برگزاری اولین نشست هم اندیشی دولت ٬ سمن ها٬ دانشگاه و رسانه با مبحث ریزگردها و راهکارها در اهواز/ استاندار خوزستان: تا موقعی که این مسئولیت را دارم در مقابل انتقال آب از سر شاخه ها میأیستم

خورنا| احمدرضارستمی: با تلاش شورای مشورتی سازمان های مردم نهاد استان خوزستان نشست هم‌اندیشی دولت، سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاه و رسانه در مبحث “ریزگرد ها و راهکارها” در شامگاه دوشنبه ۲ اسفند در تالار مهتاب واقع در کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد.

 

در ابتدا این همایش رضا فریدونی دبیر شورای مشورتی سازمان های مردم نهاد استان خوزستان ضمن سخنانی در باب معرفی اهداف و کلیات این همایش گفت: همانطور که از عنوان همایش مشخص است، این نشست با مشارکت دولت، سمن ها، دانشگاهیان و رسانه های حامی محیط زیست انجام می شود.

 

وی تصریح کرد: چند محور در این همایش مورد بررسی و هم اندیشی قرار می گیرد. در محور اول، شرایط موجود تبیین می شود و اینکه در چه وضعیتی قرار داریم. محور دوم، ارائه راهکارها و بیان مطالبات٬ توسط سازمانهای مردم نهاد حوزه محیط زیست، محور سوم ٬ کمیته فنی تخصصی به ترکیب دولت ٬ دانشگاه ٬ اهالی رسانه و سازمانهای مردم نهاد برای پیگیری و نظارت بر پروژه هایی که دولت در دستور کار قرار داده است به استاندار خوزستان پیشنهاد میشود.

 

سپس در ادامه این مراسم دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ضمن تشکر از همه کسانی که دغدغه های زیست محیطی را اولویت بر تمام مشکلات و مشغله های زندگی خود قرار داده اند و در این جلسه شرکت کرده اند اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال است در خوزستان با پدیده گرد و غباری درگیر هستیم که در ابتدا با منشاء خارجی ۹۰ درصد و الان با منشاء خارجی ۶۵ درصد باعث بروز مشکلات و معضلات فراوانی برای استان خوزستان شده است.

 

وی افزود: در این مشکل اگر همه با هم در کنار هم و دست در دست یکدیگر داشته باشیم حل آن دست یافتنی است ولی اگر با فاصله از هم و ضد همدیگر سخن بگوییم نه تنها مشکل حل نخواهد شد بلکه روز به روز بر وسعت آنهم افزوده میشود و نیز سبب میشود دیگران هم هیچ انگیزه ای برای کمک کردن به حل آن نداشته باشند پس توصیه به همدلی و همراهی برای حل مشکلات بهترین راه حل میباشد.

 

استاندار خوزستان بیان کرد: مطالبه گری همدلانه مردم خوزستان در این مسائل اخیر باعث شد دستاوردی عظیم را در کشور بدست آوریم و آن احترام به هویت خوزستانی است که اینک همه در جهت تکریم آن به احترام می ایستند و اکنون ما نیز با همدیگر باید در جهت حفظ و بهره مندی از این هویت برای منافع استان یک لحظه را هم از دست ندهیم .

 

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه هر کس و در هر جایگاهی که دارد برای دستیابی به منافع استان بدون نگاه حزبی و جناحی باید تلاش کند گفت: ما باید همه یک شعار و یک هدف را داشته باشیم و تمام اقدامات خود را پیرامون آن هدف تنظیم کنیم و آن همدلی و همراهی و تلاش شایسته در جهت گرفتن منافع و حقوق مردم استان خوزستان است که ذره ای هم نباید در این امر مهم عقب نشینی داشته باشیم .

 

شریعتی ادامه داد: دفاع از منافع استان وظیفه استانداری خوزستان است ولی باید اجازه دهید که این دفاع در محل انجامش صورت پذیرد. اگر بناست از انتقال آب از سر شاخه ها جلوگیری شود قطعا یکی از کسانی که بیشترین توان را دارد استاندار است و او در جایی که قرار است این تصمیم گیری شود باید این دفاع را انجام دهد و گرنه صحبت های شعاری از من بعنوان نفر اول دولت در خارج از این محل ها که چیزی را حل نمیکند .

 

وی ضمن تاکید بر جلوگیری از انتقال آب از سر شاخه های استان تصریح کرد: تا موقعی که این مسئولیت را دارم در مقابل انتقال آب از سر شاخه ها می ایستم چون این وظیفه ای است که به صورت امانت از طرف شما و بطور غیر مستقیم به من رسیده است و من نباید در این امانت خیانت کنم .

 

در ادامه استاندار خوزستان گفت: تا الان که من در خدمت شما هستم طرح تونل بهشت آباد برای انتقال آب از سر شاخه های کارون فقط روی کاغذ است و هیچ چیز اجراء نشده و نمیشود و ما دفاع میکنیم که اصلا اجرایی نشود . امسال تلاشهایی بود که طرح بهشت آباد اجراء شود و ما بر حسب وظیفه خود مانع از آن شدیم .

 

وی ضمن انتقاد به برخی استدلالهای غیر منطقی مطرح شده که در مورد انتقال آب خوزستان بیان شده بود گفت: در بعضی از جلسات افرادی با استدلالهای نادرست گفته بودند که فقط ۲۵ درصد آب متعلق به خوزستان است ولی ۷۰ درصد آن را مصرف میکند و بنده هم در جواب به آنها عرض کردم این روند جاری را خداوند خلق کرده و شما حق ندارید در این روند طبیعی که خداوند ایجاد کرد دستکاری کنید و بدانید خوزستان هر چه آسیب میبیند از دستکاری بشر در شرایط زیست عادی آن است و در ادامه نیز به آنها گوشزد کردیم مسائل دیگر هم هست که مال خوزستان است (نفت) اما کل مملکت از آن بهره مند میشود پس بجای استدلالی که پایه منطقی و عقلی داشته باشد توجیه نامربوط نکنید . بدین صورت در آن جلسه همه کسانی که بودند بر حقانیت ما صحه گذاشتند و آنچیز که منظور هدف ما بود تصویب شد.

 

سپس دکتر شریعتی خاطر نشان کرد: برای اطلاع عزیزان این نکته را هم عرض میکنم اگر وزیر محترم جهاد کشاورزی گفتند نهال کاری میکنیم این بدان معنی نیست که ما فقط نهال میکاریم . بلکه یک کمیته کاملا آکادمیک متشکل از اساتید استانی و اساتید سازمان جنگلهای کشور که نخبه ترین و مجرب ترین افراد در آن میباشند را تشکیل داده ایم که سیاست گذاری اش نیز طبق اصرار من به استان خوزستان واگذار شده است و وزارت جهاد کشاورزی هم کاملا آن را پذیرفته که تابع ابلاغیه های استان در این زمینه باشد .

 

وی تصریح کرد: در کمیته مذکور ۱۸ روش مبارزه با کانونهای ریز گرد استان خوزستان برنامه ریزی شده است که یکی از آنها نهال کاری میباشد و مالچ پاشی ٬ رهاکردن آب ٬ بذر ریختن و غیره روشهای دیگر کاملا تخصصی مورد استفاده در این کمیته میباشد که امیدواریم افراد این کمیته همه با هم و با همکاری با سایر بخشها بتوانند اقدامات درستی که نتیجه و اثر بخشی آن را مردم استان ببینند انجام دهند .

 

استاندار خوزستان در پایان اظهار کرد: باید همه با هم با تلاش و پشتکار این مسئله را به سرانجام برسانیم و در این راه نباید موفقیت انجامش را برای خود و اهداف سیاسی خود بدانیم همانطور که عدم انجامش را نیز نباید سنگ کنیم و باز برای اهداف سیاسی بر سر دیگری بکوبیم .بلکه باید با همدلی و اتحاد این کار را که عملیات اجرایی آن شروع شده است را سریعتر به اتمام رسانیم و موجبات خوشحالی و رضایت مردم عزیز استان را فراهم آوریم.