جلسه کار گروه مبارزه با گرد و خاک در استانداری خوزستان برگزار شد / معاون عمرانی استاندار: تمام برنامه های ما برای حفظ سلامتی مردم است ولی استان خوزستان با وجود داشتن پتانسیل‌ های خوب متاسفانه دچار بی‌‌تدبیری‌ها و بازی‌های طبیعت است که خودمان هم در آن سهیم هستیم/ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان: هوای کلانشهر اهواز در ۹ ماهه امسال ۱۵۰ روز در شرایط ناسالم و ۱۱ روز در شرایط خطرناک بود

خورنا | احمدرضارستمی: در جلسه کار گروه مبارزه با گرد و خاک که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد ‌فرامند هاشمی ‌زاده معاونت عمرانی استانداری خوزستان گفت: باید یک کمیته کارشناسی شامل نمایندگان مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی٬ دانشگاه شهید چمران اهواز، اداره ‌کل منابع طبیعی، اداره‌ کل حفاظت محیط زیست، اداره‌ کل هواشناسی، سازمان آب و برق، سازمان هواشناسی، ستاد مدیریت بحران و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جهت بررسی طرح‌ های مقابله و مهار ریزگردها تشکیل شود .

وی افزود: ‌این کمیته باید در ابتدا طرح های ارائه شده را بررسی کند و نهایتا طرح‌های تائید شده را به صورت پایلوت جهت اجرا به موسسه جهاد نصر ارجاع دهد . در حال حاضر ۱۴ کانون تولید ریزگرد در استان شناسایی شده که بایست اراضی این کانون‌ها جهت اجرای پایلوت طرح‌ها در اختیار شرکت‌های ارایه‌ دهنده طرح‌ها قرار داده شود .

معاون استاندار خوزستان در ادامه گفت: موسسه جهاد نصر برای تامین مالی اجرای طرح های مبارزه با ریزگردها اعلام آمادگی کرده و طرح هایی که درون کمیته کارشناسی٬ تائید شوند باید برای تامین اعتبار و اجرا به موسسه جهاد نصر که کارفرمای طرح ها نیز میباشد٬ معرفی شوند .

مهندس هاشمی‌زاده در پایان تصریح کرد: تمام برنامه های ما برای حفظ سلامتی مردم است ولی متاسفانه خوزستان با وجود داشتن پتانسیل‌های خوب متاسفانه دچار بی‌‌تدبیری‌ها و بازی‌های طبیعت است که خودمان هم در آن سهیم هستیم.

در ادامه این نشست چهار طرح تحقیقاتی برای معرفی روش های جدید مقابله با ریزگردها ارائه شد از جمله :

الف)طرح مهار تمام کانون‌های ریزگرد با استفاده از نوعی گیاه سریع رشد

مهندس داوودی یکی از ارائه کنندگان این طرح در معرفی مشخصات کلی آن گفت : پروژه کاشت نگهداری و بهره برداری از تمامی زمینهای بایر ٬ شور و غیر قابل کشت و نیز مراتع تخریب شده در سطح تمامی کانون مولد ریز گرد استان خوزستان٬ با تکنیک کاشت ترکیبی گونه گیاهی….بصورت گلدانی و کشت مستقیم بنحوی که با کمک این پوشش گیاهی٬ پس از گذشت حداکثر ۲ سال٬ محیط برای کشت برخی گونه های دیگر مساعدتر میشود .

وی در ادامه افزود: وقتی که این پروژه اجرائی شود بازده و نتیجه آن ۱)حذف کامل و قطعی کانون های ریزگرد و گرد غبار میباشد۲) انجام پروژه بصورت یکبار برای همیشه به دلیل کارآیی تضمین شده آن در بازدهی ۳)برگشت پذیری هزینه های طرح در یک بازه ۱۰ ساله و سود چند برابری در بازه نامحدود زمانی۴)ایجاد اشتغال پایدار۵)اعلام خودکفایی در تهیه چوب و مانع از خروج سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار از کشور و حتی صادرات آن ۶) شکوفایی و ایجاد صنایع جدید در استان و حرکت به سوی اقتصاد بدون نفت۷)رونق صنعت توریسم و کمک به تحقق برنامه توسعه ۱۰ساله استان

ب)طرح نانوتکنولوژی برای ریزگردها

زهرا فخروئیان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران در این نشست تحقیق خود را با عنوان تثبیت مراکز کانونی خاک های میادین بیابانی خوزستان با استفاده از نانو و میکرو سیالات جدید و فرمولاسیون های پایدار پایه آبی (مالچ سبز) ارائه کرد.

وی در این باره گفت: در این مطالعه روی ۱۴ نمونه از خاک کانون های گرد و غبار خوزستان (در هندیجان، امیدیه، دشت آزادگان، شوش و تالاب هورالعظیم) در محیط آزمایشگاه تحقیقاتی صورت گرفته است و این تحقیق بر روی نمونه خاک تالاب جازموریان و تالاب گاوخونی نیز تکرار شده که همه آنها موفقیت آمیز بوده است.

فخروئیان اظهار کرد: این تحقیق به دو روش نانوتکنولوژی و استفاده از سیالات معدنی و طبیعی اجرا شده است که هزینه آن برحسب روش و منطقه، برای هر هکتار بین ۶ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال برآورد شده است.

ج) کاهش ریزگردها از روش مالچ‌پاشی MNF

امید کشمیری، مدیرعامل شرکت صنعت سازه ساتراپ، با ارایه این طرح اظهار کرد:‌ این شرکت طی هفت سال تحقیق و مطالعه توسط یک تیم از اساتید رشته‌های مختلف برای اولین بار در دنیا مالچ طبیعی MNF را اختراع کرد.

مدیرعامل شرکت صنعت سازه ساتراپ عنوان کرد: ‌در سال ۹۴ یک پایلوت دیگر در سطح ۱۱ هزار هکتار در دریاچه ارومیه به اجرا گذاشته شد؛ در این سال شرکت و دانشگاه اقدام به اجرای پایلوت مالچ‌های تولیدی خود در این دریاچه کردند که پس از بارش‌های شدید تنها مالچ تولیدشده توسط شرکت ما از بین نرفت.

کشمیری بیان کرد: طبق گزارش کارشناس منابع طبیعی از نتایج اجرای پایلوت مالچ‌پاشی مالچ طبیعی MNF این محصول در برابر بادهای شدید و در مقابل عوامل جوی گرما،‌ سرما، ‌آب باران مقاوم است و همچنین به صورت صددرصد آب باران را جذب و آن را به اراضی تحت پوشش هدایت می‌کند.

وی افزود: حذف رطوبت خاک اجازه به رویدن گیاه و جوانه عمر بیش از ۵۰ سال عدم خسارت به محیط زیست و جانداران منطقه جذب کمتر گرما نسبت به سایر مالچ‌ها میزان کم مصرف آب و تبدیل نشدن به پودر از ویژگی‌های دیگر مالچ طبیعی MNF طبق گزارش کارشناس منابع طبیعی است.

مدیرعامل شرکت صنعت سازه ساتراپ افزود: ‌امکان کاشت بذر و انوع گیاه همراه با پاشش مالچ MNF وجود دارد یعنی زمانی که این مالچ در درون مخزن جهت پاشیدن قرار می گیرد می توان بذر و دانه را در درون مخزن قرار داد زیرا به علت حفظ رطوبت این مالچ موجب رشد سریع بذر می‌شود همچنین به علت وجود مواد معدنی باعث تقویت گیاه می‌شود.

د)کاهش گرد و غبار با استفاده از ویناس

مریم محمدی روزبهانی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد اهواز، نیز در این جلسه اظهار کرد:‌ ویناس در خوزستان به عنوان پساب کارخانه جات الکل‌سازی شناخته شده است اما در دنیا به علت ارزش بالای این ماده به هیچ وجه ویناس را پساب ذکر نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که ویناس یک نوع مالچ زمینی است، تصریح کرد:‌ خوشبختانه هم در کشور ایران و هم در استان خوزستان ویناس وجود دارد. این ماده را در اصل باید مسئول فرعی کارخانه جات الکل‌سازی دانست . همچنین ویناس حاوی مواد مغذی است و به هیچ وجه آثار سوء زیست محیطی بر خاک، ‌هوا و آب ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد اهواز ادامه داد: به علت چسبندگی بالای ویناس این ماده می‌تواند مانند چسبندگی خاک شود و در نتیجه میزان گرد و غبار را کاهش دهد.

محمدی روزبهانی با تاکید بودن منسوخ بودن تصفیه ویناس در کشورهای توسعه یافته گفت: ویناس در این کشورها در جهت جلوگیری از فرساش خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین طبق آزمایش های پایلوت که در توسط شرکت الکل سازی رازی انجام شد به این نتیجه دست یافتیم که ویناس موجب تثبیت شن‌های روان منطقه و جلوگیری از برخاستن گرد و غبار می‌شود و بنابراین با توجه به افزایش مدت نگاه‌داشت آب در لایه‌های غیرسطحی خاک این ماده می‌تواند به عنوان مالچ جهت تثبیت شن‌های روان اهواز مورد استفاده قرار گیرد.

پس از ارائه این طرحها در جلسه کار گروه مبارزه با گرد و خاک ٬ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست خواستار ارائه گزارش دستگاه های اجرایی از روند اجرای مصوبات کارگروه ملی گرد و غبار در استان شد.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: در سال ۹۳ کارگروه ملی گرد و غبار مصوباتی در خوزستان داشت که برای برخی از آنها اعتبار اختصاص یافت و برخی نیز اعتباری برای اجرا نداشتند که لازم است دستگاه های اجرایی گزارش تحقق این مصوبات را به کارگروه گرد وغبار استان ارائه دهند تا امکان پیگیری آنها وجود داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به ارائه طرح های تحقیقاتی برای استفاده از روش های جدید در مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: استان باید از این تحقیقات حمایت کند و زمین هایی نیز برای اجرای پایلوت آن٬ در اختیار قرار گیرد تا بتوانیم برای کاهش این پدیده در استان گامی برداریم.

خوزستان از سال ۸۰ درگیر پدیده گرد و غبار بوده است. هوای کلانشهر اهواز در ۹ ماهه امسال ۱۵۰ روز در شرایط ناسالم و ۱۱ روز در شرایط خطرناک بوده که عمده آلودگی آن غبار است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *