در دیدار با پدر شهیدان خلیلی مطرح شد

حکایت سجده شکر در پرواز یک غم بزرگ

خورنا – حماسه چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ یاد آور روزهایی افتخار و حماسه مردمی است که در دیار سرداران و یک هزار شهید سنگربان مقاوم کرخه و دز در مقابل دشمن ایستادند تا اندیمشک بیش از گذشته در تقویم انقلاب اسلامی نامش را هم چون توکل‌ها و قربانی‌ها پر آوازه و ماندگار کند و حتی بمباران ۵۴ هواپیما و یک ساعت و نیم آتش بازی کرکس‌های صدام در آن روز تاریخی و تلخ، ذره‌ای از اراده و مقاومت آنان در عرصه دفاع از ارزش‌های اسلامی و اعتقادی ما نکاهد.

حال با همکاری دفتر استان خوزستان خبرگزاری تسنیم، جمعی از فعالان رسانه‌ای و فرهنگی شهر ایثار و شهادت اندیمشک با هدف تجلیل از مقام ایثارگری مردم ایران زمین در دوران دفاع مقدس و در راستای اجرای طرح راه نوشت شهدا، ضمن اهدای تمثال امام خامنه‌ای انتشارات تسنیم با حضور در منزل شهیدان خلیلی خانواده سه شهید والامقام حماسه چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ به عنوان طولانی‌ترین بمباران هوایی هشت سال سال دفاع مقدس به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

۱۳۹۵۱۰۲۴۰۱۴۸۳۳۴۷۸۹۶۸۴۰۳۴

برگی از زندگی شهید فاطمه عیدی گماری

شهید والامقام فاطمه عیدی گماری، یکی از بانوانی بوده که پس از بمباران اندیمشک در چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ و در منطقه منازل راه‌آهن این شهرستان و پس از حمله وحشیانه هواپیماهای جنگی رژیم بعثی عراق و در منزل خود به مقام پر افتخار شهادت نائل آمده است و همسفر پرستوهای عشق در سرزمین عشق و ایثار و حماسه شده است.

این شهید عالیقدر در چهارم آبان‌ماه سال ۱۳۳۳ دیده به جهان گشود و پس از آغاز دفاع مقدس و همراه با دیگر بانوان دیار عشق و اسطوره به پشتیبانی از رزمندگان و ایثارگران جبهه‌های حق علیه باطل می‌پرداخت و با چرخاندن چرخ خیاطی و کمک به بسته بندی محصولات غذایی راه شهدا را پیش گرفت.

شهید دانش آموز معصومه خلیلی تمرین عشق در مشق تاریخ

شهید والا مقام معصومه خلیلی نیز، جلوه‌ای از دانش آموزانی است که با تکرار مشق عشق در مسیر تاریخ چشمه جوشان انقلاب اسلامی را به سدی در برابر کرکس‌های صدام تبدیل کردند و با آن که تنها گناهشان رفتن به کلاس درس بود در آتش کینه صدام به مانند گل پژمرده شدند.

این بانوی کوچک قهرمان نیز که در بیستمین روز از تیر ماه ۱۳۵۸ دیده به جهان گشوده بود در بمبارن تلخ اندیمشک در چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ و در حالی که تنها هفت بهار از زندگی کوتاه خود را گذر کرده بود آسمانی شد و هم سفر فرشته‌های آسمان هم چون رخشی در تاریخ پا گرفت و جاودان شد.

مجتبی خلیلی شهادت پس از یک بهار از زندگی

شهید مجتبی خلیلی نیز به عنوان یکی از خرد سال‌ترین شهدای حماسه مردم اندیمشک در چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ نام خود را در تقویم و تاریخ دفاع مقدس و سرزمین یک هزار شهید جاودان ساخته است در حالی که ۹ تیرماه ۱۳۶۵ جشن یک سالگی خود را جشن گرفت همراه با مادر و خواهر خود به کاروان عاشورا پیوست و در مسیر علی اصغر (ع) دشت کربلا جاودانه شد.

کاظم خلیلی، همسر شهید فاطمه عیدی گماری و پدر شهیدان معصومه و مجتبی خلیلی در سال ۱۳۱۹ و در روستای امام رضا(ع) اندیمشک و در یک خانواده مذهبی متولد و هم زمان با آغاز مبارزات مردمی علیه رژیم شاه در سال ۱۳۴۲ با شهید والا مقام دانش نماینده سابق مردم اندیمشک و شوش در مجلس شورای اسلامی آشنا و فعالیت انقلابی خویش را در آن زمان با همکاری این شهید والا مقام آغاز کرد.

پس از آن وی در حرکت انقلابی و سامان دهی نیروهای مردمی در مبارزه علیه طاغوت و هشت سال دفاع مقدس و اعزام قوای نظامی جبهه‌های غرب و جنوب غرب و مرکز کشور به مناطق عملیاتی جنگ تحمیلی در شمال خوزستان حضوری پرشور داشت و سرانجام در حوادث و بمباران شهری هشت سال دفاع مقدس و پس از برخورد موشک لشکر بعث به مسجد صاحب الزمان (عج) اندیمشک به مقام والای جانبازی نائل آمد.

وی که از آغاز لشکرکشی قوای استکبار به مرزهای کشور به عنوان نماینده راه آهن با جهاد سازندگی و سپاه پاسداران ایران اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده بود، همزمان با آغاز فتح المبین در بخش تقسیم نیرو و ساخت فرودگاه اضطراری در مصلی نماز جمعه اندیمشک با هدف تأمین نیاز جبهه‌های عملیاتی هشت ساله نیز منشأ خدمتی ماندگار از خود برجای گذاشت.

حضور در بخش امداد رسانی و تقسیم نیروهای امدادی در شهرستان و بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک و ساماندهی بانوان برای بسته بندی و خیاطی و دیگر بخش‌های پشتیبانی مردمی جبهه‌های حق علیه باطل با محوریت همسر شهید خود و جذب نیروی‌های داوطلب و مردمی، برگزاری جلسه‌های فرهنگی و روشنگری طراحی و تلاش منافقین را برای نفوذ و شکست عزت و اراده مردمی در عملیات‌های مختلف، تنها بخشی از افتخار آفرینی این رزمنده پر آوازه هشت ساله دفاع مقدس در عرصه ایثار و افتخار است.

همکاری در تدارک و هماهنگ کننده جهاد سازندگی خوزستان و بیمارستان شهید کلانتری و راه آهن جمهوری اسلامی ایران در شهرستان و نیروی هوایی ارتش در پایگاه چهارم شکاری وحدتی و هم چنین سکوی نظامی اندیمشک در اراضی راه آهن و ثبت خدمتی ماندگار در مسیر بازسازی بازسازی پل زنگ به عنوان محور تردد قطارهای جنوب با توان داخلی و اراده جهادی، همراه با دیگر مردم غیور منطقه از دیگر خدمات این پدر و همسر شهید است.

۲۰۱۶۱۱۲۳_۱۲۳۵۴۳_resized

حکایت سجده شکر پس از یک غم بزرگ

کاظم خلیلی در این دیدار و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: حماسه چهارم آذر ماه ۱۳۶۵ دیگر در عرصه تاریخ تکرار نمی‌شود چرا که این روز، صحنه‌هایی از شکوه ایثار و افتخار را به خود دید که شرح و توصیف آن با هیچ کلام و گفتاری قابل طرح و بیان نیست.

وی افزود: ما در چهارم آذر و به قصد انجام خدمت در مسیر برون شهری راه آهن اندیمشک به خارج شهر رفته بودیم و پس از شنیدن آن چه که بر سر اندیمشک آماده بود با سرعت و در حالی که چند بار بر زمین خوردیم و پس از چند ساعت به شهر رسیدم شهری که دیگر جانی بر بدن نداشت.

پدر شهیدان خلیلی عنوان کرد: پس از رسیدن به منزل با پیکر پاک دو فرزند و همسر شهیدم مواجه شدم ولی باید می‌ماندم و راه ادامه داشت و به همین دلیل معطل نکردم و دو رکعت نماز شکر خواندم تا از خدای متعال برای این نعمت الهی تشکر کنم و از او برای تحمل غم فراغ خانواده صبر مسئلت جویم.

وی گفت: پس از آن با همکاری بردارم، قطعات بدن فرزندان و همسر شهیدم را از جای خانه و حیاط جمع آوری کردیم… هیچ گاه پیکر پاک و مطهر اعضای خانواده همسایه خود را که تا مدت‌ها بر روی درخت کنار مجاور باقی مانده بود یادم نمی‌رود … درختی که مدتی بعد و به جهت پاک سازی از خاطرات تلخ آن روز توسط خودم هرس شد…

جانباز هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: ما از جست و جو برای پیدا کردن پیکر پاک مجتبی نا امید شده بودیم که همسر شهدیم به خواب بردارم آمد و گفت: به کاظم بگویید صبور باشد اتفاقی است که افتاده…

پیام اصلی شهدا حفظ انقلاب و وحدت جامعه با پیروی از ولایت و رهبری است

پدر شهیدان خلیلی افزود: مردم ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس به دور از هر تفرقه و با هر جنسیت و قومیتی در کنار رزمندگان اسلام ایستاده و مقاومت کردند پس از شهادت اعضای خانواده ما نیز درد زیادی کشیدیم ولی این روحیه متحد مردم و هم دردی مردم و همشهریان با ما نه تنها روحیه خانواده را تضعیف نکرد بلکه سبب ایجاد یک روحیه ماندگار برای ما شد تا ما نیز همراه همین مردم در مراسم خاک سپاری شهدای شهرستان همراه دیگر مردم این شهر به یاد فرزندان خود حاضر باشیم.

وی گفت: مردم ایران اسلامی هشت سال جانانه در برابر دشمن ایستادند و از جان و مال خود گذشتند تا ولایت فقیه از آفت آسیب در امان بماند و منطق اسلامی و انقلابی موجود در کشور باقی بماند و ما نباید فکر کنیم کار تمام شده راه و باور امام راحل هنوز ادامه دارد، درست است که دشمن دیگر جرات حمله به کشور را نداد و از مرزهای جغرافیایی ما عقب نشسته است ولی دشمن باور و روحیه اسلامی و انقلابی ما را هدف قرار داده است که این محور خطرات گسترده‌ای را برای ما به ارمغان آورده است.

همسر شهید فاطمه عیدی گماری بیان کرد: ما باید جوانان و فرزندان خود را با روحیه عزت و افتخار آشنا کنیم تا جوانان ما از هرگونه آسیب در امان باشند و ایران اسلامی بیش از گذشته در عرصه داخلی و بین المللی شاهد قدرت و نفوذ و جایگاه باشد و امنیت کشور بیش از گذشته تامن شود.

وی با اشاره به جایگاه و نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در هشت سال دفاع مقدس، عنوان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول عملیات‌های مختلف آن دوران و ثبت حماسه‌های مختلف مردمی و رزمندگان اسلام و انقلاب نقش و جایگاهی ویژه و ارزشمند داشته و باید بیش از گذشته به این عرصه، توجه و تاکید داشت.

توکل به خدا مهم‌ترین سلاح رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس

مجتبی خلیلی نیز در این دیدار و در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک، اظهار داشت: شهدای ما به دنبال حق و حقیقت بودند که حقیقت برای آنان عاشورا، امامت، ولایت، امر به معروف و نهی از منکر بود و در طول دفاع مقدس رزمندگان ما با دستان خالی و سلاح کم، بر خیل دشمنان و سلاح‌های مختلف غلبه کردند و این مسئله به دلیل اعتقاد راسخ آنان به ولایت، توکل بر خداوند و فرهنگ عاشورایی بوده است.

برادر شهید کاظم و معصومه خلیلی ادامه داد: توجه به اخلاق نیکو و پایمردی در برابر دشمن و حفظ روحیه استکبار ستیزی و تقویت عزت اسلامی و انقلابی از بخش‌های وصیت نامه شهدا و سیره عملی و اعتقادی این سرو قامتان هشت سال دفاع مقدس است و ما جوانان ایران تا زنده‌ایم نخواهیم گذاشت هیچ ابر پوشالی به این سرزمین اسلامی و شهید پرور ایران برسد مگر اینکه از روی جنازه‌های یک یک ما بگذرد.

وی افزود: امروز مهم‌ترین وظیفه ما پیام‌رسانی شهدا است چرا که شهدا به ما پیام ولایت مداری و ایستادگی در برابر شهدا را دادند و ما هم باید با توجه به حقانیت راهشان، به فراگیری علوم اسلامی در مکتب اهل‌بیت (ع) بپردازیم و باید بدانیم که انتقال فرهنگ، باور و حقیقت شهدا و ولایتمداری مهم‌ترین وظیفه ما در قبال شهدا است چراکه این منطق، بزرگ‌ترین میراث شهدا برای ما بوده و ماندگار می‌ماند.

وی گفت: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، تجلیل مقام شامخ شهدا، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، پایه انقلاب اسلامی است و به برکت وجود شهدا، امروز انقلاب اسلامی بر قله رفیع افتخار قرار دارد و امید است شهدا چون چراغی پرفروغ، روشنگر راه ما باشند.

گزارش: محمد امین جمشیدی