برگزاری جلسه بانوان فعال در زمینه تولیدی و اقتصادی در استانداری خوزستان/ دغدغه ها و مشکلات بانوان کار آفرین استان خوزستان

PicsArt_1486528605681خورنا | احمدرضارستمی: با حضور استاندار خوزستان ٬ معاونت اقتصادی استانداری و رئیس اتاق تعاون خوزستان و دیگر مسئولین ذی ربط استانی جلسه ای با بانوان فعال در زمینه تولیدی و اقتصادی در محل سالن جلسات شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد .

در این جلسه عمده مسائل مطرح شده توسط بانوان فعال تولیدی و اقتصادی استان خوزستان به صورت کلی در مواردی چون ۱) کمبود سرمایه در گردش و نیاز به تسهیلات ارزان قیمت۲)بحث طلب مالی از ادارات٬ که هنوز به آنها وصول نشده است ۳)ضرورت خرید از داخل استان برای حمایت بیشتر از آنها خصوصا در بحث پوشاک بیمارستان ها٬ مدارس٬ شرکتها و صنایع دیگر استان که در این مورد تقاضا بر این بود تا آنجا که امکان دارد سعی شود خرید از داخل استان صورت بگیرد۴)دغدغه اینکه آموزشهای فنی و حرفه ای در استان براساس نیاز جامعه باشد و لزوم جهت دار شدن آموزشها ۵)کمبود مکان برای فعالیت ۶) فراهم کردن زمینه شرکت در نمایشگاههای دائمی تولیدات و مورد متفرقه دیگر که به فراخور در این جلسه مطرح شد .

«معاونت اقتصادی استاندار خوزستان: باید مشارکت بانوان در زمینه اقتصادی به مشارکت جدی تبدیل شود»

در ابتدای این جلسه دکتر بحرینی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان گفت: خوزستان به لحاظ بسیاری از پتانسیل ها و مواهب خدادادی چون نفت ٬ پتروشیمی ٬ تولیدات کشاورزی ٬ تاریخ ٬ فرهنگ غنی و….مانند یک کشور به حساب می آید اما متاسفانه در زمینه نرخ رشد بیکاری وضعیت مناسبی ندارد.

وی افزود: رشد جمعیت و عدم تناسب تخصص تحصیل‌کرده ها با نیاز کشور و همچنین مواردی دیگر از جمله عوامل افزایش بیکاری است.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با ابراز خشنودی از اینکه بانوان نقش خود را در اقتصاد و دیگر فعالیتهای سیاسی اجتماعی در جامعه پیدا کرده اند گفت: دولت و حاکمیت وظیفه دارد که از پتانسیل و ظرفیت نقش و فعالیت بانوان در اقتصاد کشور به نحو احسن استفاده کند و باید مشارکت بانوان در زمینه اقتصادی به مشارکت جدی تبدیل شود .

«رئیس تعاون استان خوزستان: متاسفانه برخی از بیمارستان ها و شهرداری های استان نسبت به خرید پوشاک مورد نیاز خود از خارج از خوزستان اقدام می کنند»

در ادامه جلسه مرتضی رخیصی رئیس اتاق تعاون خوزستان گفت: اهواز بیش از ۱۶۰ تعاونی در زمینه پوشاک دارد که هر کدام میتوانداشتغالزایی ۱۰ ها نفر را فراهم کنند ولی متاسفانه تاکنون به دلیل عدم به کارگیری خدمات این تعاونی ها هنوز موفق به استفاده از پتانسیل آنها نشده ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش تعاون بر طبق اصل ۴۴ نسبت به غیر تعاون ۲۰ درصد ارجحیت در زمینه های مختلف فعالیتی دارد ولی این پتانسیل اصلا مورد توجه قرار نمیگیرد .

رخیصی بیان داشت: متاسفانه برخی از بیمارستان ها و شهرداری های استان نسبت به خرید پوشاک مورد نیاز خود از خارج از خوزستان اقدام می کنند. حتی به بخشنامه های صادر شده توجهی هم نمیکنند و این در حالی است که سایر استان ها نیاز خود را از استان خود تامین می کنند.

رئیس اتاق تعاون خوزستان در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوانیم نرخ بیکاری را هرچه بیشتر با توسعه و حمایت هر چه بیشتر از تعاونی های استان کاهش دهیم

«استاندار خوزستان: نگاه انحصاری به تولید رانتی چون خودروهای بی کیفیت داخلی را بوجود میآورد که بدون کوچکترین رشد کیفی به ملت انداخته میشود»

سپس دکتر غلامرضا شریعتی استاندار در ابتدا ضمن خوشامدگویی به بانوان فعال تولید و اقتصاد استان و تبریک به مناسبت ایام دهه فجر اظهار کرد: همین که بانوان محترم در این جلسه حضور پیدا کردند و بیان مشکلات میکنند نشان دهنده اینست که دارنده یک موسسه یا سازمان فعالی هستن که توانسته خود را سرپا نگه دارد و این تلاشهای آنها در جهت رفع مشکلات و تداوم حرکت پویا آن میباشد و این جای بسی خشنودی است .

وی در جواب عده ای از بانوان که دغدغه مکان برای ادامه فعالیتهای خود داشتند گفت: برای رفع این مشکل شهرک صنعتی تخصصی بانوان یا پوشاک در شهرک ۲۲بهمن ایجاد میشود و هماهنگی های لازم را برای آن انجام داده ایم .

شریعتی ادامه داد: پس از این مرحله خیلی خوب است که در زمینه بِرند سازی فعالیت داشته باشید و خوشه تولید ایجاد شود و در زمینه بازاریابی نیز آموزش پیدا کنید و به نوعی رقابت پذیر شوید که دنیای کنونی اقتصاد محور اصلی آن رقابت است .

استاندار خوزستان با انتقاد از نگاه انحصار گرایانه به اقتصاد گفت: در جواب انتقاد به بحث ورود کالاهای غیر خوزستانی به استان باید گفت در کار تولید سعی کنید رقابت پذیر باشید . درست است که ما میگوئیم از فعالین اقتصادی حمایت میکنیم ولی دیگر دوره انحصار در اقتصاد به پایان رسیده زیرا اکنون دنیا به سمت اقتصاد رقابتی با نگاه عرضه و تقاضا به پیش میرود و هر کس در زمینه فعالیت اقتصادی و کالاهای تولیدیش مزیت نسبی داشته باشد موفق تر است .

وی افزود: حمایت از تولید کنندگان استان را تا رسیدن به یک سطحی از توانمندی وظیفه خود میدانیم و پس از رسیدن به آن سطح ٬ دیگرتولید کننده خود باید وارد رقابت شود .

شریعتی ادامه داد: حمایت همه جانبه بدون در نظر گرفتن فضای رقابت و اینکه بگوییم حتما باید از اینجا خرید شود معنی آن رانت است .نگاه انحصاری به تولید٬ رانتی چون خودروهای بی کیفیت داخلی را بوجود میآورد که بدون کوچکترین رشد کیفی به ملت انداخته میشود .

وی تصریح کرد: در باب خرید از داخل استان از در ادامه پیگیری هایی هم کرده ایم که ۶۲ درصد خریدها چه برای ییمارستانها و چه مدارس و صنایع از داخل استان صورت گیرد .

دکتر شریعتی ضمن اشاره به نارضایتی هایی که در زمینه عدم پرداخت تسهیلات از طرف صندوق کار آفرینی استان صورت میگیرد گفت: با معاونت اقتصادی دکتر بحرینی هماهنگ میکنیم که مسئول صندوق را احضار کند و در این زمینه سئوالاتی از ایشان پرسیده شود و دلایل وی را نیز شنیده شود و اگر دلیل موجهی در این زمینه عدم پرداخت وجود نداشت بی شک برخورد خواهد شد و همچنین مدیران عامل بانکها را نیز دعوت میکنیم که تسهیلاتی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با هر سودی که هست برای بانوان فعال تولیدی در نظر بگیرند.

استاندار خوزستان در پایان ضمن آرزوی موفقیت هرچه بیشتر برای این فعالین اقتصادی نصیحتی هم به آنها کرد و گفت: بیایید این فرهنگ را از خود دور کنیم که در هر کاری که میکنیم همش با خواندن آیه یاس در آن مرتب از صرف نداشتن آن سخن بگوییم . بلکه شما خانم ها و بانوان فعال با اعتماد به نفس خود را همیشه یک خانم کار آفرین موفق بنامید که با تلاش و پشتکار پله های ترقی را طی میکنید. زیرا که شاعر میگوید شکر نعمت ٬ نعمتت افزون کند ٬ کفر نعمت از کف ت بیرون کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *