پتروشیمی صنعتی منطبق بر سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

باقر گل فر-خورنا:معاون اول رئیس جمهور در سفری که به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی داشت، صنعت پتروشیمی را منطبق بر اصول سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: صنعت پتروشیمی همه ویژگی های سیاست های اقتصاد مقاومتی را دارد.

 عصر روز گذشته، این منطقه شاهد حضور معاون اول رئیس جمهور و هیات بلند پایه ی همراه وی برای افتتاح فاز دوم پتروشیمی کارون بود.

اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه (١٨ بهمن ماه) در آیین افتتاح فاز ٢ پتروشیمی کارون با تبریک سی و هشتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران امن ترین کشور در منطقه است که برای پیشرفت آن راه کارهای عقلانی و مدبرانه استفاده می شود.

وی حل مسئله بیکاری مردم بویژه جوانان تحصیل کرده کشور را یکی از چالش های پیش روی پیشرفت کشور دانست و افزود: ایجاد شغل نیارمند تولید و سرمایه گذاری است بنابراین باید شرایطی به وجود آورد که میلیاردها دلار در کشور سرمایه گذاری شود.

معاون اول رئیس جمهوری سیاست های اقتصاد مقاومتی را از سیاستگذاری دقیق برای پیشرفت کشور دانست و ادامه داد: درون زا بودن، برون گرایی، دانش بنیان بودن و مردمی بودن از مشخصه سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

جهانگیری با اشاره به این که صنعت پتروشیمی تمام مشخصه های سیاست اقتصاد مقاومتی را دارد، اظهار کرد: این صنعت به دلیل استفاده از ظرفیت های داخل کشور درون زا، به سبب امکان صادرات همه محصولات پتروشیمی، برون گرا و به جهت کاربرد سطح بالای دانش در ایجاد و بهره برداری، صنعتی دانش بنیان است.

به گفته وی، صنعت پتروشیمی یکی از صنایعی است که از خام فروشی منابع جلوگیری می کند و بیشترین ارزش افروده را برای کشور به همراه دارد و توسعه این صنعت مانند لوکومتیوی است که ١٠ ها رشته دیگر را به دنبال خود فعال می کند.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: مقدار صادرات محصولات پتروشیمی پارسال حدود ١٩ میلیون تن به ارزش بیش از ١٢ میلیارد دلار بوده است.

وی بخش خصوصی را در صنعت پتروشیمی فعال عنوان کرد و تصریح کرد: باید به بخش خصوصی میدان، امنیت و  اعتبار ایجاد شودو هنر مدیران کشور باید رفع موانع بخش خصوصی باشد تا با همکاری این بخش بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به علاقه مندی بسیاری از شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران گفت: ایران قادر است در مقطع کنونی برای دنیا یک کانون توسعه باشد که بسیاری از مشکلات اقتصادی را هم حل کند.

جهانگیری به وجود ظرفیت سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری در ایران اشاره و اظهار کرد: راه اندازی ١٢ پتروشیمی براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال اقدام و عمل از اولویت های نخست کشور بود که تعدادی به بهره برداری رسیده اند و بقیه هم به زودی افتتاح می شوند.

آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه پالایشگاه آبادان، بهره برداری از خط ششم واحد تولید نخ مصنوعی، بازدید از اسکله های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، بازدید از شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و جلسه با تنی چند از اعضای هیات دولت و مسئولین حفاظت محیط زیست استان خوزستان در خصوص ریزگردها از دیگر برنامه های معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه بود.

با به بهره برداری رسیدن فاز ۲ پتروشیمی کارون از خروج سالانه  ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود. این فاز دارای ۵ واحد نیتروبنزن، آنیلین، PMA ، PMI و MDI   است. این شرکت اولین تولید کننده ایزوسیانات ها در خاورمیانه می باشد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *