رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان: در پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی بانکها باید عملکرد بهتری داشته باشند/ سامانه کنترل جذب نیروهای بومی در ادارات دولتی طراحی میشود

خورنا | احمدرضارستمی: ششمین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال خوزستان با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان٬ مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیران بانکی و مسؤلین ذی ربط دستگاه‌های اجرایی و باهدف بررسی وضعیت مشاغل خانگی در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد .

در این جلسه دکتر امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: مشاغل خانگی مربوط به کسانی میشود که در بخش های دیگری چون بخش دولتی و یا بخش های بزرگ اقتصادی٬ اشتغال مورد نظر آنها پیدا نشده است و این همت را داشته اند که خود دست به کار شوند و در این مسیر باید از آنها حمایت شود تا به موفقیت برسند و در این راستا بانک ها با پرداخت به موقع تسهیلات مورد درخواست آنها می توانند بسیار تاثیر گذار باشند .

وی افزود: برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی، ادارات باید کسانی را معرفی کنند که ۱۰۰ درصد مشتاق دریافت تسهیلات برای ایجاد اشتغال باشند و از نظر بانک ها نیز شرایط دریافت تسهیلات را به طور کامل داشته باشند تا در روند پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها اختلالی ایجاد نشود.

حاجتی در ادامه ضمن اشاره به مبلغ ناچیز این تعهدات برای بانکها بیان داشت: در بحث پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی، انتظار داریم تا بانک ها عملکرد بهتری داشته باشند و تا پایان سال تمام تسهیلات متعهد شده به بخش مشاغل خانگی استان را پرداخت کنند.

دکتر حاجتی گفت: برخی از صاحبان مشاغل خانگی از اینکه اجازه عرضه محصول و فعالیت گسترده ندارند معترض میباشند و این اعتراض به جایی میباشد زیرا نمی شود به مشاغل خانگی فقط تسهیلات بدهیم و اجازه عرضه محصول و فعالیت را سلب کنیم، پس باید شرایط به گونه ای شود تا صاحبان مشاغل خانگی که وام به آنها داده شده بتوانند به فعالیت بپردازند یا این مشاغل از لیست مشاغل خانگی حذف شوند .

وی افزود : باید شرایط تولید و اخذ مجوزهای لازم برای بهره برداری برخی مشاغل خانگی که با مشکلاتی در این زمینه مواجه شده اند فراهم شود و یا در غیر این صورت این مشاغل از لیست مشاغل خانگی حذف شوند زیرا نمی شود در این زمینه به صورت بینابین عمل کنیم.

حاجتی در پایان ازطراحی سامانه ای خبر داد که به طور اتوماتیک بر لزوم جذب نیروهای بومی توسط دستگاههای اجرایی و ادارات استان نظارت میکند و با تاکید براین نکته که این کار احتیاج به بررسی دقیق و دبیرخانه ای دارد ابراز امیدواری کرد که این بررسی ها و امکان سنجی ها تا پایان امسال انجام گیرد .