تولید کودهاى مایع و جامد کاملا ارگانیک به همت بانوى پژوهشگر بین المللی خوزستان

خورنا – الهام جعفرزاده، کارشناسی علوم آزمایشی از دانشگاه شهید بهشتی تهران، کارشناسی ارشد میکروب شناسی از دانشگاه پونا کشور هند و دکترای تخصصی در رشته میکروبیولوژی از مرکز تحقیقاتی واسانت دادا شوگر اینستیتیو (وی.اس.آی) که در زمینه حذف کودهای شیمیایی فسفات و نیترات و استفاده صد درصد از کودهای آلی جامد و مایع برای انواع گیاهان جهت باروری خاک و گیاه تحقیقاتی انجام داده و موفق به تولید کودهای مایع و جامد ارگانیک شده است.

پژوهش دکتر جعفر زاده بر روی گونه های مختلف گیاه نیشکر و یافتن باکتری هایی که مولد یک سری آنزیم های مفید هستند و در مرحله نیتروفیکاسیون نیتروژن مولکولی موجود در اتمسفر را که ۷۸ درصد و به صورت رایگان وجود دارد را تبدیل به آمونیاک یعنی غذای گیاه میکنند صورت گرفت. اما به طور طبیعی این میکروب ها تعدادشان کم و حدود ۱۰ به توان۴ میباشد که دکتر الهام جعفر زاده در تحقیقات خود تعداد آن ها را با یک فرمولیشن جدید که کشف آن ۶ سال طول کشید به ۱۰ به توان ۱۰ افزایش داد به طوری که گیاه خودش غذایش را تهیه میکند و بی نیاز از هر گونه مواد شیمیایی و مصنوعی به عنوان تقویت کننده و کود میشود.

وی همچنین موفق به کشف زنوتایپ هایی از میکروب ها شد که در حضور آنها، قارچ ها و مواد سمی اجازه رشد پیدا نمیکردند. در سال ۲۰۱۳ اولین مقاله را در سن دیه گو کالیفرنیا ارائه نموده و اعلام میدارد که به این هدف رسیده و پس از آن بقیه سه مقاله دیگر را در همین راستا ارائه میکند. سر انجام در سال ۲۰۱۴ به هدف اصلی خود که استفاده صد درصد از نیتروژن و فسفات آلی با استفاده از میکروب و قارچ‌ در ساخت کود های مبنی بر مواد آلی بود، رسیده و دومین مقاله خود را با موضوع استفاده صد درصد نیتروژن آلی در کود های کشاورزی بود در مجله بین المللی منتشر می نماید.

همچنین سومین مقاله با موضوع استفاده از میکروب ها در تهیه فسفات آلی برای گیاهان در سال ۲۰۱۴ در مجله بین المللی منتشر شده و این طرح عملا از نظر علمی تایید می شود.

او معتقد است وقتى به گیاهى کود شیمیایى داده میشود محصولى که برداشت میشود محصولى شیمیایى است علاوه بر کودهاى شیمیایى از آفت کش هاى شیمیایى استفاده مى شود که روى میوه و سبزى باقى مى ماند و باید هنگام مصرف حتما با مواد شوینده مناسب شسته شود تا اثر زیان بار آفت کش ها از بین برود.پس محصولى که با کود شیمیایى رشد کرده و آغشته به آفت کش است وبا مواد شوینده و ضدعفونى کننده باید شسته شود آیا این میوه و سبزى دیگر خاصیتى براى ما خواهد داشت؟!

در واقع هدف اصلى طرح تحقیقاتى دکتر جعفرزاده بازگشت تمامى عناصر معدنى و آلى از پس مانده هاى گیاهى به خاک با استفاده از میکروب ها و قارچ هایى است که به صورت طبیعى در گیاهان و خاک وجود دارند است که در نهایت موفق به تولید دو نوع کود مایع و جامد کاملا ارگانیک شده است.نکته مهم این است که دیگر نیازى به سوزاندن پس مانده هاى گیاهى نیست زیرا این پس مانده ها با روش کاملا ارگانیک تجزیه شده و عناصر تشکیل دهنده به چرخه طبیعى برمى گردد.

دکتر جعفرزاده اذعان مى دارد که از حمایت یکى از مسئولین نهادهاى نمایندگى مقام معظم رهبرى در استان اصفهان، فرماندار محترم و مدیریت محترم جهاد کشاورزى شاهین شهر و میمه برخوردار بوده است.

از مزایاى تولید محصولات ١٠٠ درصد ارگانیک میتوان به کاهش ۶٠ درصدى هزینه هاى اقتصادى و حذف هزینه خرید و استفاده از کود شیمیایى، کاهش اثرات مخرب مواد شیمیایى بر خاک و ممانعت از سفت شدن خاک و حفظ خاک و بقایاى آن براى سفر نسل آینده و کاهش اثرات منفى و زیان بار محصولات شیمیایى جهت افزایش سلامت انسان ها اشاره کرد.

جعفر زاده با اشاره به خاطره اى از دوران تحقیق، بیان کرد: فرمولیشنى که هند به آن رسیده بود مدت زمان ماندگارى کمى نسبت به طول دوره کشت داشت و فقط ۵ روز پایدار میماند.در حالى که ما براى محصول نیشکر به یک دوام یک ساله نیاز داشتیم و رسیدن به این طول عمر چیزى بود که ساعت ها وروزها و سال ها وقت مرا گرفت و طورى شده بود که من در اتاق مرکز تحقیقات میخوابیدم و زمان برایم بى معنى شده بود.یک شب مشغول کار بودم که یک لحظه متوجه شدم جواب گرفتم و از خوشحالى از آزمایشگاه بیرون آمدم که دیدم تاریکى و سکوت وحشتناکى مرکز را فراگرفته است تازه متوجه شدم ساعت ٣ نصف شب است و با نگهبان مرکز تماس گرفتم و از او خواستم که مرا از آنجا خارج کند.من به قدرى مشغول کار بودم که متوجه گذر زمان نشده بودم.

وی در پایان گفت: از همسر و پسرم که در طول زمان تحقیقاتم صمیمانه حمایتم کردند و با صبر خود مشوق من براى ادامه مسیرم بودند قدردانى کرده و از خداوند سلامتى و طول عمر با عزت برایشان خواستارم.