زمین خواری و تخریب هدفمند منابع طبیعی و باغات در باغملک

خورنا- اداره منابع طبیعی و جهاد کشاورزی باغملک در خواب زمستانه…!!

روستای بختگان، نگین منگشت این روزها حال خوشی ندارد…

به گزارش پایگاه خبری خورنا و با توجه به اهمیت موضوع و تماس های مکرر اهالی دهستان منگشت و روستای بختگان، گویا اداره منابع طبیعی و کارکنان زحمت کش این ارگان و همچنین جهادکشاورزی در خواب عمیق زمستانه فرو رفته اند، باغات و منابع ملی نیز به تاراج رفت است.

باغات انار و مرکبات، این ریه های سبز منطقه که جلوه ای دل انگیز به صحرای ابوالعباس، روستای بختگان و منطقه های اطراف آن داده اند در فصل تابستان پذیرای هزاران توریست که با هدف زیارت و سیاحت به این حوزه می آیند این روزها دیگر فقط صدای گوش خراش اره برقی و چکش بیل مکانیکی را شنیده و جهت ساخت ساز، ویلا سازی و هجوم عجیب شخصی قرار گرفته است.  با وجود تماس، گزارشات و پیگیری مردمی، اداره منابع طبیعی گویا به دلایل نامعلوم هنوز هیچ اقدام موثر و برخورد قانونی محکمی در جهت حفظ این باغات و جلوگیری از تخریب شبانه روزی نداشته است.

چنانچه با همین سرعت این تخریب بی رویه پیش رود می توان با قاطعیت گفت تا چندسال آینده فقط صحرای خشک و بی آب و علف می ماند!!. گذشته از این امر مهم در زیر پوست این روستای توریستی پدیده ی شوم دیگری نیز در حال جریان است، با توجه گزارشات مردمی به پایگاه خبری خورنا و مستندات رسیده عده ای شبانه روز و با بیل مکانیکی به دل کوه و تپه های اطراف هجوم برده و با عملیات گسترده در حال تسطیح تپه ها و دامنه کوه ها بوده و پس از صاف و هموار نمودن این پلاک های جدیده الخلقه از دل منابع طبیعی آنان را با قیمت میلیونی به فروش می رسانند، این جاست که سوالی پیش می آید که حقیقتا پدیده ی زمین خواری که می گویند یعنی چه؟؟

زمین خواری، تصرف اراضی اعم از دولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه های مختلف اداری و یا با شناسایی خلا های قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سوءاستفاده های مالی و ملکی می پردازند.

به گزارش بانکی دات آی آر، مردم انتقال اراضی ملی ‌شده برای مصالح عمومی به اشخاص خصوصی را از مصادیق زمین‌خواری عنوان می‌کند. وی به کاربری مسکونی از اراضی زراعی یا جنگل‌ها را نیز نوعی زمین‌خواری می‌دانند.

نکته مهم و اساسی دیگر در بحث زمین خواری مبحث امنیت است. به این مفهوم که در هر جامعه ای اهمیت امنیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، بهداشتی، غذایی، شغلی و … مهم است اما نباید از امنیت حفاظت از مراتع، زمین و دارایی های ملی طبیعی کشور ها غافل شد.

مدت هاست بر لزوم مبارزه با زمین خواری تاکید می شود اما همچنان شاهد هستیم بستر و کوهپایه کوه ها محل تاسیس برج های چند طبقه می شود. حتی از پارک های ملی و حیات وحش و حاشیه جاده و بستر رودخانه نمی گذرند و زمین ها تکه تکه شده و در آن ویلا و ساختمان سبز می شود.

زمین خواری پدیده ایست که همه بر سر مبارزه با آن اتفاق نظر دارند اما حقیقت این است در شرایطی که حتی تعریف مشخصی از این جرم ارائه نشده عزم عمومی مشخصی برای مبارزه با آن مشاهده نمی شود.

متاسفانه پدیده زمین خواری محدود به محله، شهر، روستا، استان یا بخش خاصی نیست و در سراسر کشور به اشکال مختلف پراکنده شده است.

به نظر می رسد ارائه یک طرح همه جانبه برای مبارزه با این پدیده شوم و همکاری نهادها و سازمان های درگیر در این خصوص ضرورتی است که باید هرچه سریعتر به آن توجه شود.

در پایان امید است که مراجع قانونی، اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان، دادستان محترم شهرستان باغملک، جهادکشاورزی و دست اندر کاران امر به طور جدی تری پیگیر این معضل در سطح باغملک بخصوص روستای بختگان باشند.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *