ستاد تنظیم بازار استان خوزستان تشکیل جلسه داد/ مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان: در ارتباط با تامین میوه شب عید امسال مشکلی نخواهیم داشت

خورنا| احمدرضارستمی: در پایان جلسه ستاد تنظیم بازار که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد .مهندس چنگلوایی مدیرکل جهاد کشاورزی استان در جمع خبرنگاران گفت: این هشتمین جلسه ستاد تنظیم بازار استان خوزستان بود که با حضور اعضاء آن و در ارتباط با بحث شکر ٬ گوشت مرغ ٬ گوسفند٬ برنج و تامین میوه ایام عید در آن بحث و تبادل نظر شد .

چنگلوایی اظهار کرد: در این جلسه خوشبختانه با هماهنگی صورت گرفته در ارتباط با میوه شب عید قرار بر این شد که ۲۶۰۰ تن پرتقال ٬ ۷۵۰ تن سیب درختی را وارد کنیم .

وی افزود: هم اکنون کل سهمیه سیب درختی ما وارد و در انبارهای اهواز ٬ شوش و دزفول موجود میباشد و پرتقال هم از سایر استانها مثل فارس و جنوب کرمان تا هزار تن وارد استان شده و مابقی پرتقال هم در حال حمل به استان میباشد و نیز قرار بر آن شده بخش دیگر آنهم از طریق پرتقالهای درون استان که کیفیت خوبی دارند تامین شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان ضمن اشاره به قیمت خریداری شده پرتقالها(۳۷۰۰تومان) نسبت به قیمت بالای بازار گفت: دولت با این کار بازار را تعدیل میکند و به هیچ عنوان در این زمینه به دنبال سودآوری برای بخش دولتی و تعاونی ها نیست.

وی تصریح کرد: قطعا امسال ما در ارتباط با تامین میوه شب عید مشکلی نخواهیم داشت و اگر احیانا به یک جمع بندی رسیدیم که نیاز هست سهمیه بیشتری گرفته شود این کار را خواهیم کرد.

چنگلوایی بیان کرد: در ارتباط با بحث برنج ٬ برنج هندی دانه بلند است و باز هم اگر به یک جمع بندی رسیدیم در صورت نیاز و جواب دادن ظرفیت بازار از دو محلی که در اصفهان و چهار محال برایمان در نظر گرفته اند و قیمت مناسبی که برای رسیدن به دست مصرف کننده(۸۵۰۰ تومان) دارند نسبت به حمل برنج اقدام میشود.

وی افزود: به علت مناسب بودن قیمت در مورد این نوع برنج در جلسه یک پیشنهادی شد که ما این برنج را در استان توزیع کنیم و قرار بر این شد که از نظر محل برای توزیع بررسی هایی شود که هزینه اضافه دیگری چه از نظر پراکنش و هزینه انبار بر آن اضافه نشود و با قیمت گران تر بدست مصرف کننده نرسد .

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان ضمن تاکید بر این مطلب که در زمینه گوشت مرغ و گوشت قرمز منجمد هیچ مشکلی در استان نداریم در ادامه گفت: بیش از دو هزار تن موجودی گوشت مرغ در استان میباشد که از لحاظ سایز و هم مدت زمان مصرف هیچ مشکلی ندارند و با قیمت بین ۴۵۰۰ تا حداکثر ۵۱۰۰ میتواند بدست مصرف کننده برسد که در این ارتباط هم از اداره کل تعاون و هم سازمان صنعت و معدن خواستیم که عوامل خود را معرفی کنند تا در اختیار آنها قرار دهیم .

چنگلوایی ادامه داد: در ارتباط با گوشت قرمز هم با توجه به اینکه کیلوئی ۲۳۵۰۰ دست مصرف کننده میرسد بار دیگر درخواست ما این بود که اگر واقعا جایی بتوانند مراکزی را معرفی کنند تا از طریق اصناف یا سازمان صنعت و معدن و یا باز هم اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی٬ ما بتوانیم سهمیه بیشتری بسته به کشش بازار داشته باشیم .بنابراین در زمینه مرغ منجمد و گوشت قرمز هیچ مشکلی نخواهیم داشت .

وی با بیان اینکه در زمینه شکر هم هیچ مشکلی در استان نیست گفت: دولت کیلوئی ۲۵۳۰ تومان شکر در اختیار مراکز توزیع قرار میدهد که با قیمت ۲۷۵۰ در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد و به دلیل اینکه در استان به دلیل وجود توسعه نیشکر و صنایع جانبی و همچنین با توجه به اینکه در این ایام پیک مصرف شکر نیست و بیشتر در فصل تابستان یا ایام خاص مثل محرم و رمضان مصرف بالا میباشد اکنون هیچ مشکلی در زمینه تامین شکر در استان نمیباشد .

چنگلوایی در جواب سئوالی که چه تدابیری برای جلوگیری از بالارفتن ناگهانی قیمتها و عدم توزیع میوه در نزدیکی عید میباشد گفت : نقش جهاد کشاورزی متعادل کننده بازار است نظارت بر توزیع و مبارزه با متخلفین بر عهده دستگاههای نظارتی وابسته به سازمان صنعت معدن و تجارت است که افراد متخلف را به تعزیرات معرفی میکند و ما در این زمینه هیچ نقشی نخواهیم و در این جلسه یکی از مصوبات در مورد همین مطلب بود که دستگاههای نظارتی در وظیفه خود نظارت بیشتری را انجام دهند .

مدیر جهاد کشاورزی استان خوزستان در پایان اظهار کرد: در این جلسه به جز میوه تمام قیمتهای مصوب را اعلام کردیم و در مورد میوه هم منتظر هستیم که وضع بازار و هزینه های جانبی دیگر مثل حمل و نقل و بارگیری به چه صورتی تغییر میکنند بعد تصمیم گیری در رابطه با آن میشود ولی تمام سعی بر این میباشد که قیمت ها طوری تنظیم شود که به نفع مشتری باشد.