معاون سازمان بورس کشور: حضور در بازار سرمایه عمری طولانی به شرکتها میدهد

خورنا | احمدرضارستمی:دکتر حسینی مقدم معاون سازمان بورس کشور در جلسه بررسی وضعیت بورس استان خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد گفت: خوشبختانه در سال جاری چند بار به اهواز سفر کرده ام و از شرکتهای در شرف پذیرش در بازار سرمایه(سازمان بورس) بازدید کرده ام .

حسینی مقدم تصریح کرد: امروز بازار سرمایه و به ویژه بورس اوراق بهادار یک حقیقت انکارناپذیر است و شرایط کنونی آن مثل ۲۰ سال قبل نیست و این بازار کارکردهای اساسی در اقتصاد کشور دارد.

وی افزود: اکنون شرایطی به وجود آمده که بخش غالب شرکت ها امکان استفاده از ظرفیت های بازار بورس را دارند و صرفا بحث تأمین مالی مدنظر نیست. در واقع تأمین مالی و یا وجود شرکت های با مضیقه مالی یک دردسری است که همیشه در کشور با آن مواجه هستیم. با این وجود می شود به شرکت ها این نوید را داد که می توانند با حضور در بازار سرمایه از امتیازات، پتانسیل ها و ظرفیت های این بازار بهره مند شوند.

معاون سازمان بورس کشور بیان داشت: یکی از مزایا بورس این است که در عین تزریق پول به شرکت ها ٬ یک عمر جاویدان به آنها نیز میدهید و بطور کلی میتوان گفت حضور در بازار سرمایه عمری طولانی به شرکتها میدهد.

حسینی مقدم گفت: شرکت های بزرگ و آنهایی که امروزه نام بین المللی دارند و محصولات آنها حتی در روستاها نیز توزیع میشود از مزایای بازار سرمایه بهره مند شده اند و تنها به منابع مالی خود اکتفا نکرده اند که بتوانند سرپا باقی بمانند و ما نیز باید با حرکت به این سمت شرایطی لازم را برای ادامه فعالیت طولانی مدت شرکتها فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: ما باید در کشور ضریب نفوذ بازار سرمایه را افزایش دهیم زیرا با توجه به اینکه مشارکت کنندگان این بازار ٬ سرمایه گذاران و سرمایه پذیران هستند باید برای هر دو بخش برنامه ریزی کنیم و شرایطی را فراهم آوریم که حتی سرمایه های خرد و جزئی از جانب سرمایه گذاران به سمت سرمایه گذاری( بنگاه های اقتصادی و شرکت های پذیرفته شده در بازار) سوق یابد. در آن وقت توانسته ایم ضریب نفوذ بازار سرمایه را افزایش دهیم .

معاون سازمان بورس کشور در پایان گفت: هم اکنون در کشور براساس آمار ۱۰ میلیون کد معاملاتی وجود دارد یعنی در اقتصاد ما به طور متوسط ۱ به ۸ ٬ مردم سهام دار شرکتهای فعال در بورس هستند یعنی زیر ۱۰۰ هزار نفر مالک فعال داریم در صورتی که کشور برزیل با ۳۰۰میلیون جمعیت ٬ فقط ۲میلیون نفر در بورس سرمایه گذاری میکنند. پس در این راستا باید به جامعه بقبولانیم که بازار سرمایه یک بازار حرفه ای است که ضرورت فعالیت به صورت مستقیم در این بازار از سوی مردم عادی و بدون دانش لازم و مرتبط با آن نیست.