هر منطقه ایران یک پادشاه قاچاق دارد!

خورنا -علی شمس اردکانی، بنیان‌گذار منطقه آزاد قشم و نخستین مدیر عامل آن، در گفت‎وگو با «شرق» با افشای زمین‎خواری در این جزیره، می‎گوید: «حرص زمین‌خواری سازمانی دولتی در سواحل و جزایر بسیار زیاد است. به این خاطر پیشنهاد من به دولت تدبیر و امید این است که تصرف اراضی را از طریق سازمان‌های دولتی از هر نوع ممنوع کنند تا اگر دولت‎ها می‌خواهند در این زمینه کاربری داشته باشند، اراضی را از بخش خصوصی بخرند».

او در این گفت‎وگوی تفصیلی به جزئیات این زمین‎خواری‎ها می‎پردازد. «زمانی که بزرگراه ساحلی در این منطقه ساخته شد اراضی بین بزرگراه و دریا را بیخود تصاحب کردند که به گمانم چهار تا پنج میلیون متر مربع مساحت این زمین است؛ البته ما شکایت کرده‌ایم و این قرارداد باطل است و به نظرم قاضی دستور ابطال آن را صادر خواهد کرد… ».

شمس اردکانی که چهره شناخته‎شده‎ای در حوزه انرژی است، دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه ایلینوی آمریکا در رشته انرژی و اقتصاد بین‌المللی دریافت کرده. به گفته او، قاچاق یک حرفه ملی شده است و فقط متعلق به مناطق آزاد نیست… . تخمین زده می‌شود که سالانه حدود ١۵ ‎میلیارد دلار سوخت قاچاق می‌شود. ٢٠ میلیارد دلار هم کالا قاچاق می‌شود. پس سه‌چهارم پول قاچاق کالا مربوط به سوخت است و هر منطقه ایران هم یک پادشاه قاچاقچی دارد. از طرفی این فعال اقتصادی معتقد است اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها درگیر شارلاتانیسم شد و به‌این‌ترتیب به ازای هر لیتر سوخت مصرفی، یک دلار فقیرتر شده‌ایم.