروش ها و .. می‌توانند ناقل این بیماری باشند.

وی در پایان با تاکید بر لزوم ارائه دادن آموزش‌ های لازم در مورد بیماری ایدز به جمعیت های هدف یعنی جوانان و نوجوانان گفت: برخی نگرش‌های غلط در مورد این بیماری وجود دارد که این بیماری را لاعلاج معرفی میکند در حالی که داروهایی وجود دارد که مبتلایان با مصرف آنها هم می‌توانند زندگی عادی خود را داشته باشند و هم اقدام به ازدواج کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *