نامناسب بودن چرخه تولید مسکن در خوزستان

خورنا – رییس انجمن انبوه سازان مسکن خوزستان گفت: حوزه تولید مسکن در استان دچار مشکل است و چرخه تولید مسکن وضعیتی مناسبی ندارد که این مساله در سال‌های آینده اثرات مخربی بر بخش مسکن خواهد گذاشت.

فرشید پورحاجت با بیان اینکه فروش مسکن در استان کاهش یافته است، اظهار کرد: سرانه‌ها و هزینه‌های تولید بالا رفته و بخش خصوصی زمین خورده است و هیچ کمکی نیز در استان به این بخش نمی‌شود. وی افزود: در یک سال گذشته با آسیب شناسی‌های انجام شده دولت به این نتیجه رسید که خریداران خانه در بخش مسکن دچار مشکل هستند و باید به تقویت این اقشار پرداخت اما ما انتظار داشتیم وام به جای خریداران به بخش تولید مسکن اختصاص داده شود تا اثر تورمی ایجاد نکند.

پورحاجت تصریح کرد: وام مسکن می‌تواند انگیزه‌ای برای رونق صنعت تولید مسکن باشد و اگر بانک‌ها دست از نگاه یکطرفه خود بردارند و به حوزه تولید توجه کنند، بخش مسکن در استان به نتیجه خواهد رسید. بخش خصوصی هیچ انتظاری از دولت ندارد و فقط خواهان تسهیل امور خود است و اینکه دولت به تکالیف قانونی خود در زمینه صنعت ساختمان عمل کند. رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان عنوان کرد: تشکیل کارگروهی ویژه حوزه ساخت و ساز مسکن با حضور مسئولین استانداری، معاونت عمرانی و اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری با هدف آسیب شناسی این بخش یکی از نیازهای اساسی استان است زیرا معتقدیم در حوزه مسکن تقاضای موثر برای خرید وجود دارد اما هر دو طرف یعنی تولیدکننده و خریدار دچار مشکلات فراوانی هستند که باید آن‌ها را شناسایی و برای رفع آن‌ها اقدام کرد.

وی گفت: طرح اعطای وام ۸۰ میلیونی به خانه اولی‌ها و جوانان کمک خواهد کرد تا بتوانند مسکن تهیه کنند و سیاست اعطای این وام برای قشر متوسط جامعه برنامه ریزی شده است اما این وام که در سال آینده به بازار تزریق می‌شود، هیچ کمکی به بازار فعلی مسکن نمی‌کند. پرداخت این وام در سال آینده اثر منفی بر بخش تولید ندارد اما اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم، پرداخت این تسهیلات برای خریداران هیچ سودی نخواهد داشت. پورحاجت خاطرنشان‌کرد: مشکل اصلی حوزه مسکن به بانک‌ها و سود سپرده‌های بانکی مربوط می‌شود و این مساله موجب بروز مشکلات فراوانی در بخش مسکن و کاهش سرمایه گذاری در این بخش شده است.