مدارس خوزستان سالن‌های ورزشی ندارند!

خورنا – رییس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش خوزستان گفت: بیش از ۹۰ درصد مدارس استان فاقد سالن‌های ورزشی هستند.

ابوذر کیانی با اشاره به کمبود شدید فضای ورزشی در مدارس استان، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه، هر مدرسه‌ای که احداث می‌شود باید در آن سالن ورزش نیز ساخته شود اما در خوزستان آمار واقعی از مدارس دارای فضای ورزشی استاندارد نداریم.

وی افزود: اکثر زمین‌های ورزشی در مدارس، آسفالتی و غیر استاندارد هستند؛ همچنین امکان برگزاری فعالیت‌های ورزشی در تمام مدارس وجود ندارد. مدارس در برخی روستاها تک کلاسه و حتی بدون حیاط هستند و عملا در این مدارس فعالیت ورزشی انجام نمی‌شود.

رییس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که مشکل دیگر ورزش مدارس کمبود نیروی انسانی است، گفت: در مدارس کارشناس تربیت‌بدنی به عنوان مربی ورزش فعالیت می‌کند. در آموزش و پرورش کمبود مربی ورزش وجود دارد، اما این کمبود به شدت کمبود فضای ورزشی نیست.

کیانی با اشاره به این‌که در برنامه آموزشی دانش‌آموزان یک زنگ در هفته به ورزش اختصاص داده می‌شود، تصریح کرد: در دوره متوسطه یک ساعت و نیم در هفته و در دوره ابتدایی دو زنگ ۴۵ دقیقه‌ای در هفته ویژه ورزش است. استان خوزستان رتبه سوم المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای را کسب کرده است که نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان استان درگیر ورزش شده‌اند.

وی ادامه داد: در مدارس استان تنوع رشته ورزشی وجود دارد. سال‌گذشته المپیاد دانش‌آموزی در ۸ رشته ورزشی و در دو بخش پسران و دختران برگزار شد.

رییس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی آموزش خوزستان با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری با اداره‌کل ورزش و جوانان استان گفت: در راستای این تفاهم‌نامه اگر مدارس احتیاج به سالن‌های ورزشی داشته باشند می‌توانند از سالن‌های اداره ورزش استفاده کنند. همچنین اداره ورزش می‌تواند از دانش‌آموزان در مسابقات ورزشی استفاده کند. این تفاهم‌نامه بیشتر در خصوص فضای ورزشی، نیروی انسانی و برگزاری دوره‌های ارتقای نیروی‌های آموزش و پرورش است.

کیانی با اشاره به فعالیت هیات ورزش دانش‌آموزی استان خاطرنشان‌کرد: به دنبال تشکیل فدراسیون ورزش دانش‌آموزی در کشور، هیات‌های ورزش دانش‌آموزی در استان‌ها راه‌اندازی شد که مسوولیت فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان را به عهده دارد و در ماه گذشته انتخاب اعضای آن انجام شده است.