لازمه نگاه ملی برای جبران یکسال فاصله عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان خوزستانی

 

 

خورنا | احمدرضارستمی: دکتر تقی‌زاده مدیرکل آموزش پرورش استان خوزستان در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش استان که امروز دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان، سال تحصیلی دانش آموزان ما ۲۰ روز کمتر از سال تحصیلی بسیاری از محصلان استان‌های کشور است. و بر این اساس دانش‌آموزان ما در طول دوران تحصیل خود، ۲۴۰ روز یعنی حدود یکسال کمتر از دانش‌آموز دیگر استان‌ها درس میخوانند.

 

وی افزود: شرایط جدیدی مانند ریزگردها نیز به مدت تعطیلی این روزها افزوده است. به همین دلیل سعی می‌کنیم با برگزاری کلاس‌های تقویتی و جبرانی، تأثیر تعطیلی‌های مکرر را کاهش دهیم. اما این امر مستلزم آن است که آموزش و پرورش خوزستان با یک نگاه ویژه ملی دیده شود.

 

تقی زاده اظهار داشت: این مسأله خوزستان تنها مشکل این استان نیست، بلکه مشکل تمام کشور است، وقتی یک روز تعطیلی داشته باشیم، از همه جوانب و در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میبینیم مشکلاتی به وجود می‌آید و این مسأله به‌ ویژه در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دانش آموزان ما مشهود است که امیدواریم با یک نگاه ملی ٬ بتوانیم میزان کلاس‌های جبرانی و تقویتی را افزایش و فاصله زمانی تحصیلی دانش‌آموزان خوزستانی را در مقایسه با دانش‌آموزان دیگر استان‌ها کاهش دهیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان درباره تعطیلی مدارس به علت قطعی برق با بیان اینکه این شرایط قابل پیش‌بینی نیست، گفت: برنامه ‌ریزی آموزش و پرورش برای مقابله با این وضعیت و جبران بخشی از عقب‌ماندگی ها برگزاری کلاس‌های تقویتی، جبرانی و کنکور برای دانش‌آموزان است که به‌ طور مرتب در شورای آموزش و پرورش مطرح می‌شود.

 

وی اظهار داشت: یکی از دلایلی که موجب شد دوره پیش‌دبستانی را در استان اجباری اعلام کنیم البته نه به معنای اینکه اگر کودکی این دوره را طی نکرد، از ورود او به مدرسه جلوگیری می شود بلکه معنیش این است که تعلیم و تربیت دانش ‌آموزان استان به دلیل شرایط خاص اقلیمی و همچنین دو زبانه بودن استان موجب شده است که آمار بازماندگان از تحصیل در خوزستان افزایش پیدا کند، به گونه‌ای که شرایط اقتصادی و جغرافیایی افزون بر عوامل عقب‌ماندگی تحصیلی شده است.بنابراین در این راستا یکی از راهکارها برای جبران این عقب‌ماندگی توسعه دوره پیش‌ دبستانی است که برای اولین بار موفق شدیم به مرز جذب ۹۸ درصد نوآموزان برسیم یعنی در کشور رتبه اول را هم از نظر محتوی و هم کمی کسب کردیم به‌طوری‌که کتب دوره پیش‌ دبستانی توسط معلمان استان بر اساس نیاز بومی با تأکید بر مهارت‌های زندگی اجتماعی تدوین می‌شود.

 

تقی‌زاده تصریح کرد: البته هدف ما این نیست که بچه‌ها یک ‌سال زودتر وارد مدرسه شوند و یک‌ سال زودتر الفبا را یاد بگیرند، بلکه هدف اصلی آموزش مهارت‌های زندگی اجتماعی برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی در جامعه و به‌ویژه سطح استان است.

 

وی در پایان گفت: این شرایط و مشکلات استان را به دفعات مکرر به اطلاع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی رسانده‌ایم، ولی حجم مشکلات در استان با توجه به اینکه خوزستان یک استان آسیب‌ دیده است و از نظر شرایط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی حاکم، و نیز با توجه به اینکه از یک سو بسیاری از زیر ساخت‌های فنی و همچنین روانی، فرهنگی و اجتماعی ما در طول تاریخ معاصر دچار آسیب دیدگی شده است و نیز از سوی دیگر با توجه به اینکه خوزستان یک استان تأثیرگذار از بُعد فرهنگی و اقتصادی در کشور است، باید خوزستان بویژه در حوزه تعلیم و تربیت با یک نگاه ملی دیده شود.

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *