رئیس جمهور: روزی که خاک اهواز را گرفت همه ایران ناراحت شد/ برای ساماندهی وضعیت ریزگردها در خوزستان کسی حق ندارد بذر ناامیدی بکارد

خورنا| احمدرضارستمی: حسن روحانی عصر پنجشنبه پنج اسفند ماه در جلسه مشترک کارگروه ملی مبارزه با ریزگردها و شورای اداری استان خوزستان در اهواز اظهار کرد: بسیار خوشحالم در این ایامی که به نام صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) و روزهای آغازین اسفند ماه که یادآور افتخارآفرینی رزمنده های اسلام در هشت سال دفاع مقدس در عملیاتهای مختلف از جمله عملیات خیبر در هورالعظیم است توفیقی از خداوند یافتیم تا مهمان مردم شریف استان خوزستان باشیم.

وی افزود: جا دارد یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی را نیز گرامی بداریم که در آن ایام فرمانده جنگ از سوی امام راحل بودند و آن ایام من هم تمام بهمن و اسفند سال ۶۲ که عملیات خیبر انجام شد، در خدمت ایشان بودم. و نیز شایسته است یاد همه رزمندگان عزیزی که در آن عملیات و عملیات های بعدی دفاع مقدس توانستند رحمت الهی را در آغوش بکشند و روحشان به آسمان پرواز کند را گرامی و به روح همه آنها تهیت بفرستیم و امیدوارم همه بتوانیم رهرو امام راحل و رهبری و شهداء عزیز و بزرگوارمان باشیم.

رئیس جمهور در ادامه یادآوری کرد: در هشت سال دفاع مقدس سرزمین ها و مناطق مرزی ما در غرب کشور از آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه تا خوزستان در اشغال دشمن بود. چه کسی از این مناطق و هر سرزمینی که دشمن قصد طمع داشت دفاع کرد؟ همه ملت ایران از جمله ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، عشایر، مردم و بسیج قدرتمند دفاع کردند و در این دوره کسی نمی گفت هر رزمنده متعلق به چه لشکر یا استانی است و جنگ را با همدلی و در یک صف قرار گرفتن و با اطاعت از فرمان ولایت و با لطف خداوند به پیروزی رساندیم.

وی ضمن اشاره به حمایت همه جانبه غرب و شرق در طول جنگ از رژیم بعث عراق بر علیه ملت ایران که تنها با وحدت، اتحاد، همدلی و یکپارچگی توانستند از منافع ملی خود دفاع کند در ادامه تصریح کرد: باید همیشه یکپارچه باشیم چون یک ملت هستیم درست است که به ظاهر استان بندی شده ایم ولی در نهایت همه ایرانی و زیر یک پرچم هستیم و همه باید به هم کمک و یاری رسانیم و شک ندارم روزی که گرد و غبار اهواز را فرا گرفت تمام ایران ناراحت و نگران شد و مانند حادثه پلاسکو که با توجه به اینکه فقط یک ساختمان بود ولی تمام ایران و همه ملت برای همدردی در فضای حقیقی و مجازی همدل شدند و تمام ملت ایران مثل خانواده آتش نشانان احساس اندوه وغم کردند. شما تردید نکنید ما در صورتی موفق به حل مشکلات می شویم که به هیچ کسی اجازه ندهیم در دل مردم ایران بذر یأس و یا خدایی نکرده هراس بکارد.

دکتر روحانی بیان کرد: ما در برابر توطئه دنیا در جنگ در همین خوزستان و عملیاتهای بدر و خیبرها ایستادیم. در عملیات بدر حتی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء بمباران شیمیایی شد و اهواز در هفته اول جنگ به هر خیابان آن گلوله توپ زده می شد. در همین منطقه دُب حردان دشمن تا پشت دروازه اهواز آمد و برای دفاع از این خوزستان غیور، مردم متدین و مؤمن سراسر ایران ایستادند و در برابر دشمنان مقاومت کردند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: حوادث و مشکلات همیشه در کشور هست ممکن است یک جا با باران، سیل، برف و جایی هم با ریزگرد برای مردم مشکلاتی ایجاد شود که برای حل آنها همه به حول و قوه الهی باید یکپارچه دست در دست هم قرار دهیم و من از همه مسئولان، نمایندگان مجلس، مسئولان محلی، نمایندگان ولی فقیه، ائمه جمعه و همه مردم و نیز تمامی کسانی که با بیان و یا عمل خود در این ایام کمک کردند، تقدیر و تشکر می کنم. البته نگران و ناراحت می شویم وقتی مردم دچار مشکل می شوند ولی ناامید نمی شویم

وی با بیان اینکه ریزگرد خاص ایران نیست و تمام کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس با آن درگیر هستند تصریح کرد: ریزگردها مشکلی هستند که مردم خوزستان به خوبی با آن آشنا هستند و در مجموع تلاش دولت این بوده که در استانهای مشکل دار روزهای پاک و سالم بیشتر و روزهای مشکل دار کاهش یابند که تقریبا آمار ما در سال های ۹۲ تا ۹۵ همین را نشان میدهد که در مجموع روزهای سالم سال افزایش پیدا کرده اند ولی به هر حال روزهایی هم بوده که شدت سختی و میزان آن فوق العاده زیاد بوده است مانند اتفاقات اخیری که در اهواز و خوزستان روی داد و ریز گردها به تأسیسات برقی ضرباتی را وارد کرد و در ادامه باعث قطعی آب و ارتباطات مخابراتی در این استان شد و شرایط سختی را برای مردم عزیز این منطقه ایجاد کرد.

روحانی در ادامه گفت: امروز طرح هایی که در خوزستان دیدیم به دنبال تصمیم گیری هایی بود که در تهران شد. دستورها را از همان ساعات اولیه به مسئولان ملی و وزراء ابلاغ کردم و به معاون اول رئیس جمهور گفتم جلسات ستاد ملی مبارزه با ریزگردها و بحران را به صورت مداوم تشکیل دهد و هر چند اعتراف می کنیم که امکانات ما محدود است ولی در ادامه کار برای حل مشکلات ریزگردها در استان خوزستان نه می ترسیم و نه اینکه ناامید میشویم .

وی اظهار کرد: خوشحالم که امروز در تصفیه خانه آب اهواز از نزدیک مشاهده کردم که برق اضطراری شروع به کار کرد و مولد برق جلوی چشم ما روشن شد و جناب وزیر هم قول داد که همه تلاش خود را به کار می گیرند که اگر ریزگرد خدایی نکرده برای برق مشکلی ایجاد کرد دیگر در زمینه آب مشکلی نداشته باشیم و این یک قدم بزرگ است و باید اعتراف کرد توفیقاتی که صورت میپذیرد متعلق به حق تعالی است و باید شکرگزار خداوند باشیم.

روحانی با اشاره به بازدید از طرح آماک و اینکه با وعده مسئولین این طرح تا ۱۵ روز آینده در استان خوزستان راه‌اندازی خواهد شد، گفت: طرح آماک برای حفاظت از محیط زیست بسیار ضروری است چرا که به واسطه آن گازهایی که بیهوده سوخته و به مشکل تنفسی برای مردم و گاه تبدیل به باران اسیدی میشوند جمع‌آوری و در مجتمع رازی به محصولات پتروشیمی تبدیل میشوند .

وی افزود: امروز در بازدیدی که انجام شد هم دیدیم که مأموران عملیاتی برق مشغول تعویض مقره های دچار اشکال و شستشوی آنها هستند و در ادامه طرح نهال کاری را نیز که یک قدم بزرگی است را مورد بازدید قرار دادیم.

روحانی بیان کرد: مسئله ریزگردها پیچیده است و منشاء همه آن داخلی و در دست ما نیست که در این زمینه باید برای بخش داخلی تمام تلاش خود را انجام دهیم و برای قسمتی از آن که منشاء خارجی دارد نیز پیگیری های سیاسی داشته باشیم و همچنین برای اینکه این مشکل حل شود باید حق آبه نیز باید پرداخت شود زیرا وقتی که حق طبیعت پرداخت نشود نظم طبیعت بهم می خورد. اگر با طبیعت بجنگیم او هم با ما می جنگد و اگر حق او را ندهیم به زور حق خود را میستاند زیرا طبیعت یعنی قانون و سنت الهی که باید در چارچوب آنها حرکت کنیم. اینکه در روایات آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتیم و اگر منکر ترک شد عذاب الهی میآید همین می شود که می بینیم. این نیست که چون دروغ گفتیم سیل می آید زیرا دامنه منکر فقط نماز و دعا نیست و خیلی گسترده تر است و احیای تالاب ها و نهال کاری نیز جزو معروفات دینی است که باید آنها را انجام دهیم.

رئیس جمهور اذعان کرد: باید بررسی کنیم که گرد و غبارها چطور در منطقه شکل گرفته است. این مسائل قدم به قدم با اشتباهات بشری و اقدامات نادرست بوجود آمده است و همین هورالعظیم در بخش عراقی آن از ابتدا توسط صدام خشک شد و بعد با جنگ و خشکسالی شدت پیدا کرد و سپس در طول ۳۰ سال اخیر به تدریج به این نقطه رسیدیم و این را باید مدنظر داشته باشیم که درست است جنگ هشت ساله ما تمام شد ولی مسائل مربوط به آن بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز حل نشده است و چندین سال طول می کشد تا آثار آن تمام شود و در نهایت چندین برابر این سال ها باید بمانیم تا آثار آن تمام شود. اگر چند سال با طبیعت جنگیدیم دیگر با سه روز نمی شود آثار آن را تمام کرد ولی باید تاکید کنم باید اقدامات مقابله ای را برای حل آثار انجام دهیم.

وی تصریح کرد: از روز اول در این دولت هیچ طرحی را بدون پیوست محیط زیستی اجراء نکردیم و یکی از راه های بحث محیط زیست موضوع حق آبه ها است و برخی از دوستان در اینجا بیان فرمودند که اینجا هم مانند طرح احیای دریاچه ارومیه اقدام کنیم و خدا شاهد است در تمام این مدت مثل احیای دریاچه ارومیه به دنبال احیای هامون، جازموریان، تالاب شادگان و هورالعظیم هم بوده ایم.

روحانی بیان کرد: علت بوجود آمدن این چشمه های خاک در خوزستان هر چه بوده است باید آن را حل کنیم و در اینباره باید بگویم ما هیچ با ملت ایران نه تعارف نداریم و نه حرف دوپهلو میزنیم. در سفر اول خود به خوزستان به مردم استان گفتم در حد آب آشامیدنی فقط از رودخانه کارون به استانهای دیگر منتقل می شود این قرار ما بوده و تا آخر پای این حرف خود می ایستیم .این نکته را باید بدانیم هرجایی که بیشتر تلاش و مجاهدت و فداکاری داشتیم قطعا نتیجه بهتری می گیریم، تلاش ما بر این است که برای خوزستان به عنوان وظیفه به آنچه قول دادیم عمل کنیم که یک نمونه آن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است که آنرا انشالله با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای خوزستان اجرایی می کنیم.

وی با اشاره به انتقاد رئیس مجمع نمایندگان خوزستان برای انتخاب وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده دولت در حل مشکل گرد و غبار خوزستان گفت: باید از کسی که ما را در تولید گندم خودکفا کرد تقدیر و تشکر کرد. به عنوان نمونه در گذشته ما هشت میلیارد دلار مواد غذایی وارد می کردیم که اکنون آن را به سه میلیارد دلار کاهش داده و باید از همه آنهایی که در این کشور تلاش و زحمت می کشند قدردانی کنیم.

رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: وقتی برای خوزستان مشکلی پیش می آید جای مچ گیری نیست بلکه باید دستگیری کنیم و همه باید برای حل مشکلات به صحنه وارد شویم. امیدوارم این مشکلی که برای مردم عزیز خوزستان پیش آمده برای آینده بهتر با تصمیمات بهتر نقطه عطفی شود و به مردم خوزستان نیز می گویم که دولت در کنار شما بوده و وظیفه دارد و از همه امکاناتش استفاده کند تا مشکلات شما را کاهش دهد. مسئله آب و فاضلاب در این استان از مسائل بسیار مهم است که از روز اول به دنبال آن بوده ام ولی به طریق معمول بودجه های سالانه نمی توانیم پیش برویم و باید یک کار ویژه ای را انجام دهیم و هدیه این سفر ما به مردم خوب و مومن خوزستان این است که مسئله آب و فاضلاب خوزستان را از صندوق توسعه ملی یا فاینانس و با همکاری وزارت نیرو حل خواهیم کرد.