دکتر ضیغمی: زنگ پویش ملی مبارزه با سرطان در مدارس اهواز نواخته شد/ میزان ابتلا به سرطان در استان و کشور کمتر از شاخص‌های جهانی است

خورنا | احمدرضارستمی: دکتر ناصر ضیغمی معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: زمانی یک بیماری در منطقه‌ای تبدیل به سونامی می‌شود که میزان ابتلا به آن بیماری در منطقه بیشتر از شاخص‌های جهانی باشد، در حال حاضر نه در خوزستان و نه حتی در ایران سونامی سرطان وجود ندارد و میزان ابتلا به سرطان در استان و کشور کمتر از شاخص‌های جهانی است.

وی افزود: طبق شاخص جهانی سالانه از هر ۱۰۰ هزار مرد ۲۰۵ نفر و از هر ۱۰۰ هزار زن ۱۶۵ نفر به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند. در کشور ایران نیز از هر ۱۰۰ هزار مرد سالانه ۱۳۴ نفر و از هر ۱۰۰ هزار زن ۱۲۸ نفر به این بیماری دچار می‌شوند.

ایشان تصریح کرد: در خوزستان میزان ابتلای مردان به بیماری سرطان کمتر است و از هر ۱۰۰ هزار مرد خوزستانی ۱۱۲ نفر و از این تعداد زن در خوزستان ۱۲۸ نفر در سال به بیماری مذکور مبتلا می‌شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به افزایش ابتلا به سرطان در ایران در سال‌های اخیر اظهار داشت: تغییر سبک زندگی، افزایش سن امید به زندگی و آلاینده‌های محیطی موجب افزایش ابتلا به این بیماری در سال‌های اخیر در کشور شده است. در سال ۱۳۵۷ سن امید به زندگی ۵۸ سال و در سال گذشته سن امید به زندگی ۷۶ سال بود. همین موضوع احتمال بروز سرطان در افراد را افزایش می‌دهد، یعنی با افزایش سن امید به زندگی افراد بیشتر در معرض سرطان قرار می‌گیرند.

ضیغمی با اشاره به تغییر شیوه زندگی در دهه اخیر در کشور عنوان کرد: متاسفانه با تغییر سبک زندگی، میزان استفاده از سیگار و به ویژه قلیان افزایش یافته است و این امر به عنوان یکی از عوامل خطرزا در بروز بیماری سرطان، افراد را در معرض این بیماری قرار می‌دهد. همچنین افزایش آلاینده‌های محیطی به ویژه در شهرهای بزرگ کشور دیگر عامل افزایش ابتلا به سرطان در سال‌های اخیر است.

وی با اشاره به نواختن زنگ پویش ملی مبارزه با سرطان در مدارس اهواز، گفت: در این پویش ۱۰ گام یا راهکار جهت مبارزه با سرطان پیشنهاد شده که عدم استفاده از قلیان، سیگار نکشیدن، قرار نگرفتن در معرض دود سیگار و قلیان، ۳۰ دقیقه پیاده روی با سرعت زیاد در روز، خوردن ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز، عدم استفاده از روغن ترانس، کنترل وزن و کاهش مصرف نمک، شکر و روغن‌های چرب برخی از این گام‌های پیشنهادی است.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان افزود: شعار این پویش که “سرطان، قابل پیشگیری و درمان است” در جهت کاهش آلاینده‌های محیطی است. در این پویش می‌خواهیم دو کار انجام دهیم؛ در وهله اول افرادی که دارای علایم هشداردهنده سرطان مانند وجود توده در بدن، وجود زخم دراز مدت در بدن، گرفتگی صدا و سرفه طولانی‌ مدت، سوء هاضمه یا یبوست طولانی، اسهال و سرفه خونی، خونریزی در ادرار یا مدفوع، بی‌اشتهایی و کاهش وزن بی‌دلیل به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. البته وجود این علایم در یک فرد لزوما به معنای ابتلا به سرطان نیست و تشخیص سرطان مستلزم انجام آزمایش‌هایی است، باید توجه داشت که تشخیص زودهنگام سرطان در درمان این بیماری بسیار مهم و تاثیرگذار است.

ضیغمی ادامه داد: همچنین در این پویش یک برنامه کشوری برای سه نوع سرطان یعنی سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان دهانه رحم تدوین شده است؛ گروه هدف در این برنامه برای سرطان روده بزرگ افراد ۵۰ تا ۶۹ سال، برای سرطان پستان نیز زنان ۳۰ تا ۶۹ سال و برای سرطان دهانه رحم زنان ۳۰ تا ۴۹ سال است. در برنامه مذکور افراد دارای علایم این نوع سرطان با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، غربالگری می‌شوند و آزمایش‌هایی می‌دهند تا در صورت ابتلا به این بیماری‌ها تحت درمان قرار گیرند.

وی اظهار کرد: در کنار تمام عوامل افزایش میزان ابتلا به سرطان در کشور، باید به تاثیر استقرار نظام ثبت سرطان و افزایش مراجعه افراد به مراکز بهداشتی و درمانی به تبع آن، افزایش تشخیص سرطان توجه داشت.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: دولت در قالب طرح تحول سلامت هزینه‌های بسیاری برای راه‌اندازی مراکز و پایگاه‌های مختلف بهداشتی و درمانی صرف کرد. بنابراین از مردم می‌خواهیم در صورت مشاهده علایم هشدار دهنده سرطان در خود حتما به این مراکز مراجعه کنند تا خدمات مراقبتی به طور رایگان و همچنین سایر خدمات درمانی که عمدتا رایگان هستند را دریافت کنند. وظیفه ما ارائه این خدمات به مردم است و مردم در صورت نارضایتی از روند ارائه خدمات می‌توانند انتقادات و شکایات خود را گزارش دهند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *