ایران در صدر شیوع سرطان در جهان! زنگ خطر سرطان در خوزستان به صدا درآمد

میثاق حاجتی / خورنا:رئیس موسسه پیشگیری از سرطان سینه با اشاره به ابتلای سالانه ده هزار مورد جدید سرطان سینه در ایران گفت: میزان تشخیص در ایران تنها ۱۵ درصد است! شیوع سرطان در خوزستان طی سال های گذشته رشد فراوانی داشته از همین رو لزوم توجه به راه ای کاهش آلودگی در کنار روند تشخیص و درمان این بیماری بسیار مهم است.

۳۴۶۰۸۱۵_۸۸۹

به گزارش پایگاه خبری خورنا دکتر محمد هادی زاده رئیس موسسه پیشگیری از سرطان سینه مبنی بر میزان شیوع سرطان سینه در ایران و مهمترین علت آن گفت: متاسفانه این میزان در کشور ما هم ‌اکنون به آمار ابتلای سالیانه ده هزار مورد جدید بین بانوان تبدیل شده است و این درحالی است که در کشورهای آمریکایی همین رقم دو تا سه برابر بیشتر است اما این مهم به علت انجام غربالگری و تشخیص‌های زودهنگام در چنین کشورهایی تقریبا کنترل شده است به گونه‌ای که در دنیا ۸۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان سینه در همان موارد نخست تشخیص داده و درمان می‌شوند در حالی که این رقم در ایران ۱۵ درصد است یعنی جای خالی ۳۵ درصدی در تشخیص به موقع سرطان سینه در کشورمان موجب شیوع چشم‌گیر آن و سبقت گیری میزان ابتلا و شیوع آن نسبت به آمارهای سازمان بهداشت جهانی در دنیا شده است به گونه‌ای که این ۳۵ درصد بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را در بر می‌گیرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰ هزار نفر در ایران مبتلا به سرطان سینه هستند، افزود: متاسفانه در هر ۵۰ دقیقه یک نفر در کشور مبتلا به سرطان سینه می‌شود و هم‌اکنون تعداد ذکر شده مبتلایان به سرطان سینه در مراحل مختلف درمانی قرار دارند. اما مهمترین نکته قابل توجه این است که میزان سن ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان‌ها در کشور به گونه‌ شگفت آوری کاهش یافته و این مورد به جایی رسیده که متاسفانه سن ابتلا به سرطان در کشورمان نسبت به کل دنیا ۱۰ سال جوانتر شده است اما مساله تنها به این مورد ختم نمی‌شود بلکه دولت مهمترین متولی بحث غربالگری یعنی انجام آزمایشهای پیشگیری و اجباری برای بانوان همچون ماموگرافی و سایر آزمایشهای تشخیصی است که متاسفانه در ایران نقش چندان پر رنگی ندارد و باید در این زمینه به طور جدی دولت چاره‌ای بیاندیشد. از طرف دیگر انجام چنین موردی نیازمند تامین بودجه‌ای ویژه برای غربالگری و آموزشهای بالینی می‌باشد که شاید کمبود این اعتبارات مهمترین دلیل افزایش میزان شیوع چنین سرطان‌هایی است. اما به هر حال اولین جلسه‌های جدی و کاربردی این موضوع در غالب موسسه پیشگیری از سرطان و به صورت اجرای برنامه جامع ارتقای آگاهی و پیشگیری برای عموم افراد با روش‌های رسانه‌ای و آموزش در فضای مجازی توسط ماماهای دوره دیده در حال پیگیری است.

براساس آمار منتشره از برنامه ثبت پاتولوژی سرطان در ایران، سالانه بیش از یکصد هزار مورد جدید سرطان در کشور بروز می کند و برآورد می شود که بیش از نیم میلیون نفر نیز با این تشخیص در کشور زندگی می کنند.

همچنین برآوردها نشان می دهد تعداد موارد جدید و همچنین مرگ ناشی از سرطان طی ۱۰ تا ۱۵  سال آینده در کشور دست کم دو برابر امروز افزایش خواهد یافت.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز متاسفانه در حال حاضر در کشور ما، دومین علت مرگ و میر سرطانها هستند، همینطور در استان خوزستان نیز نزدیک به ۱۱ درصد از علت مرگ ها، سرطان ها است؛ پس از بیماری های قلبی عروقی، سرطانها دومین علت مرگ و میر در استان خوزستان نیز هستند.

اما تا چندی پیش هیچکدام از مدیران زیر بار این سخن نمی رفت که بیماری سرطان در خوزستان به شکل ناگهانی افزایش پیدا کرد. کاوه جاسب فوق تخصص خون و سرطان کودکان می گوید: آمارها نشان می دهد که مراجعات جدید بیماران سرطانی بیمارستان شفا در سالهای ۷۵ تا ۹۱ حدود ۵۰۰ درصد افزایش داشته است. به طوری که تعداد بیماران جدید از ۲۲۳ نفر در سال ۷۵ به ۹۹۸ نفر در سال ۹۱ رسیده. این در حالیست که جمعیت خوزستان در این مدت حداکثر ۲۵ درصد رشد دارد.

به تازگی نیز ناصر ضیغمی معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان نیز در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: در کشور ایران از هر ۱۰۰ هزار مرد سالانه ۱۳۴ نفر و از هر ۱۰۰ هزار زن ۱۲۸ نفر به این بیماری دچار می‌شوند. در خوزستان میزان ابتلای مردان به بیماری سرطان کمتر است و از هر ۱۰۰ هزار مرد خوزستانی ۱۱۲ نفر و از هر ۱۰۰ هزار زن خوزستانی ۱۲۸ نفر در سال به بیماری مذکور مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه آلاینده های محیطی یکی از عوامل افزایش سرطان است، افزود: متاسفانه با تغییر سبک زندگی، میزان استفاده از سیگار و به ویژه قلیان افزایش یافته است و این امر به عنوان یکی از عوامل خطرزا در بروز بیماری سرطان، افراد را در معرض این بیماری قرار می‌دهد. همچنین افزایش آلاینده‌های محیطی به ویژه در شهرهای بزرگ کشور دیگر عامل افزایش ابتلا به سرطان در سال‌های اخیر است.

 سالانه بیش از پنج هزار و ۵۰۰ نفر در خوزستان به سرطان مبتلا می شوند بنابراین نیازبه توجه جدی در تشخیص و درمان این بیماری داریم. سالانه ۸۰ هزار مبتلا به سرطان جدید در کشور داریم. در خوزستان سرطان های شایع متفاوت از سایر استان ها بوده که سرطان معده و پستان فراوان تر از سایر سرطان ها است از همین رو لزوم توجه به راه ای کاهش آلودگی در کنار روند تشخیص و درمان این بیماری بسیار مهم است.