تحلیلی بر انتصاب یک بانو به عنوان فرماندار کارون : توجه به قشر زن ، گامی نوین و رو به جلو در سیستم مدیریت خوزستان

میثاق حاجتی / خورنا: چندی پیش خبری بر روی خروجی رسانه ها منتشر شد که برای چند روزی سوژه شبکه های اجتماعی بود و بحث هایی نیز در این میان شکل گرفت که نقطه مورد نظر، بررسی حضور یک زن خوزستانی برای اولین بار به عنوان فرماندار شهرستان کارون بود .

در ابتدای این بررسی برای درک بهتر از اهمیت و نقش زن حدیثی از پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم توجه کنید که بسیار قابل تامل است :
پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود :

بعد از ایمان به خدا نعمتى بالاتر از زن موافق و سازگار نیست.

اما در بازتاب این خبر چیزی که بیشتر به چشم می خورد ، واکنش برخی افراد نسبت به این انتصاب بود که گویا این مسئولیت را فراتر از توان قشر زن میدانستند ، اما در آنسوی ماجرا و درست جایی که واقعیت قرار داشت، چیزی که کاملا مشهود و ملموس است این است که زنان از قدرت و استعداد های خاص و بی نظیری برخوردارند که یکی از مهم ترین آنها را می توان حس مسولیت پذیری آنان برشمرد.

در این بررسی باید عنوان کنیم که حضور فعال و موثر قشر زن در سیستم مدیریتی ما می تواند پایه گذار اتفاقات میمون و حرکت های نو باشد و از سویی دیگر با توجه به دید دو سویه زنان به قشر مرد و زن و عدم ایجاد تبعیض در این حوزه ، می توانیم شاهد پیشرفت متوازن و بدون تبعیض باشیم .

اگر بخواهیم به تاثیرات این انتصاب اشاره کنیم تنها کافیست به گوشه ای از گفتگو سرکار خانم خنفری را در مراسم معارفه توجه کنیم : معصومه خنفری سرپرست فرمانداری شهرستان کارون در مراسم معارفه خود اظهار کرد : از اینکه تبعیض بین زنان و مردان برداشته شده و در حقیقت شاهد برابری حقوق زن و مرد هستیم، خیلی تشکر می کنم.

حال باید کمی تامل کنیم و جمله سرکار خانم خنفری که به عبارتی نماینده قشر بانوان است را چندین بار با دقت مرور کنیم تا بتوانیم تاثیرات و اهمیت این انتصاب را بیشتر درک کنیم .

در تکمیل این بررسی به گوشه ای از نظریات ارزشمند امام خمینی (قدس سره) در فرایند پیروزی و سپس استقرار نظام جمهوری اسلامی درباره مشارکت سیاسی زنان می پردازیم :

«زن باید دارای حقوق مساوی با مرد باشد.

اسلام بر تساوی زن و مرد تکیه کرده است و به هر دو آنها حق تعیین سرنوشت داده است. یعنی اینکه باید از همه آزادی ها بهره مند باشد.

آزادی انتخاب کردن، انتخاب شدن، آزادی آموزش خویش و کارکردن و مبادرت به هر نوع فعالیت اقتصادی.» (۳۷) ایشان مکرر زنان را تشویق به شرکت در انتخابات می کردند: «آنچه که لازم است تذکر دهم، شرکت زنان مبارز و شجاع سراسر ایران در رفراندم است. زنانی که در کنار مردان، بلکه جلوتر از آنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند، توجه داشته باشند که با شرکت امروز زنان در جمهوری اسلامی، همدوش مردان، در تلاش سازندگی خود و کشور هستند و این است معنای آزاد زنان و آزاد مردان.» (۳۸) ایشان در جایی دیگر می فرمایند: «زن و مرد احکام خاص خود را دارند. البته، یک احکام خاص به مرد است که مناسب با مرد است.

یک احکام خاص به زن است و متناسب با زن است. این به آن معنا نیست که اسلام نسبت به زن و مرد فرقی گذاشته است.» (۳۹) از نظر فعالیتها و مسؤولیتهای اجتماعی، زن باید در اقدامات اساسی مملکت دخالت کند، نه اینکه در خانه بنشیند و از آن بیرون نیاید.

حال با این تفاسیر بی شک بر هیچکس پوشیده نیست که جامعه بانوان استان خوزستان و کشور عزیزمان ایران از ظرفیت ها و پتانسیل های بی نظیر در تمامی بخش ها ، بویژه نیروی انسانی برخوردار است که باید توجه بیشتری به آنها صورت گیرد.

اما در پایان نگارنده ضمن اظهار خرسندی از این اتفاق میمون و فرهنگ ساز ، این انتصاب را یک حرکت رو به جلو در عرصه مدیریت کشور میداند و به طبع این حرکت در آینده ای نزدیک تاثیرات مثبتی نیز به جای خواهد گذاشت .

اما در پایان این بررسی باید این نکته را نیز اشاره کنیم که حضور فعال و موثر قشر زنان در جامعه و بویژه سیستم مدیریت کشور ، نیازمند ایجاد زیر ساخت های لازم و ساماندهی هر چه بیشتر نظم در سیستم مدیریت ما می باشد . که امیدواریم این مهم محقق گردد و شاهد رشد و تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور عزیزمان ایران به دست مردان و زنان توانمند و مستعد این مرز بوم باشیم .

حسن کریمی
مدیر مسئول خانه روابط عمومی های خوزستان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *