یادداشتی از علی افراشته،پرفسورقبادیان،دانشمندی بزرگ ازشهری محروم(ایذه)

به نام حضرت دوست
که هرچه داریم ازاوست
==================
پروفسور قبادیان , دانشمندی بزرگ از شهری محروم
درسال ۱۳۳۵ در نقطه ای دورافتاده از خوزستان , در روستایی به نام چلویر از توابع شهرستان ایذه نوزادی در محرومیت کامل بهداشتی و امکانات رفاهی اولیه چشم به جان گشود.
پدر و مادر زحمتکش این نوزاد معیشت خود را از دامداری و کوچ های ییلاق و قشلاق بدست می آوردند و در سخت ترین شرایط ممکن فرزندان خود را تربیت و بزرگ کردند.
پس از گذشت دوازده سال از تولد این نوزاد که حال نوجوانی سختکوش بود، پا به پای پدر و مادر خود رنج و سختی می کشید تا سن دوازده سالگی هیچگونه سواد مدرسه ای نداشت، و دلیلش هم این بود که مدرسه عشایری وجود نداشت تا اینکه یک روز گروهی از معلمان سپاه دانش که یکی از آنها مرحوم گودرز رزمگاه بوده به آن منطقه رفته و این نوجوان را که بسیار باهوش و زرنگ دیدند,به پدر و مادرشان پیشنهاد دادند که ایشان را برای شروع درس خواندن به مدرسه بفرستند.این اتفاق مهم و دانش آموختگی این شخص از سن دوازده سالگی شروع شد و توانستند چندین مقطع تحصیلی را در یک سال خوانده و پس از آن نیز دوران دبیرستان خود را در اهواز گذاراندند و شاگرد اول هنرسان شدند.
در آن زمان ترجیح دادند که برای ادامه تحصیل به هند سفر کنند.در سال ۶۵ در هند در رشته ی اقتصاد شروع به تحصیل کردند و موفق به اخذ مدرک لیسانس شدند اما به دلیل علاقه ی شخصی به رشته مکانیک،ترجیح دادتا رشته مکانیک را انتخاب کند و مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و دکتری را در هند به پایان رساند
ایشان همچنین همزمان به همراه همسر خود ،دکتر پروانه سلحشوری ،تصمیم به تشکیل انجمن های اسلامی در هند گرفتند و درآن شهر ها دین مبین اسلام را به مردم هند معرفی میکردند.
در سال ۷۱ به ایران بازگشتند و در دانشگاه تربیت مدرس به عنوان استاد دانشگاه و عضو هییت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران مشغول به تدریس شدند .درسال ۷۶ به عنوان ریاست دانشگاه دولتی شهرکرد منصوب شده و عنوان ریاست برتر دانشگاه های کشور را کسب کردند.
در سال ۷۸ بر حسب وظیفه انسانی خود برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی ایذه و باغملک کاندیدا شدند که در مرحله اول بااختلاف رای پیروز شدند امابه دلایل مصلحتی و حفظ ثبات و آرامش در منطقه از حق مسلم خود گذشته و بعد از انتحابات ۷۸ و شروع مجلس ایشان به عنوان معاونت پارلمانی، آموزش و پژوهش و برنامه ریزی انرژی اتمی منصوب شدند و تا پایان دولت آقای خاتمی دراین سمت مشغول به خدمت بودند که با رییس جمهور شدن احمدی نژاد استعفا دادند و به کارهای پژهش و تدریس ادامه دادند.
ایشان در سال ۹۴ به عنوان پژوهشگر برتر کشور و
عضو یک درصد برتر دانشمندان جهان در چهارده سال گذشته معرفی شدند.
در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، که در اسفند ۹۴ برگزار شد باتوجه به پیشنهادات بسیار زیاد دوستان و مردم خوزستان قصد کاندیداتوری داشتند که متاسفانه رد صلاحیت شدند و مردم اهواز ازداشتن یک نماینده دانشمند محروم شدند.
بعداز رد صلاحیت ازانتخابات,ایشان به نظر شورای محترم نگهبان و احترام کامل گذاشته و برای موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی دعا کردند و به ادامه کار خود که تربیت دانشجویان نخبه کشوریست ادامه دادند.
آن نوجوان باهوش حال تبدیل به دانشمندی جهانی شده به نام پروفسور برات قبادیان شده است، در پایان این انتخاب بزرگ و به حق را ابتدا به مقام معظم رهبری ، سپس به ریاست محترم جمهور و وزیر محترم صنعت معدن و تجارت و درآخر به مردم عزیز و صبور و ولایتمدار ایران تبریک عرض میکنم زیرا اگر متخصصینی همچون
پروفسور برات قبادیان وارد عرصه صنعت شوند به خوبی دستور رهبر انقلاب که اقتصاد مقاومتی است را اجرایی خواهند کرد و نتیجه آن اقدام و عمل مسئولین و خدمت به مردم شریف ایران اسلامیست.
به امید ایرانی سربلند.